hur vet man vilket foder?

Annnaw

Trådstartare
hejsan! Jag undrar hur man vet vilket foder sin häst ska ha, och hur mycket? Jag vet ju att man ex. ska ge havre till en lat häst lr så. Men hur vet man hur stor mängd av allt? och hur många olika sorters kraftfoder? Min nuvarande medryttarhäst får müsli och betfor nu. samt mineraler och salt och sånt. Men innan hon fick müsli och betfor fick hon betfor och havre. havret var inte alls bra för henne, hon blev väldigt het när hon ville jävlas med ryttaren och galoppen funkade inte, för hon rusade in i den och man kunde inte samla henne. Men hon fick inga muskler heller, hur mycket man än jobbade henne. Hon har inga ryggmyskler och är kantig runt hela kroppen. revbenen är smått tydliga men hon är tjock runt buken. Hon har blivit lite rundare runt kroppen sen hon börjat få müsli, men det hjälper ändå inte särskillt mycket. men i allafall, hur vet man att hästen inte får alldelens för lite foder? Eller asså man ser ju om den blir för smal eller för fet, men det tar ju ett tag innan det syns på hästen. :)
 
Sv: hur vet man vilket foder?

men hästarna går på lösdrift och delar på 3 kärror hö.
 
Sv: hur vet man vilket foder?

men hästarna går på lösdrift och delar på 3 kärror hö.

Och?
Hö är alltid grunden - en analys ger ju dig värdet på höet. Oavsett hur mycket de äter.

Det du beskriver i första inlägget låter som klassisk proteinbrist.
Om hästen är tjock men ändå omusklad trots att den tränas så är det ju något som är galet. För att veta VAD så måste du se över värdena i maten, främst hö i detta fall. Sedan får du utgå från det. Det är det enda sättet att vara SÄKER på vad det är brist på.

Det är mycket mer komplicerat än att man ska ge havre till en lat häst. ;)

Skicka in en höanalys! Det är väldigt vanligt att höet håller låga proteinvärden i år så det skulle nog inte vara så konstigt om din har brist på det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 759
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp