Hur vanligt med häst som får näseblod?

M

Mindful

Förra veckan fick min kompis häst näseblod när hon red den. Hästen är ett fullblod. Hästen rids så gott som aldrig speciellt hårt ( hobbyhäst ) och vid just detta tillfälle så hade hon ridit fram lite i skritt och trav när det började droppa blod ur ena näsborren. Det rann i ca 5min. Hästen verkade pigg som vanligt efteråt och åt sitt foder som vanligt. Inga symptom efter detta och inga fler blödningar.

Jag vet att hästar i löp kan spränga något kärl. Kan det ha spruckit ett litet kärl och runnit så mycket pga värmen?

Lite orolig och undrande.

Sv: Hur vanligt med häst som får näseblod?

Jag tror inte att det är något farligt att dom får näsblod ibland. mitt sto brukar blöda näsblod ca 1 gånng i månaden, det bara kommer, oftast när hon står på box.

Jag har hört att för mycket torrt strö kan irritera slemhinnorna i näsan och orsaka näsblod.

Förra veckan fick min kompis häst näseblod när hon red den. Hästen är ett fullblod. Hästen rids så gott som aldrig speciellt hårt ( hobbyhäst ) och vid just detta tillfälle så hade hon ridit fram lite i skritt och trav när det började droppa blod ur ena näsborren. Det rann i ca 5min. Hästen verkade pigg som vanligt efteråt och åt sitt foder som vanligt. Inga symptom efter detta och inga fler blödningar.

Jag vet att hästar i löp kan spränga något kärl. Kan det ha spruckit ett litet kärl och runnit så mycket pga värmen?

Lite orolig och undrande.

Min häst blödde för 8 år sedan, aldrig mer sen dess. Hon hade varit förkyld veckorna innan, men slutat snora och vi betraktade henne som frisk. Efter att ha ridit i snabbt tempo (jag tyckte att de jag hade med mig red lite för snabbt och "hårt", men eftersom jag inte kunde rida ut själv...:() Troligtvis hade hon fortfarande kvar infektionen även om det gått flera veckor och hon inte visade några symtom. Jag blev förstås jätteorolig, men efter att ha hållt på i flera timmar slutade det. Jag läste att hästar som ansträngs för hårt kan börja blöda från lungan, så det var nog den hårda ridningen i förhållande till infektionen som spökade.

Precis som det är med människor så är det med häsatr..Vissa har väldigt tunna och ytliga blodådror i näsan.
Min syster kunde knappt snyta sig så brast en åder och de forsa blod..
Finns häsatr som inte heller kan frusta eller ta i upp för en backe etc så kommer blodet..

Dessa extrema fall går de att ota geom att amn går in i näsan och bränner lite=)

Men en häst som blöder ofta ska så klart alltid kollas upp så det inte är canser eller något annat farligt
För hur det än är så är det inte normalt att blöda näsblod ofta!

min ena gör det i bland, i perioder. alltid samma näsborr. ger två doser phosphorus d200 och sen är det bra i minst ett halvår.

händer oftast i hagen så jag tror det beror på att gnuggar mulen mot marken eller träden och pga tunna ytliga blodkärl så börjar det blöda.

När det blir så mkt blod att hela golvet är täckt av blod kan ni oroa er :angel:

Min valack blödde en gång, red så jag märkte det inte, men det var blos överallt, bog, framben, sadel och sedan i stallet så bara rann det.

men hästar har mer blod än vad vi har, så det är offtast ingen fara.

på klinken så höjer ingen på ögonbrynen om det rinner en stråle med blod i 20 min, man lägger bara papper under. generellt är hästägare väldigt hönsmammiga (jag är inget undantag tyvärr, jag tillhör tillomed de värre på vissa saker :angel: )

Det kan vara ett sår uppe i näsan också, min häst fick det på en tävling och vi trodde det var näsblod för det rann as mycket, men det var typ ett sår bara :) Men om man kommer at hen nerv kan hästen också få näsblod.

Blöder hästen näsblod då och då är det nog ingen fara. Min har gjort det under många år. DEt har kommit i olika situationer i trailer, i hagen , vid ridning osv. Men en period kom det lite oftare och då åkte jag in och kollade på klinik. Det gick in med en liten kamera genom näsan och kollade. Då var han lite iritterad i slemhinnorna och ordinerades 2 veckors vila. Sen dess har jag inte sett något blod.
Känner man sig orolig kan det vara skönt att kolla upp så att man vet att det inte är någon fara......

*delvis knapplån*

Håller med charlotte, det kan vara bra att kolla upp, definitivt om det är återkommande. Vill inte på något sätt måla fan på väggen men det kan vara allvarligt. Vi hade en häst som blödde upprepade gånger och vid en kontroll konstaterades det en tumör högt upp i näsgången som inte kunde åtgärdas så hästen fick tas bort.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
L
Hästvård Min ponny har blödit lite näsblod sedan i förrgår. Inga stora mängder men ibland kmr det några droppar ur vänstra näsborren. Inget i den...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: Jennifer-
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka