Hur yttrar sig magnesiumbrist?

Ponnytant

Trådstartare
Vore intressant att höra lite om olika symtom som kan härledas till magnesiumbrist.

Jag har förstås googlat, men som vi vet får man fram lite motstridiga uppgifter (vilket man får här också - men man kan ju ställa följdfrågor :))

Ponnyn har haft lite låsningar här och där och muskelspänningar som han regelbundet behandlats för av kiropraktor och massör. I våras (maj) tyckte jag han var ovanligt stel i musklerna och då slog det mig att man "förr" gav extra magnesium till nervösa och spända hästar så jag började ge honom en mindre daglig dos. När sedan massören kom nästa gång efter ca 3 veckor var ha bra - hon kände ingenting - och när kiropraktorn kom (efter ytterligare en vecka) tyckte hon inte att han behövde någon behandling. Nu under hösten har han blivit stel igen och det slår mig att han inte fått ngn extra magnesium sedan augusti (då burken tog slut).

Vad säger ni? Jag har inte direkt kopplat förbättringen till det extra tillskottet av magnesium - kan det göra så stor skillnad?

Sv: Hur yttrar sig magnesiumbrist?

Jag kan berätta hur det har funkat på min häst sen om det är enligt vetenskapen vet jag inte. Av någon anledning har min häst lätt att bli spänd i musklerna och periodvis lätt att få träningsvärk. När jag använder magnesium så blir det en helt annan häst. Spänningarna släpper och hon får inte träningsvärk för minsta lilla.

Har provat flera gånger med och utan mg och får samma resultat så jag tror inte att det är en tillfällighet utan att hon har mgbrist (har såklart en uträknad foderstat, men i hennes fall så verkar det inte räcka med att grundbehoven täcks). Det har också varit påtagligt att det inte tar många dagar innan jag märker effekt av att hon får mg.

Jag började ge magnesium till min med syfte att få honom mindre spänd och tittig i nya miljöer.
Istället märkte jag att han har fått betydligt mindre spänningar i de muskelgrupper som han annars lätt fåt spänningar i.

Som fler skriver så kan det göra stor skillnad om behovet finns. Så märker man skillnad så tycker jag att hästen skall få. Det är ett billigt tillskott för den positiva effekten man kan få.

Förra fick muskelkramper utan tillskott, han hade brist enl. provtagning.

Nuvarande får muskelspänningar och ser spöken överallt utan extra tillskott, han har ätit nu i fyra år och jag tänker inte ens testa att sluta ge igen, det negativa som alltid kommer tillbaka talar sitt tydliga språk gällande behovet.

Senast ändrad:

Glömde också säga att jag inte längre behöver hålla på och massera/smörja med arnika osv osv. an har varit helt fri från spänningarna sen jag började ge magnesium.

Har provat flera gånger med och utan mg och får samma resultat så jag tror inte att det är en tillfällighet utan att hon har mgbrist (har såklart en uträknad foderstat, men i hennes fall så verkar det inte räcka med att grundbehoven täcks). Det har också varit påtagligt att det inte tar många dagar innan jag märker effekt av att hon får mg.

Det jag funderar på är vad som händer/hur man märker mg-överskott?

Det låter ju onekligen som om magnesium haft en posivit effekt på hästen. Jag skulle köpt en burk till för att se om effekten var likadan även denna gång.

Kl

Kanske OT, men funkar magnesium likadant på människa? Jag får väldigt mycket träningsvärk så fort jag gör något kroppen inte är helt van. Värken är inte i relation till vad jag gjort. Kan jag prova magnesium tror ni?

Intressant att se vad ni skriver. Tack.
Jag trodde att det var ganska ovanligt med mg-brist. Jo då - jag har köpt en burk! Meddelar här om ett par veckor om jag märker någon förändring. Om det är på det viset så kompletterar jag sedan med lusern eller vad-det-nu-var istället.

När jag har ansträngt mig på ett sätt som jag inte brukar göra så jag vet att jag kommer få träningsvärk så tar jag alltid en eller två magnesiumtabletter. Det gör så stor skillnad och jag tycker absolut att du ska testa! Ta tabletten direkt efter du har ansträngt dig i så fall.

KL
Har aldrig reflekterat över att det skulle fungera på häst så som samma sätt på människan. Ska absolut testa på min ena häst som är stel i perioder och när hon får träningsvärk.

Får jag stjäla tråden lite och fråga vilket tillskott ni ger?

Jag misstänker att min häst inte är en "tabellhäst" när det kommer till Magnesiumbehovet, han har de problem som en del andra beskriver här ovanför och när min ET var ute sist pratade vi om ifall extra Magnesium kunde vara en idé. Enligt den uträknade foderstaten är behoven täckta, men jag tänkte köpa och ge extra. Frågan är bara vad? Tycker som alltid att det är en djungel att veta vilka tillskott som faktiskt innehåller bra mängd Magnesium och vad som mest är "annat"...

En helt annan effekt av magnesiumbrist var, enligt veterinär, de vita prickar som blev fler och fler på min fux. Vet inte om det stämmer men jag gav magnesium och nu är fläckarna färre men större. Kanske är hon bara skapt så, och färgen ändras med åren.

Jag har av fabrikat "Trikem" - inte för att jag vet om den på något vis är bättre - men när jag beställde vad det den enda som jag hittade informationsblad till. Jag vill också veta vad som finns i det jag köper :-)

Jag använder samma som du, trikerm. Har inte tittat på andra märken eftersom det fungerar bra

Och jag har ju aldrig ens tänkt tanken på att det funkar på människor!:D Ska verkligen prova eftersom jag också får löjligt ont i musklerna när jag ansträngt mig.

Jag äter själv och känner en stor skillnad med eller utan.

Har provat en mängd olika varianter men den absolut bästa är Trikems.

Kl

Kanske OT, men funkar magnesium likadant på människa? Jag får väldigt mycket träningsvärk så fort jag gör något kroppen inte är helt van. Värken är inte i relation till vad jag gjort. Kan jag prova magnesium tror ni?

Jag äter extra MG och mår mycket bättre utav det.

Om min har fått i sig lite för mycket under några dagar så visar det sig genom att han blir lös i magen, drar jag då ner så försvinner det. De kan även bli extra slöa. En helt häst blir ju lugn om de har brister, men blir de lojja och man märker en allmänpåverkan som inte känns normal så ska man dra ner.

Det är ett tacksamt tillskott på så vis att man ser effekten både upp och ner väldigt fort.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 733
Senast: prallan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 758
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 196
Senast: Elajna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka