hur vanligt

Olympus

Trådstartare
är det är man maskar hästarna i andra länder. Har precis fått hem en ny häst från beligen, eller hon har vart i sverige ett tag men tror inte hon har blivit maskad där, och hur stor trolighet är det att hon är maskad i beligen?

Sv: hur vanligt

Hmmm, jag hade nog köpt en sån där "Kolla masken-låda" och skickat in träckprov. Då får du ju veta exakt hur det står till med "maskeriet". :) Vilka maskar hon ev har eller inte har. :idea:

Ja vi tänkte göra det, men sen tänkt vi att vi maskar ändå. Alla andr hästar är precis maskade så vi tänkte ta en "grundmasking" eller vad man ska kalla det, mot all mask, så hon kan få komma ut i gräshagarna snabbare än om vi ska vänta på prov. Just nu går hon i pytteliten grushage.
Men är det skadligt att maska i onödan så att säga?

ja det är det.. maskarna blir resistenta mot medlet och maskmedel är ju "gift" inte så bra att ge i onödan.

Tycker jag låter bra.. kostar inte så mycket.. det blir ju dyrare för dig om du maskar nu och sänder prov sen om hästen visar sig inte ha någon mask.Och du kanske maskar med fel maskmedel och då får du köpa mer maskmedel sen ;)
Bättre att ta prov och se vad för mask det är frågan om så man använder rätt medel.

Ja vi tänkte göra det, men sen tänkt vi att vi maskar ändå. Alla andr hästar är precis maskade så vi tänkte ta en "grundmasking" eller vad man ska kalla det, mot all mask, så hon kan få komma ut i gräshagarna snabbare än om vi ska vänta på prov. Just nu går hon i pytteliten grushage.
Men är det skadligt att maska i onödan så att säga?

Jo men en "grundmaskning" behövs ju inte om det är så att hon inte har någon mask, eller hur? :) Man avmaskar ju inte i förebyggande syfte utan endast om det finns mask.

dom svarar väldigt fort :) när man skickar in provet. jag skickade på onsdagen och fick svar på ena hästen torsdag kväll och den andra hästen på fredagen. fick svar via mail

Avmaskning i Belgien är lika vanligt som i sverige. Våra hästar blir automatiskt avmaskade av vet. behöver aldrig oroa mig om det. Skulle som nightcrawler rekomenderat testa henne

När jag får en häst från utlandet avmaskar jag med Equimax när den först kommer och sen gör jag träckprov. Mina andra hästar har 0 ägg i avföringen och vill inte riskera att få mask i mina hagar.

Att avmaska en importhäst "bara ifall att"" är inte att rekommendera.
Avmaskning är ju ganska skarpt för magen och importerns mage är ju redan i olag p.g.a långa transporter, byte av hemmiljö & tvära foderbyte.
Så köp du en "kolla masken" imorgon, då har du troligtvis svar på tisdag eller onsdag.
Låt hästen gå i en egen hage så länge, då kan du ju mocka upp efter den.

det tar ca ett dygn att få svar från "kolla masken"...

så sluta upp med dåliga argument och maska inte i onödan!!!

Vadå dåliga argument:mad: Jag har ju bara frågat och aldrig sagt att jag inte ska skicka in ngt träckprov. Fick hem hästen igår, har inte hunnit göra så mkt ännu.

Tyvärr syns det ju inte om hästen har styngfluge larver eller bandmask när man skickar in träckprov. Jag avmaskar alltid på hösten efter första frosten mot styng fluge larver.

Tyvärr syns det ju inte om hästen har styngfluge larver eller bandmask när man skickar in träckprov. Jag avmaskar alltid på hösten efter första frosten mot styng fluge larver.

Nja, det kan vara svårare att påvisa bandmask då bandmasken inte släpper sina ägg hela tiden. Men man kan också göra ett blodprov för att vara säker (även om det finns en osäkerhet där också fast mest åt andra hållet dvs hästen visar att den har bandmask fast den igentligen inte har den).

Att avmaska mot stygnflugan är onödigt om man inte har sett att det finns gula ägg på hästens ben. Ser man ägg så är det bara att ta sig jobbet att ta bort dem så slipper man avmaska på hösten.

Vi måste vara rädda om de maskmedel vi har. Det bästa vore om alla var receptbelagda och skrevs ut av veterinären endast när denna har sett pappret från labbet att hästen faktiskt har mask.

Mvh

Tora (som har lärt sig väldigt mycket från Madicken här på nätet)

I Sverige är vi nog överlag ganska försiktiga med avmasknings medel om man jämför med t.ex. England. Där säljs avmasknings medel i de flesta ridsportbutiker och många företag annonserar om hur många gånger per år du ska avmaksa. Jag känner inte till någon som skickade in träck prov när jag bodde där. Det är kanske lite därifrån som jag fått mitt behov att avmaska ofta för det var så inpräntat i alla att det skulle göras många ggr per år.

Jag har en i stallet som har arbetat där med hästar (fälttävlan). De skickade alltid in träckprov. Hon var själv jätteförvånad att man inte gjorde det här när hon flyttade tillbaka hit.

Mvh

Tora

I Sverige är vi nog överlag ganska försiktiga med avmasknings medel om man jämför med t.ex. England. Där säljs avmasknings medel i de flesta ridsportbutiker och många företag annonserar om hur många gånger per år du ska avmaksa. Jag känner inte till någon som skickade in träck prov när jag bodde där. Det är kanske lite därifrån som jag fått mitt behov att avmaska ofta för det var så inpräntat i alla att det skulle göras många ggr per år.

Det börjar vända även i GB. KollaMasken-lådan t.ex. är en idé därifrån. Fler och fler tar prover och mockar istf. avmaskar.

Prenumererade ett tag på en engelsk hästtidning och jösses vilka annonser! Jag förstår om folk blir livrädda och avmaskar för glatta livet. Skrämselpropaganda av högsta klass.

Här avmaskar vi själva alla hästarna två gånger om året.

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka