Hur veta hur fisken är fångad aka vilken fisk är OK?

95johsv

Trådstartare
Jag skulle gärna äta mer fisk och skaldjur. Magen älskar det helt enkelt, och mina smaklökar likaså. Problemet är hur den fångas, vart och vad det är för sorts fisk...

När jag frågar i fiskhandeln så vet de aldrig. Även fiskbilar med sk lokal knytning köper sin fisk i Göteborg och sedan är ursprunget borttappat känns det som. Fryst finns ju OK med alla stämplar, men färsk är så mycket godare. Dessutom vill jag kunna vara lite mer spontan i matlagandet, då fungerar sällan frysta varor.

Hur gör ni? När jag hör att fisk är trålad så tänker jag bottentrål. Men det kanske inte är så längre? Bifångster som slängs tillbaka dött i haven och inte tas tillvara, slöseri.

Det finns en större kedja som endast säljer "ok" färsk fisk och bara svenskt färskt kött i sin butik. Jag upplever att flertalet större livsmedelsaffärer med fiskdisk har rätt bra koll ändå på varifrån det kommer. Det är verkligen roligt att gå och handla i sådana tycker jag. Ibland har jag gått förbi och sagt "duu, vad ska jag äta ikväll?" och så har man fått supersmaskens tips på något man aldrig tänkt på innan.

Jag har dock inte riktigt läst på gällande hur den fångas och vad som är ok där så jag väntar och ser om det trillar in några bra svar, bara för att försvåra lite för sig själv ;)

Jag skulle gärna äta mer fisk och skaldjur. Magen älskar det helt enkelt, och mina smaklökar likaså. Problemet är hur den fångas, vart och vad det är för sorts fisk...

När jag frågar i fiskhandeln så vet de aldrig. Även fiskbilar med sk lokal knytning köper sin fisk i Göteborg och sedan är ursprunget borttappat känns det som. Fryst finns ju OK med alla stämplar, men färsk är så mycket godare. Dessutom vill jag kunna vara lite mer spontan i matlagandet, då fungerar sällan frysta varor.

Hur gör ni? När jag hör att fisk är trålad så tänker jag bottentrål. Men det kanske inte är så längre? Bifångster som slängs tillbaka dött i haven och inte tas tillvara, slöseri.
Välj MSC eller ASC fisk

@stjarnhimmel I texterna står också att det finns flera "halvbra" fiskar som inte är med på listorna. Men hittar du kravmärkt fiskfilé ska det vara ganska fritt fram så att säga :)

Jag har sett den listan förut. Jag är inte förtjust i skaldrjur men gillar fisk. Men jag vill typ ha en fiskfilé. Och då är det väl bara torsken som finns på "ät gärna listan" som kommer i filé? eller gör andra det också.?
De flesta fisksorter säljs i file, exvis sei, kolja, rödspätta, öring, makrill. Titta i fisk disken och fråga personalen. Dom kan filea det mesta och hjälper gärna till enligt min erfaring.

Generellt är fisk inte okej. Punkt. Av flera skäl:(

http://inhabitat.com/35-facts-that-will-make-you-never-want-to-eat-fish-again/

@Migo men finns det ingen fisk som är okej fångad? Jag gillar också fisk och skaldjur men jag är noga med att bara köpa krav och inte odlad lax t.ex. Finns det ingen som fångar i mindre batchar eller med mindre båtar? Kanske är önsketänkande men jag tänkte att det finns ju dom som föder upp djur i mindre skala och dom har det ju bättre så då kanske det finns någon motsvarighet för fisk?

Vi äter nästan bara egenfångad fisk och skaldjur, har egen båt och sambon har stort fiske intresse som smittat av sej på mej.
Efter att sett div program och dokumentärer om fiske industrin och allt spill så känns det bäst med egen plus att det smakar bättre.
Tycker en fiskhandlare borde kunna ange var fisken kommer ifrån, på samma sätt som kött kan spåras.

Jag är mycket skeptisk mot fisk över lag för tycker att fiska är ett förskräckligt djurplågeri där de ofta kvävs till döds eller rensas levande, inget jag vill stödja. Jag föredrar nästan odlad fisk för där har de ju iaf bättre avlivningsmetoder. Förhoppningsvis kommer nya strängar lagar om fiskning snart! Har inga direkta källor på detta men vet att vi diskuterade den här frågan när jag läste Animal Welfare-kursen.

Jag är mycket skeptisk mot fisk över lag för tycker att fiska är ett förskräckligt djurplågeri där de ofta kvävs till döds eller rensas levande, inget jag vill stödja. Jag föredrar nästan odlad fisk för där har de ju iaf bättre avlivningsmetoder. Förhoppningsvis kommer nya strängar lagar om fiskning snart! Har inga direkta källor på detta men vet att vi diskuterade den här frågan när jag läste Animal Welfare-kursen.
Fast sedan är ju problemet att så gott som all odlad fisk (vi äter i Sverige) är rovfisk - dvs den matas ofta med fiskmjöl. Man skulle behöva äta karp.

PS själv äter jag mycket odlade musslor

Fast sedan är ju problemet att så gott som all odlad fisk (vi äter i Sverige) är rovfisk - dvs den matas ofta med fiskmjöl. Man skulle behöva äta karp.

Den odlade norska laxen är i huvudsak uppfödd på vegetabilier vilket har lett till att den jämförs med en simmande falukorv av bl a norska läkare, den innehåller inte lika mycket nyttigheter längre och de menar på att de kan inte rekommendera det till gravida och barn pga höga gifthalter.

Skrämmande läsning för den intresserade. :nailbiting: Den odlade fiskens baksidor.

Ja absolut, tänkte mest på hur avlivningen går till. Äter inte gärna fisk alls längre då jag inte tycker fiskindustrin är bra!

Utan att ha lagt allt för mycket tid på research verkar en del av dessa fakta inte helt tillförlitliga. Som att odlad lax alltid är grå och att man tillsätter färg och fisklukt på kemisk väg.
Lax får sin färg av födan.
Jag har ätit alldeles utmärkt grå vildfångad lax som sålts billigt pga färgen.
Det som ger färgen till odlad lax är tydligen framställt på kemisk väg numera.

http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp13.htm

Här finns massor av nyheter gällande fiskodling! Mvh Kenneth
https://savethebaltic.wordpress.com/category/fiskodling/

På den sidan får man kanske inte den mest objektiva synvinkeln. Där finns en hel massa generaliseringar och felaktiga slutsatser också, som det brukar göra i sportfiskesammanhang. Bl a jämför man fiskeindustrin och turismindustrin i Höga Kusten - som om de vore två alternativ som står mot varandra. Snacka om äpplen och päron....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka