Sv: Hur Värmer ni upp era hästar??
Det beror på. Jag börjar med att känna av hästen. En del hästar står installade, en del hästar är stela, andra har dålig blodcirkulation. Det innebär att man måste börja med em olika och ge dem olika mycket tid. Min egen häst står på lösdrift vilket innebär att jag har en häst som är rörlig, sällan står still och har bra blodcirkulation.
Jag rider direkt när jag kommer in på banan. Min ridning ska vara naturlig för min häst, och det ska ske utan tvång eller spänning. Alltså finns det ingen anledning att "värma upp". Ridning är uppvärmning. Gymnastisering, avslappning och senare stärkning. Jag börjar ofta i skritt för att känna av honom där. Varje pass kräver att man känner igenom hästen. Efter det känner jag igenom honom i trav och sen i galopp.
Efter det kan jag avgöra vad han behöver just nu. Kanske hitta mer svslappning, ganska gymnastisera höger sida.. När jag sen har en häst som är i den form och sinnesstämning som jag vill så väljer jag om vi ska gå vidare och jobba med någonting annat eller om jag anser att hästen kämpat nog med sitt problem som fanns vid start. ibland finns inget problem från start och då sätter jag försiktigt igång med stärkande övningar direkt efter att ha känt igenom honom.
Man tar alltid ett steg i taget och sätter ju inte igång med piaff det första man gör utan börjar på en lägre nivå för att hela tiden känna efter.
Framskrittning och avskrittning ska inte behövas tycker jag.