Hur vanligt..

Noa

Trådstartare
.. är det att hästar dör nedsövda under operation? Någon som varit med om detta? Hur fungerade det isåfall med försäkringsbolaget?

Noa

Sv: Hur vanligt..

Hur vanligt minns jag inte, jag har sett en angivelse att X på Y hästar, men minns inte. Inte speciellt vanligt dock, men risken finns.

Försäkringsbolaget ersätter OM själva operationen var ersättningsbar. T ex om hästens sövs för en liggande kastraktion och dör får du INTE ut livvärdet. Om hästen däremot sövs för en buköppning ersätter de. Dvs är orsaken till sövningen ersättningsbar så ersätter försäkringen dödsfallet med livvärdesbeloppet, var den det INTE så ersätter de inte.

Sv: Hur vanligt..

Min kompis förra tävlingshäst dog under en operation (kastration). Operationen gick som den skulle, men när de var färdiga och skulle "väcka" honom så visade det sig att han hade legat för länge på rygg så att hans lungor hade tryckts ihop och därför inte orkade komma igång igen :cry:
Har för mig att hon fick ut förs. men om hon fick allt vet jag inte då han var högt förs.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 808
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 760
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar