Hur vänjer man katten vid bad?

M

marijaa

När vi hade våre utekatter var vi ibland tvungna att tvätta dem när de kom in och hade slagit och luktade :eek: eller när de rullat dig i något. Då var det mer en tvångsduschning som inte var någon kul prosedur. :crazy: De HATADE att bli duschade, även om vi tog det lugnt, hade lagom temperatur och mjuk stråle.

Nu har jag en lite yngre katt, innekatt så han ska väl inte behöva bada så ofta, men hur vänjer man en katt vid att bli duschad? Vissa verkar ju rent av älska det??!!??

Sv: Hur vänjer man katten vid bad?

Ju tidigare man börjar desto lättare är det. Våra ungar kommer "bada" någon gång innan de flyttar till sina nya ägare, när de är så små är det lättasre att avdramatisera.
Sedan är det lite träning som gäller, skölj av katten, ge den godis, osv... Jag tror att felet många gör är att deras katter för det första inte är vana att hållas fast. Mina tränas på det för att det underlättar utställningar, på köpet får man att katterna vet att är man fasthållen är det lättare att ta det lugnt än att kämpa emot (och ofta blir de tryggare i otäcka situationer om de verkligen vet att man inte kommer loss, då släpper de kontrollen till människan).

Min "tant" tycker om att sitta på min arm när jag duschar, hon spinner!!
När hon var kattunge ville hon alltid vara med och satt på badkarskanten när jag duschade, då började jag att låta henne leka med vattnet, och efter ett tag var hela hon blöt. :angel:
Så ju tidigare man börjar desto lättare är det.

Vi lärde våra katter att bli duschade - eller åtminstone att stå ut med att bli duschade - redan som kattungar.
Började med att enkelt lyfta ner katten i badkaret, låta den gå runt lite, nosa och så. Försökte att få det att vara så naturligt som möjligt. Jag/vi har aldrig behövt hålla fast katten när den blivit duschad, båda missarna har bara stått kvar rätt upp och ner, ibland knallat runt lite i karet, men det har vi låtit dem göra.
Vi började med att bara spola vatten runtom katten, sen lite på tassarna och liksom varefter ta mer och mer av katten. Se till att ha lagom varmt vatten!
Sen är det bara att duscha på och därefter ta rätt på den blöta missen med handdukar och borstar. :D

Personligen tycker jag just den delen att katten själv står kvar, utan att man håller i/fast den är viktigt, att katten ändå får känna att den har en viss frihet. Men det finns det säkert delade åsikter om. :smirk:

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt slickar sig inte så mycket som andra katter. Han tvättar sig lite här och var då och då, slickar en smutsig tass och så, men...
Svar
4
· Visningar
5 223
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Vi tog hem en katt i våras som då va 9 månader, kastrerad hankatt. Hade bott i en lägenhet hela sitt liv på 3: dje våningen. Ägaren...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Roxer
·
R
Övr. Katt Jag måste bara berätta om min lilla fröken för hon är bara så underbar. Det började i morse då jag upptäckte att hon såg ofantligt...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama