Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?

Sammet

Trådstartare
Jag är helt stum av förvåning.
Denna häst ska alltså arbetas i rundcorall.
Varför har de vikter på honom på en Monty Roberts kurs?
Seriöst? Hur viktigt är det att deras häst går snyggt när den ska beteendehanteras?

Imo, det här är inte NH (från ägarnas sida, vad Monty beträffar lämnar jag det öppet för en diskuton i en annan tråd).

http://www.youtube.com/watch?v=vEJT9vwqwvY&NR

Sv: Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?

Känns som om man motverkar syftet, hästen snubblar på sina egna ben och blir stressad och mer ouppmärksam och mindre öppen för hanteringen/träningen. Dumt, tycker jag.

Kan det vara så att det finns något syfte med det?
Det verkar helt sjukt att dem gjort så.. Jag kan inte förstå varför.?!

Varför har de vikter på honom på en Monty Roberts kurs?
Seriöst? Hur viktigt är det att deras häst går snyggt när den ska beteendehanteras?

Snygg med tyngder? Hur får man hästen snygg med tyngder? För att den lyfter mer på benen eller vad? Jag har aldrig hört talas om något sådant..

Kanske går denna häst aldrig utan vikter? Jag tycker det ser ut som en gångartshäst? Vikterna verkar dock verkligen inte hjälpa hästen i denna rundcorall i alla fall.

Usch men stackars pålle, det kan inte vara snällt..!? Så då är det alltså för att få mer steg i dem eller vad?

Snygg med tyngder? Hur får man hästen snygg med tyngder? För att den lyfter mer på benen eller vad? Jag har aldrig hört talas om något sådant..

Tja allt är relativt...
Men jag jåller med dig om att det inte är snyggt.

Av vad jag minns från filmsnutten så är det en gångartshäst. TWH eller liknande.
Det finns amerikanska raser som ägarna använder tunga boots eller skor eller tom. platåskor för att förändra hästens gångarter.
Det används även på travhästar och islandshästar här i sverige (vikter9 men dessa är långt ifrån lika extrema som de amerikanska.

Det är bara att söka så hittar du information om raserna.

Kanske går denna häst aldrig utan vikter? Jag tycker det ser ut som en gångartshäst? Vikterna verkar dock verkligen inte hjälpa hästen i denna rundcorall i alla fall.

Tja det måste den väll förhoppningvis göra, i hagen och inne i stallet.
Och att sätta på vikter eller platåskor på en NH kurs är i mina ögon bara korkat. De är itne där för att gångartsträna utan för att skapa en relation.

Tydligen vill ägarna flasha med sin i deras tycke snygga häst. Jag tycker däremot det ser gräsligt ut. Vore jag tränaren så hade jag bett ägarna att plocka av skräpet på kursen.

Min tanke precis, hade någon kommit på en kurs med något sådant så ja...

Blir lite förvånad över att tränaren låter honom hoppa runt med dom...

Kan inte påstå att det där såg fint ut =/, såg ut att vara jobbigt för hästen..

Här ser du varför de använder tyngderna. Du kan se hur "fint" de går... :eek:
http://www.youtube.com/watch?v=L_qmn1RfRtw

Alltså shit! Jag blev nästan tårögd, jag tycker det ser väldigt hemskt ut. Hur kan människor faktiskt tycka att det ser snyggt ut??!! Jag brukar inte kalla folk idioter men i det här fallet tycker jag att det passar - det är bara ännu ett steg närmare "maskin-hästen" och allt annat som vi ska äventyra i den här världen för att pressa och se hur långt man ska kunna komma.

Suck!

Du har inte tänkt att det kan finnas nåt tränning syfte just då att denna häst har de vikterna på sig. Eller att det kan finns ett annat förklaring för att de finns än bara att de folk vill har sin häst "snyggt" för MR.
Jag har väldigt svårt att tror att MR skulle tilllåta de stanna kvar på hästen bara för syns skuld.

Sv: Re: Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?

Jag anser inte att en häst som MR ska etablera en relation med skall träna Något annat än just att etablera en relation.

Man kan klart och tydligt se att de inte har en etablerad relation och att det är de han gör.

Sen anser jag itne att det finns orsak till att använda så tunga vikter/höga platåskor som de gör på denna häst, vad än orsaken må vara. För jag tvivlar starkt på att orsaken är veterinärrelaterad.

Sedan kan ju det här vara en hint med.

"He is a padded Tennessee walker. (He was a World Grand Champion several years ago.) It's just the type of 'shoes' he has. That's a whole different discussion itself. lol."

Dvs antingen så har han dom 24timmar/ dygn, vilket är helt sjukt, en häst ska inte ha tyngder på sig så länge, om man nu promt ska ah tyngder på sig.

Säkert inte att det är veterinärrelaterad, men tråden var om "Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?"

Och vad jag anser är att det kanske finns en annan förklaring än att den ska bara ser "snyggt" ut.

Det finns ingen bra anledning till att använda dessa platåskor på en häst.
Ge mig En anledning.

Skulle det vara så att hästen inte kan gå utan dom? Det innebär att de har på skorna 24 timmar/ dygn, vilket är plågsamt och dåligt för hästens muskler, skelett, senor, ligament mm.

Skulle det vara så att hästen inte kan gå på volt utan dessa skor? Samma svar som ovan.

Skulle hästen inte kunna koncentrera sig utan dom? Samma svar som ovan, med tillägget att det är skitsnack att en häst inte kan konsentrera sig utan ett par speciella skor. Träna mera hemma innan man beger sig iväg på en kurs.

Liknande trådar

R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern