Hur Värmer ni upp era hästar?? :D

K

Kapre

Hej! bara undra, finns ju såå många bra sätt, jag sj skritttar fram länge helst asfallt, el hårt o fast underlag, sen brukar jag flytta honom för skänkeln (i skritt) sen öka o minska volt, öppna sluta, m.m sen börjar jag jogga igång honom, utan några större krav, mycket volter o halter o avsaktningar, när han mjuknat, brukar ja ta en skritt pause.... sen rullar de på.. :p

Sv: Hur Värmer ni upp era hästar?? :D

Ska jag rida alla hästar och det inte finns så mycket tid får dom gå i walker (skrittmaskin) 1 timme - 30 min.

och då skrittas dom bara 5 min och sen joggas dom upp så värmer hästen då 10 min.

Finns det tid osv så värms dom 20 min

Brukar skritta igång ordentligt, på rakt spår, gärna lite böjt, upp- och nerförsbackar osv. Sedan, efter kanske 20 min, travar jag en liten sträcka, sedan skritt igen. Därefter brukar jag trava igång en del, och sedan fortsätter jag själva träningen.

jag skrittar på lång tygel först, ca 10 min. sedan samlar jag upp tyglarna lite o gör volter, halter o igångsättningar. travjoggar honom lite, gör volter o mjukar upp honom. brukar galoppera ngt varv i galopp, både höger o vänster. då kommer han verkligen igång med hela kroppen o är faktiskt väldigt lösgörade för honom, jag tror han kommer igång med ryggen väldigt bra då.

kan vara lite olika från gång till gång, men generellt så är det såhär jag gör.

Min häst börjar bli lite gammal (24 år) och behöver oftast lååång uppvärmning. Det börjar med en ca 15-20 min skritt på lång tygel i skogen, sen ca 15 min till i skritt med lösgörande övningar och därefter kan man börja göra samma sak i trav.
Efter inskaffande av backontrack ryggvärmare har det däremot blivit bättre så skrittiden är kanske nere i 20 min totalt innan man börjar jogga.

För oss är det lite speciellt eftersom han har sadeltvång.

Han får skritta utan ryttare först på lång tygel, sen samlar jag liite o kollar uppmärksamheten genom halter, vi gör några volter i båda varv o lite sidoförflyttningar.

Sen sitter jag upp o då tar det nån minut innan han går nogorlunda avslappnat, sen börjar vi om m lite halvhalter för att komma ner i tempo. Provar att göra tempoväxlingar i skritt, volter o serpentiner för att känna att han är med på noterna. Växlar mellan att gå ut mycket i hörnen o att runda av hörnen så att han får jobba varierat.

Totalt blir det ca 20 minuter. Sen rider vi ut eller fortsätter på volten.

Övergångar och tempoväxlingar i det oändliga.
Skolor och skänkelvikningar.

Försöker att skritta ut i skogen ca 10 min. Lång tygel. Väl på banan är det mycket lösgörande. Mycket på volten, framdels- och bakdelsvändningar. Skolor (efter bästa förmåga) och skänkelvikningar. Allt i skritt och ganska mycket. Tycker att fokusen från pålles sida blir bättre för det fortsatta arbetet om "förarbetet" genomförs noggrannt. Sedan fortsatt lösgörande arbete i trav.

Annars om vi ska ut på långtur är det mest skritt i början, med någon enstaka sidförflyttning. Inte så mycket krav just på den biten.

Skrittar alltid på långa tyglar några minuter, runt 5-10 innan jag börjar jogga. Det är också i fri form, bara låter hästen komma igång på mjuka linjer, utan några krav alls. Han är så pass välrider så jag behöver inte sitta och jobba redan från början och hitta knapparna, vet var jag har honom! :) Han är ganska stor också så det tar ett tag för honom att komma igång.

Tillskillnad från en ponny jag red till förut, lät man henne bara gå helt fritt i början gick det aldrig att få tillbaka henne sen. (Började ju inte "jobba" på en gång för det, men det var mkt halter, igångsättningara mm hela tiden!)

Det beror på vilken häst jag rider,
4 åringen skrittar ett par varv på lång tygel- kortar tyglen trav direkt. Han har en stor skritt och är inte stark tillräkligt att skritta på tyglen. Joggar där efter oftast på serpentin bågar, långa linjer över ridbana mm. Ett par varv i galopp i lätt sits både till höger sedan vänster. Skritt på lång tygel sedan börjar arbetet.

6 åringen, e oftast väldigt spänd i början, hoppar till för minsta lilla. Skritt på halv lång tygel, ett varv ca. börjar sen i en låg form flytta henne, öppna skänkelvikning jag vill att hon flyttar sin uppmärksamhet till mig istället för omgivningen. Mycket volter. sen börjar jag trava volter serpentiner mycket halvhalter å övergångar.
Lite galopp i båda varven lätt sits. Sen börjar jag trav arbete.

den stora 11 åringen behöver mycket skritt å långsam trav i början bara på böjda spår lång ock låg.

jag skrittar typ 15 minuter på lång tygel.
Sen börjar jag med att trava fram henne i ganska låg form, mjukar upp henne och får henne att fokusera på mig, med lite lätta tempoväxlingar, öka/minska volt osv. Sen brukar jag kolla galoppfattningarna och rulla på några varv i varje galopp i ett jämnt lugnt tempo. Efter det skrittpaus.
Därefter börjar jag träna det jag planerat för dagen!

jag brukar skritta igång min pålle genom att först gå en härlig skogstig i skogen på en tio minuter på heelt långa tyglar. sen rider jag in på banan, börjar ta tyglar och rider massvis med volter (eftersom det får honom väldigt mjuk) och sådana saker, sen blir det trav och så rullar det på, :bump:

Jag värmer upp min pålle med mycket skritt, skänkelvikningar och öppna för att se till att han använder baken ordentligt.

Det är lite olika. Ska jag träna henne på banan så brukar jag ibland rida i skritt efter spåret och efter en stund börjar jag gå in på volter. Mjukar upp henne i sidorna innan jag tar trav. Ibland så rider jag ut i skritt efter grusvägen och vänder efter en stund och rider tillbaka till banan och fattar trav då jag är där.

Jag kan inte säga att jag skrittar i 10 minuter då jag inte klockar uppvärmningen. Jag rider på känn. Försöker så klart uppskatta 10-15 minuter. Men det blir sällan som jag tror.
Brukar oxå tänka på att låta henne söla på första minutrarna innan jag ber henne gå i ökad skritt och be om lite form.

skrittar en sväng ut ca 10-15 minuter eller så skrittar jag en stund i paddocken! är rätt slarvig faktiskt :o oftast kommer han dock direkt från hagen!

Han är dessutom rellativt ung och rids inte jättelånga pass!

Det beror på. Jag börjar med att känna av hästen. En del hästar står installade, en del hästar är stela, andra har dålig blodcirkulation. Det innebär att man måste börja med em olika och ge dem olika mycket tid. Min egen häst står på lösdrift vilket innebär att jag har en häst som är rörlig, sällan står still och har bra blodcirkulation.

Jag rider direkt när jag kommer in på banan. Min ridning ska vara naturlig för min häst, och det ska ske utan tvång eller spänning. Alltså finns det ingen anledning att "värma upp". Ridning är uppvärmning. Gymnastisering, avslappning och senare stärkning. Jag börjar ofta i skritt för att känna av honom där. Varje pass kräver att man känner igenom hästen. Efter det känner jag igenom honom i trav och sen i galopp.

Efter det kan jag avgöra vad han behöver just nu. Kanske hitta mer svslappning, ganska gymnastisera höger sida.. När jag sen har en häst som är i den form och sinnesstämning som jag vill så väljer jag om vi ska gå vidare och jobba med någonting annat eller om jag anser att hästen kämpat nog med sitt problem som fanns vid start. ibland finns inget problem från start och då sätter jag försiktigt igång med stärkande övningar direkt efter att ha känt igenom honom.

Man tar alltid ett steg i taget och sätter ju inte igång med piaff det första man gör utan börjar på en lägre nivå för att hela tiden känna efter.

Framskrittning och avskrittning ska inte behövas tycker jag.

Tack så jätte mycket för era svar!!!!!! :D har varit lärorikt :D

Skrittar på lång tygel ca 10 min. Sen kortar jag tyglarna, men låter hästen skritta på i låg form. Lite halter och volter, sen joggar vi igång, forf i låg form. Gör lite tempoväxlingar, och låter honom trava på i lite friskare tempo, mellan tempoväxlingarna. Sen blir det ngra varv i galopp i varje varv, jag i tvåpunktssits , forf låg form, och lite friskare tempo.
Galoppen är nödvändig, för då blir han verkligen varm, och börjar arbeta genom hela kroppen.
Sen blir det en kort skrittpaus på långa tyglar, sen börjar vi med arbetet, oftast i skritt, flyttar lite osv.

Skrittar på lång tygel i ca 5 minuter, sen jobbar jag i övergångar, tempoväxlingar i kanske 5-10 minuter. sen börjar jag "jobba" i skritt med skänkelvikningar, skolor, framdels-/bakdelsvändingar mm. sen samma sak i trav. och sen galopperar jag henne ett par minuter i varje varv i ett lugnt tempo. Efter det paus på lång tygel och sen börjar jag med dagens planering. :)

jag brukar skritta runt hagarna på långtygel tar ca 10 min
och sen börjar jag skritt med skänkelvikningar, skolor, framdels-/bakdelsvändingar mm i 10 .sedan trav jag ca 15 min mycket volter och serpentiner och sedan galopp

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 373
Senast: NovaW
·
Ridning Blir lite nyfiken, hur värmer ni upp era hästar inför ett vanligt ridpass? Och ungefär hur lång tid lägger ni på uppvärmningen? Jag...
Svar
19
· Visningar
2 415
Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
2 067
Senast: RubinNovak
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar