Hur veta hur fisken är fångad aka vilken fisk är OK?

På den sidan får man kanske inte den mest objektiva synvinkeln. Där finns en hel massa generaliseringar och felaktiga slutsatser också, som det brukar göra i sportfiskesammanhang. Bl a jämför man fiskeindustrin och turismindustrin i Höga Kusten - som om de vore två alternativ som står mot varandra. Snacka om äpplen och päron....

Du får bifoga artikel! Kenneth

Fiskodlingen förgör för turismen! fiskodlingen omsätter 60-70 miljoner kroner och förstör vattnen kring alla turism anläggningar, vem vill bada i sunkit vatten? Turismen i Högakusten bidrar med 3 miljarder kronor vs sunkig fiskodling.

Fiskodlingen förgör för turismen! fiskodlingen omsätter 60-70 miljoner kroner och förstår vattnen kring alla turism anläggningar, vem vill bada i sunkit vatten? Turismen i Högakusten bidrar med 3 miljarder kronor vs sunkig fiskodling.

Turismen verkar väl fungera rätt väl just för tillfället, de drar ju faktiskt in 3 miljarder - trots fiskodingen..? :)

Missförstå mig rätt nu, jag försvarar inte fiskodling. Jag tycker vi ska ha ett hållbart fiske i sverige och framförallt värna vår natur mot alla gifter vi har spridit ut och fortsätter att sprida. Men jag tycker det är lite löjeväckande att en stor del (obs inte alla) sportfiskare skyller alla världens fasor på fiskeindustrin. Jag bryr mig om vilken fisk jag äter, både ur innehållssynpunkt och hållbarhetssynpunkt. Men jag plockar min fakta från tillförlitligare källor som ex WWF: http://www.wwf.se/source.php/1564312/WWF_Fiskguide_stor_140310_LR.pdf

Och så äter jag såklart lite vildfångad fisk ibland, till exempel sik, lax, abborre. Färskt är trots allt alltid godast. :)

Jag skulle gärna äta mer fisk och skaldjur. Magen älskar det helt enkelt, och mina smaklökar likaså. Problemet är hur den fångas, vart och vad det är för sorts fisk...

När jag frågar i fiskhandeln så vet de aldrig. Även fiskbilar med sk lokal knytning köper sin fisk i Göteborg och sedan är ursprunget borttappat känns det som. Fryst finns ju OK med alla stämplar, men färsk är så mycket godare. Dessutom vill jag kunna vara lite mer spontan i matlagandet, då fungerar sällan frysta varor.

Hur gör ni? När jag hör att fisk är trålad så tänker jag bottentrål. Men det kanske inte är så längre? Bifångster som slängs tillbaka dött i haven och inte tas tillvara, slöseri.

Enligt min dotter som är insatt i det mesta vad gäller miljö och mat kan man lita på och köpa fisk märkt med MSC, ASC och KRAV.

Bäst är helt enkelt att inte äta någon form av mat.

Jag börjar också känna så. Om man inte ska äta kött eller fisk. Jag tycker denna diskussion alltid blir svår för jag undrR vad man ska äta? Desuton jag so. Pga jobbmåste äta en del ute. Jag har pga mina magproblem svårt att äta mkt spannmål och liknande. Mkt frukt och vissa grönsaker går bort.
Så då kan jag bara äta vissa grönsaker.
Kommer inte få några viktproblem i alla fall.

Jag börjar också känna så. Om man inte ska äta kött eller fisk. Jag tycker denna diskussion alltid blir svår för jag undrR vad man ska äta? Desuton jag so. Pga jobbmåste äta en del ute. Jag har pga mina magproblem svårt att äta mkt spannmål och liknande. Mkt frukt och vissa grönsaker går bort.
Så då kan jag bara äta vissa grönsaker.
Kommer inte få några viktproblem i alla fall.

SÅ svårt är det ju inte. KRAV är en bra riktlinje på både kött och fisk. Sen kan man av olika skäl inte alltid äta KRAV-märkt men då är ju det en avvägning och ett val precis som alla andra.

Vi äter Allaskan Pollok, torsk och kolja från säkra bestånd (man får kolla för dagen), makrill och tonfisk.
Sedan så har vi eget fiskevatten för gös och kräftor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka