Hur vet man?

N

Nicolina_

Om man ska köpa en ny häst, ska man ge den lika mycket och samma foder som den fick innan? Eller hur tar man annars reda på det? Hur får man helt rätt fodermängd om man inte riktigt känner hästen?:confused:

Sv: Hur vet man?

Ta reda på vad hästen fodras med nu och ge liknande i början, skaffa hö som är analyserat och be någon här tex. om hjälp att räkna ut vad hästen behöver, så börjar du sakta vänja om hästen till dess nya foderstat

Sv: Hur vet man?

Om du ska köpa en häst så ska du låta den gå på en foderstat som är så lik den gamla som möjligt de första veckorna. Det är stressande nog för hästen att byta stall, rutiner och människor utan att man genomför ett tvärt foderbyte. Försök att få med dig så mycket hö eller hösilage som möjligt från den gamla ägaren, så att du gradvis kan gå över till det grovfoder ni har i ert stall.

Sen får du räkna ut en foderstat baserad på det grovfoder ni har i ert stall, och försiktigt gå över till den nya foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama