Hur vänja ponnyn vid ny vagn?

Mli

Trådstartare
Nu har jag varit och hämtat min nyinköpta fyrhjuling! Blev en maratonvagn av en enklare modell, väldigt stabil och trevlig. Sen slog det mig nu att jag har aldrig tidigare haft hästar som inte var varit vana vid olika typer av vagnar. Den här ponnyn är bara 4 år och har bara gått med rockard. Hur ska jag introducera den här vagnen då på lämpligast sätt? Skillnden för ponnyn är ju att den här är tyngre, och att det inte ligger nån vikt i skaklarna. Måste ju vara skillnad för ponnyn också när det handlar om att vända, att liksom se vagnen bakom/brevid sig typ.
Ge mig tips, jag är sååå laddad att använda den nu! :bump:
(men vill givetvis inte göra något tokigt i all iver...)

Sv: Hur vänja ponnyn vid ny vagn?

Nu har jag varit ute och testat. Han fick kolla in vagnen noga, ställde mellan skaklar, spände för och ledde runt honom på ridbanan. Noll reaktion. Han blev mest irriterad att jag gick brevid istället för att åka med. Nästa steg blir att se hur han tycker om att jag sitter betydligt högre bakom honom än vad jag brukar.
Det ska mycket till för att den här ponnyn ska lyfta på ögonbryna, hur cool som helst. Precis när jag skulle spänna för vagnen på ridbanan idag kom min ena gris galopperande och grymtandes - på rymmen och jättelycklig. :banana: Han var väldigt intresserad av vad vi gjorde, och sprang runt oss och härjade. Det fick även fart på fåren som går brevid paddocken.. Då är man glad att man inte har ett halvhispigt halvblod :angel:

Sv: Hur vänja ponnyn vid ny vagn?

Vilken lugn ponny du har!

Har dock inget tips att komma med då min inte ens är sutten i vagn än...
Men vill gärna se bilder på er och den nya vagnen! :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka