Hur vårda manen för finaste utseende?

L

Lollo25

Min arabpojke har riktigt sliten man o svans, vilket inte passar en arab *snyft* Han har rätt uträknad foderstat, och är mycket glansig i pälsen. Men man o svans har varit i dåligt skick sen jag köpte honom för 3 år sen.. Svansen är ännu värre nu än innan. Jag har testat att låta vara.. till att sköta man o svans noga genom att borsta o reda ut varje dag samt använda pälsglans. Men nu är den risigare än vanligt.. inget hjälper! Tips? Vilka vitaminer kan han ha brist på?

Sv: Hur vårda manen för finaste utseende?

Jag reder ut min hästs man varje dag, med mjuk borste.
Samt tvättar ofta på sommaren då manen gärna blir fet o risig.
Använder inga preparat alls.
Tvättar gärna med ett milt scampoo, typ Elseve eller Organics för risigt hår.
*Skratta inte nu*

Klipp ganska duktigt, så du får bort det som är slitet. Sen är det bara att bomba med pälsglans och reda ut med fingrarna varje dag. Equistars pälsglans tycker jag är överlägset bäst.

Klipp topparna på svansen, och red efter det bara ut den med fingrarna. Borstar sliter på svansen ! Ryck manen jämn och fin, och håll den ren och välborstad, vips så har du en helsnygg häst ! :)

Jag använder vanlig människo hårborste, det trillar inte av många
hårstrån fast svansen har varit riktig skitig.
Men klipp av det slitna som ngn sade först.

toppa man och svans med sax..det är bättre för manen.Köp Foxfire´s glansspray..spraya alltid innan du börjar att hålla på med manen..jag ser alltid till att min arab har slinkig men och svans av foxfires glasspray..då går det skitbra att reda ut den med fingarna.
Tvätta topparna med som någon sa med organics schampo för risigt hår;)
Lagom är alltid bäst..Jag borstar bara min arabs man och svans en gång i månaden ungefär sedan sprayar jag med glasnsprayen och reder ut med fingarna!
Lycka till!

Jag sköter om min hästs man så här:

Är manen smutsig så tvätta den, gärna med Head&Shoulders mjällschampo, manen blir riktigt mjuk och fin utav det! Ha gärna i en skvätt balsam, men av något milt och "hudvänligt" märke.

Spraya rikligt med pälsglans på manen både medan den är blöt och när den torkat. Mina favoriter bland pälsglans är Mane&Tail Conditioner från Carr&Day&Martin, den ser ut så här:

pic.php

och sedan gillar jag Showsheen, från Absorbine, som ser ut så här:
11603_L_000_000.jpg

Slutligen, jag använder den inför tävling, så finns det en fantastisk liten glans/balsam smörja som man drar igenom svansen och manen. Väldigt dryg och den fungerar jättebra! Den heter något i stil med "Detangler" och är ifrån Cowboy Magic.

Så, det är mina bästa "tips" för en fin och välskött man, dessutom kan jag varmt rekommendera "man/svans borsten" från Hööks. (Den ser ut som en platt hårborste med svarvade träpinnar)

Mvh Huntress :)

Klipp den!! Precis som med människohår finns det bara ett alternativ om håret är riktigt slitet, och det är att klippa.

Använd vanligt milt människobalsam.Det håller länge och gör att smuts inte fastnar så lätt.

Kan inte klippa den, det är ju tabu när det gäller en arab man! svansen klipper jag emellanåt, den har alltid varit fin med är risig nu efter sommaren.
Jag ska annars följa era tips, tack!

Pansi skrev:
Ryck manen jämn och fin, och håll den ren och välborstad, vips så har du en helsnygg häst ! :)

Hjälp! att rycka manen på en arab är väl typ belaggt med dödstraff? Det är iaf vad jag har fått för mig :-) Fast jag ser inte fram emot att reda ut trasselt på min lilla arabdam som varit i en tistelåker tror jag, hela manen och svansen var en enda tova med typ hundra tistlar! Något bra tips på vad jag ska göra!!!

Liknande trådar

Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
2 019
Senast: Silvery
·
Hästvård Min häst är en svettfux och hennes man och svans har alla möjliga färger i sig som svart, vit, brun och lite orange men ser ganska mörk...
Svar
11
· Visningar
2 554
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·
L
Hästvård Min häst har börjat tappa massor av tagel, främst manen. Jag fattar inte varför! Hårlossning på människor kan ju utlösas av bl a stress...
Svar
5
· Visningar
1 860
Senast: Lollo25
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka