Hur vänjer jag mitt varmblod vid vagn från steg 1?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Hayabosa
  • Startdatum Startdatum
H

Hayabosa

Hej. Mitt varmblod är rädd för att ha skacklorna på ryggen samt att dra vagnen. Jag har då sett att man kan fästa ett däck i selen men hur fäster jag det så att det låstnar när/om han blir rädd?
Tar gärna emot fler tips om hur jag vänjer honom vid vagn.

Tack på förhand!

Sv: Hur vänjer jag mitt varmblod vid vagn från steg 1?

Hur gammal är hästen? Är den ens inkörd?

Ett tips, skalmarna ska vara längs sidorna på hästen och inte på ryggen ;) :p

Haha, ja på sidorna. Blev lite fel skrivet ;) Han har blivit riden nu i två år. Han har vart inkör när han var yngre men glömt lite tror jag. Han tycker det är läskigt med vagnen. Har du några tips? Och när man ska fästa däck är det inte lite farligt då om hästen blir rädd och springer iväg då trasslar dom ju in sig. Om du har någon bra idé på att vänja en känslig häst så tar jag tacksamt emot förslag

Haha, ja på sidorna. Blev lite fel skrivet ;) Han har blivit riden nu i två år. Han har vart inkör när han var yngre men glömt lite tror jag. Han tycker det är läskigt med vagnen. Har du några tips? Och när man ska fästa däck är det inte lite farligt då om hästen blir rädd och springer iväg då trasslar dom ju in sig. Om du har någon bra idé på att vänja en känslig häst så tar jag tacksamt emot förslag

Jag skulle börja om från början med inkörning, som man gör när de är små.

Ja, jag har börjat med det. Vi tränar sakta men säkert och går över vagnen och slår på den lite så att han vet att den låter och så är vi ute oh går med vagnen bredvid. :laugh:

Börja om med att tömköra honom, som Humelibumlan sa, börja om från början som när man kör in dom.

Det är inte så att det hänt något med hästen vid körning när den var yngre, i så fall kan det vara svårt att köra in den igen om den en gång blivit rejält skrämd?

Är du osäker och hästen verkar vara rädd skulle jag be någon med mera kunskap om hjälp.

Nejdå. Skrämd har han inte blivit. Det gick bättre idag än igår. Han börjar förstå det nu med allt ljud och att sakerna inte är farliga och att den inte äter upp honom om han råkar nudda den.:)

Osäker det är han. Det var samma med inridningen. Han var jätte osäker först men när vi som hanterade honom trampa ner foten och visade att detta är verkligen inte farligt så gick det snabbt. Han blir också lite irriterad när han försöker och det blir inte riktigt som han tänkt sig. Det är nog det som är problemet som du skrev. Att vi inte får vara osäkra. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: ameo
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 939
Senast: Amk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar