Hur vanligt är det med löpande kastrater?

Mabuse

Trådstartare
Nån som vet hur vanligt det egentligen är att kastrerade kattor löper? Och vad det beror på att vissa fortsätter löpa?

Sv: Hur vanligt är det med löpande kastrater?

Har ingen aning om hur vanligt det är. Vad det beror på? Ibland kan det finnas rester av en äggstock kvar efter kastreringen, tillräckligt mycket för att honan ska fortsätta löpa.

På andra kanske det helt enkelt sitter i huvudet.

Sitter i huvudet? Har de hormonkörtlar i huvudet?

Det händer lite då och då. Det beror precis som Sol säger på kvarlämnade äggstocksrester. Det krävs väldigt lite hormoner.

Med andra ord slarvig veterinär?:mad: Går det att åtgärda med operation för att ta bort resterna av äggstockarna?

Vad jag fått höra tidigare är att binjurarna kan ta över hormonproduktionen när man kastrerar, att det är en myt att detkan finnas äggstocksrester kvar?

"Då och då", är det en majoritet av fallen? Varannan? En på tio?

Det kan bli små äggstocksrester kvar som kan göra att katten fortsätter löpa. Det är smått på en katt ska ni veta, så att kalla veterinären för slarvig är kanske lite att ta i. Det kan missas en liiiiten liten bit och det är nog.
Det går operera om katten och ta bort den lilla resten. Diskutera det med den veterinär som kastrerade katten, kanske gör h*n det gratis av goodwill.

Hur ofta det händer, finns nog ingen statistik på. "Ibland" får man nog nöja sig med.

Jag tror inte på att löpet sitter i kattens huvud. Det är andra beteenden som kan vara så djupt rotade att de inte går över med kastreríng, tex gamla avelshanar som urinmarkerar kanske inte slutar med det för att man kastrerar dem. Men det är inte pga hormoner de gör så.

Senast ändrad:

Nej, löpandet är helt klart hormonrelaterat. Hon löper exakt likadant som innan hon blev kastrerad, så det är inte ett beteende hon har hela tiden, utan hon går verkligen in i löp. Skriker hela tiden, kravlar runt på magen, viker svansen åt sidan, osv.

Då är det troligt att det är en äggstocksrest. Prata med din veterinär!

Sitter i huvudet? Har de hormonkörtlar i huvudet?

Nej, det är inte det jag menar. Jag menar snarare att honor som gått fertila länge har det i sig helt enkelt. Ett invant beteende. Men jag tror de flesta katter har kvar rester efter kastreringen.

Fast det var inte riktigt det jag menade, utan att katten fortsätter med tydliga och avgränsade löp fast den är kastrerad. Dvs i ungefär en vecka löper, sedan är som vanligt några månader, sedan löper igen, osv. Om det är en vana borde väl katten ha den hela tiden, eller?

Vi fundera på om vi ska ta katten till veterinären igen, det är ju väldigt jobbigt för henne själv att löpa också, hon har inte ro att äta och går ner i vikt, och sen vågar vi inte ha henne i sovrummet eftersom hon inte är rumsren när hon löper, och då blir hon olycklig för att hon inte får komma in när vi är där inne.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama