Hur vid är strupen och tarmen på en häst?

Pia

Trådstartare
I dag hittade vi något mycket märkligt i hagen. I en bajshög lyser ngt orangefärgat. Vi tar isär bajshögen och inuti den ligger en boll. Typ som en tennisboll, men aningen större och utan ludd. Den är inte "hoptryckbar" utan ganska hård. Gissningsvis en hundleksak. Hur i hela friden har den kunnat passera genom hästen? Vet inte vilken av dem det var som bajsat ut den, antingen ett varmblod eller ett halvblod. Dom har båda varit som vanligt och verkat må bra. Hur är detta möjligt?:confused:

Sv: Hur vid är strupen och tarmen på en häst?

Det har inte slagit dig att bollen kanske redan låg på marken, och hästen bajsade på den? ;)

Det låter onekligen otrolig. Men om den verkligen ligger "inbäddad" i bajshögen så låter det ju konstigt att det blivit så av att hästen bajsade på den. Jag hade en häst som fått i sig en råtta (:eek:) och den kom ut helt intakt. Mäkta vidigt. Men den råttan var antagligen mindre och mjukare än din boll. Ska bli spännande att följa tråden. Tur att hästen på bra i alla fall :)

Att hästen skulle lyckas svälja ned en boll av den storleken har jag svårt att tro faktiskt, fast om det är sant är det ju väldigt imponerande måste jag medge :p

Neinor:
Fast om man tänker på att bajset är av ganska blöt och tung karaktär + att det faller från en viss höjd så kan bollen nog bli rätt "inbäddad" :) Hästar brukar inte äta upp saker, det är mer kor som sysslar med sånt :crazy:

Att hästen skulle lyckas svälja ned en boll av den storleken har jag svårt att tro faktiskt, fast om det är sant är det ju väldigt imponerande måste jag medge :p

Håller med! Skulle nog säga att det faktiskt är fysisk omöjligt för en häst att svälja en så stor boll. För det första ska den ju få den in i munnen, och bara där börjar det ju bli svårt. Om bollen på något sätt ändå skulle komma vidare till strupen, är den också allt för liten (har inget exakt mått, men menar att den är omkring 5-8cm i diameter). Bollen ska ju också passera genom matstrupen och in till övre magmunnen, som är en mycket tajt muskel. Också nedre magmunnen (mellan magsäck och tolvfingertarm) är mycket tajt. Tarmarna kan utvidga sig rätt så mycket, men det känns som att det borde ha uppstått problem innan bollen nådde så långt som till tarmarna. Att det dessutom inte har setts några koliksymptom om bollen varit i tarmarna är också konstigt. Hästar får ju kolik för mindre om man säger så.

Tror mer på "boll på marken med bajs på" teorin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka