Hur vågar folk operera? Jävla försäkringsbolag!

Sv: Hur vågar folk operera? Jävla försäkringsbolag!

Hej
Mitt försäkringsbolag betalar operation av lösabenbitar även om hästen inte har någon symtom :) Åsbo Bjäre

Jag var ju i EXAKT den situationen med Kele. Har Agria EXtra, doldafelförsäkring etc. Och samma ögonblick som biten ger problem kommer de betala operationen. Men inte innan.

Nu misstänkte ju jag att hennes benbit VAR orsaken till hennes problem, och även vet tyckte ju att det FINNS ju hästar som visar symptom från alla ben UTOM den biten sitter.

I alla fall, jag får det ju inte betalt av bolaget, men OM jag operar på egen bekostnad så betalar de inte för ev komplikationer eller om hon dör heller. Så om jag opererar så kan jag hamna i ett läge fär en 15 000 kronorsoperation ger komplikationer och totalt kostar 50 000 kr innan jag förlorar henne.. Utan att få ett öre från bolaget. Och den situationen vill jag ju inte heller ha.

Så jag kan som det känns inte göra ett smack jag mer än vänta och se om/när biten ger problem. (Veterinären tror inte den är hela anledningen till henens problem, men vet vill ha bort den. Nu tror väl inte jag heller den är orsaken till det onda längre, men när jag stod inför att ta bort henne så kändes det jäkligt surt att inte kunna ta bort den med försäkringsbolagets stöd..)

Menar du verkligen att man har lagt ribban så högt nu att röntgen ska krävas. Förr har ju en rdentligt vet undersökning med böjprov räckt för at fylla undersökningplikten. Vilka stöd finns för att det numera krävs röntgen , några rättsfall?

Det behövs inga rättsfall. Det är bara att läsa innantill i försäkringsvillkoren.

Osteochondros bildas före 1 års ålder och har man inte tecknat försäkring på fölet så har ju skadan uppkommit innan tecknandet.

MEN. När jag pratade med folksam för ett drygt år sedan så sa de att eftersom min häst varit försäkrad hos dem i mer än två år och att han tidigare var försäkrad i Folksam (dock inte sen föl) så skulle de ersätta operation av OCD.
Nu visade det sig vid operationen att det var en chip-fraktur (vilket misstänktes eftersom han varit ren i kotorna 10 månader tidigare) så det hade kvittat men det kändes bra att veta att dom säkert skulle ersätta. (Har A1, obegränsad veterinärvård och hästen är ett svenskt halvblod som inte röntgades inför köpet.)

men nu pratar vi om helt olika saker , vad gäller försäkringen har jag full förståelse för att den inte täcker( läs mitt inlägg) det jag däremot pratade om var möjligheten att häva köpet (alt få ersättning) från säljaren med hänvisning till dolt fel, frågan är då hur långt undersökningplikten ska sträcka sig, förr räckte det med vet bes och fråga är nu om ribban höjts till röntgen ( därav rättsfall)!
Att försäkringen inte täcker är ju en presumtion för att skada förelåg vid försäkringstäckandet och därav oftast även vid köpet.

vad jag vet så är det en importhäst Cyllene har köpt (och inporterat själv tror jag??) för ca 6 månader sedan och då gäller inte "svenska regler".

Precis. Jag har själv köpt henne av uppfödaren i Tyskland och importerat henne själv så det med dolda fel är inget som går (?) eller som jag vill driva vidare.

13 dec ska hon opereras på Mälarkliniken så nu är det bara att hålla tummar att det går bra. Det är en bra häst...:crazy:

/C

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 854
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 048
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar