Hur vet man om man ger rätt mängd?

H

HaCa

Försöker få till det med mat åt min kille. I stallet har vi hösilage, havre och betfor. Får han totalt 12 kg hösilage så verkar han börja falla ur och får han totalt 15 blir han svullen :( Havren verkar gå rakt igenom honom? Hur tyder man egentligen analysen och vet vad man ska ge utöver den? Läser i trådarna här men får inte riktigt ihop det. Börjar undra om jag behöver köpa något annat själv åt honom istället för havre särskilt nu när vi ska börja muskla upp honom och han ska börja jobba :(

Sv: Hur vet man om man ger rätt mängd?

Om du har en analys på hösilaget så kan du mata in värdena på den här länken och få svar på vad som kan vara lämplig mängd och vad som behöver kompletteras. http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Det man ska tänka på är att länken ger ett förslag till vad en medel häst behöver och om din häst är tunn så kan den som individ behöva lite mer. Men du får i allfall lite hjälp i mängderna och vad som ev fattas.

Åh tack :) Ska genast testa den sidan!

La in som han får nu. 0,5 korn, 1kg betfor, 12 kg hösilage. Då tycker de jag ger för mycket energi. Tar jag bort kornen verkar den tycka om men tycker ju inte han ;) Så då är frågan vad man ska ge honom? Musli? Lucern?

Hej!

Varför ge honom nåt om han redan klarar sej?

Hästar är grovfoderomvandlare och klarar sej i många fall bra på bara hö (och eventuella mineraler). Havre och andra kraftfoder är i många fall onödigt. Sen att vi människor tycker synd om hästarna.. ja, det får vi nog leva med.

Min häst äter endast hö och ca 3 dl betfor (för att få ner mineralerna) och klarar sej superbra på det. Min förra åt bara silage och såg ut som en rullande tunna.

Jag hade testat att ta bort kornet och se vad som händer.

/ Lavinia

Var skrev jag att han klarar sig? Han faller antingen ur eller blir uppsvälld. Vi hittar ingen bra balans på honom :( Så bevisligen funkar inte bara hösilaget på honom.
Har prvat utan korn, utan betfor, utan havre. Han faller ur. Provat med mer grovfoder, mindre men antingen blir han ballong eller faller ur.

Kollar jag på den sidan och fyller i bara betfor och hösilage 12 kg anser den att jag ger rätt mängd hösilage men behöver få in mer protein, magnesium och selen. Så är väl nån mineral man kanske ska införskaffa som kanske tänker upp?

Protein täcker du lättast upp med lusern, eventuellt kan du byta lite silage mot lusern för att få upp kvoten utan att hästen ratar för att den är mätt. Kollla också om du har rätt inställningar för hästen (vikt, svårfödd etc)

Jo gick igenom alla inställningar. Okej så man kan sänka lite på hösilage då och täcka med lucern? Får ta reda på värdena på lucern då för fylla i så får vi se om det jämnar ut sig :) Tack!

Hans mage ser ut som en stor rund ballong :( dvs omfånget ökar kraftigt

Svullen buk är oftast ett tecken på brist av protein, istället för att ta bort hösilage vad händer om du tar bort korn och lägger till exempelvis lucern och eller soja?

Inte testat lucern men alltså byta ut korn mot lucern? :) Ska prova! Tack

Fast om resten av hästen ser dålig ut så gör det väl inget om buken är lite stor?
Det är fullt normalt att hästens buk blir större om man ger mer mat.
Så länge det inte är ett stort lager fett över revbenen då, men isåfall borde inte resten av hästen se illa ut.
Är det så att hästen blir FET om magen (alltså verkligen ballongmage) så är det antagligen proteinbrist, men då borde den ha det vid 12 kg också.

Om man inte tränar hästens magmuskler så ser den också fetare ut iom att ingenting "håller ihop" den.

Jag har själv en häst med ganska stor buk pga mkt foder (20 kg silage+lusern), men med den givan ser hon bra ut i rygg/rumpa.
När hon står och slappnar av ordentligt strax efter att hon ätit ser hon nästan dräktig ut :angel:
Men när hon inte släpper ut magen ser hon normal ut. :p

Köpte lucern och än har han inte svällt eller fallit ur ;)

Så vi väntar med spänning och se om det ska hjälpa honom hålla en bra balans nu!

Vill tacka för alla tips. Killen går nu på 12 kg hösilage, 1 kg lucern och 1 kg blöt betfor och han har inte svällt upp eller tappat :D Han håller sig i samma balans ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18