Hur vågar folk operera? Jävla försäkringsbolag!

Cyllene

Trådstartare
Med tanke på hur vanligt det är med lösa benbitar och dessa operationer så undrar jag nu hur alla vågar operera?

Skrev en tråd för längesen om att jag misstänkte det på min 4-åring, och nu var vi och röntgade i veckan och det stämde ju. Lösa benbitar i båda hasleder.

Och näe, försäkringen täcker inte operationen.

Men då var frågan vad som gäller om det bli komplikationer, eller nåt går fel osv osv. Försäkringebolaget svarar att de inte betalar något så har med detta att göra. Det enda de betalar för är om hon dör under narkos. Skulle detta påverka henne på annat sätt så betalar de ingenting. Och som sagt var så vet man ju av erfarenhet att ALLT kan hända med hästar! :cry:

Vad sitter man då och betalar dyra premier för? Måste man röntga varende liten del på hästen för att våga köpa den numera? Och eftersom ca 10 % av våra hästar har OCD på nåt sätt så är det ju stor risk att man hittar någor och då vågar man ju inte köpa hästen.

SUCK!!!!

Så nu vill jag höra allt om hur era operationer gått. Vart ni har opererat, konvalescent-tid osv... Tipsa gärna om klinik, för jag åker gärna en bit för att få detta gjort på rätt sätt.

/Frustrerad C

Sv: Hur vågar folk operera? Jävla försäkringsbolag!

Har pratat med dem, och trots att det handlar om en resa på 4 tim så lutar det åt att jag åker dit!

En av de få kliniker jag fortf har förtroende för!

Jag har nog inte hört en enda....

Cyllene skrev:
Vad sitter man då och betalar dyra premier för? Måste man röntga varende liten del på hästen för att våga köpa den numera? Och eftersom ca 10 % av våra hästar har OCD på nåt sätt så är det ju stor risk att man hittar någor och då vågar man ju inte köpa hästen.

/Frustrerad C

Ursäkta okunnigheten, men vad är OCD för något?:confused:
Magdalena

Är det inte så att när man köper en häst, och det finns en reservation i försäkringen på hästen redan då - så vet man s.a.s från början att försäkringen inte kommer att täcka för behandlingen av dessa skador? Om däremot försäkringen INTE innehåller några reservationer, då SKA de ju betala - förutsatt att man har en A1 veterinärvårdsförsäkring (och det har väl alla som har häst idag?)
Så om du inte har en sån reservation så tycker jag att du ska bråka som f*n tills du får dina pengar!

Hon är fullt försäkrad (alltså A1) med utökad veterinärvård!! Inga reservationer...

Men enligt mitt ombud så finns det inga bolag längre som betalar för operation av lösa benbitar! Ringde Agrias huvudkontor och de sa samma sak. Hade ev kunnat betalats om hon varit försäkrad där sedan födseln, men det är inga garantier för att de betalar.

En kompis har en lös benbit på sin 2-åring och det betalar inte försäkringsbolaget heller, de gjorde misstaget att byta försäkringsbolag för nåt år sen...

Men jag säger som du - nog fan SKA de betala!

Antar att de resonerar som så att den lösa benbiten fanns där när hästen försäktades, och därmed är de inte skyldiga att betala för det.

SUCK!! Jag avskyr sånt här. Det finns alltid kryphål för dem!

Varför täcke inte försäkringen operationen??
Jag känner flera som har opererat sin hästar för OCD försäkringen har täckt varje gång och inga komplikationer under eller efter operationen har uppstått, några av dem har gått svår hoppning efteråt.

Cyllene skrev:
Antar att de resonerar som så att den lösa benbiten fanns där när hästen försäktades, och därmed är de inte skyldiga att betala för det.

SUCK!! Jag avskyr sånt här. Det finns alltid kryphål för dem!

Bytte du försäkringsbolag iom att du köpte hästen?

Vi har opererat ut griffelbenet som gått av på min häst.
Kollade upp allt (inkl ev risker) med operation och min försäkring täckte allt. Vi har Folksam Liv och Veterinär.
Operationen fick jättebra också!

Har hästen problem av de lösa benbitarna ???
För har den inte det förstår jag att de inte vill betala för en operation som kanske inte ens behövs...

Om det är så att den har problem av dem förstår jag din "ilska" men det har å andra sidan varit så länge att de bara låter dem med "dolda fel försäkringen" opereras på försäkringen.

Näe, det är tyskan så hon har ju bara varit försäkrad i ett halvår.

Så med andra ord så fanns så klart de lösa benbitarna där när hon försäkrades...

För att svara på Corzette så har hon problem av dem. Hon är inte halt än men har de senaste veckorna fått gallor storlek golfbollar på båda haserna och har så mycket extra ledvätska att det ser ut som att haserna ska explodera. Veterinär tyckte vi skulle operera akut.

Klart man egentligen inte kan bli arg, det är ju på försäkringbolagets vilkor.

Men upprörd blir jag ju eftersom det kommer bli dyrt och jag tycker jag betalar så mycket pengar till dem! :smirk:

Jag kan väl lägga ut pengarna på operation, men tänk om nåt går fel och hon måste stå kvar på klinik osv. Kul att stå med en räkning på 50 000... :eek:

Men jag kan ju inte bara avliva hästen då det inte finns nåt annat fel på henne så det är ju bara operera och hålla tummarna! :crazy:

Förresten skönt att höra att det inte blivit några komplikationer. Det är sånt jag behöver höra just nu!

Svammlar lite till...

Men vad hade hänt om hon om ett år fått en kotledsinflammation och de konstaterar nåt fel på henne. Typ vad som helst, säg att hon har en liten snedhet i ena leden som gör att hon belastar fel.

Isåfalla ska det ju inte täcka det heller? För leden lär ju sett lika dan ut när jag köpte henne!?

Jag blir mest frustrerad på hur noggrann man ska behöva vara när man köper häst för att försäkringen ska gälla. Om de verkligen vill kan de väl säkert få det till att det mesta fanns vid tillfället försäkringen tecknades...

Min travarkille (3 år) blev opererad för lösa benbitar i båda haslederna tidigare i år. Jag fick stå för hela kalaset själv och det gick på ca 9 000:- + moms.

Operationen gick jättebra och han fick varken butta eller antibiotika såsom många andra verkar få (rutinmässigt?) efter operationen.

Efter operationen och sex veckor framåt så skulle han ha boxvila eller gå i en 4x4 m sjukhage, han fick gå i sjukhagen. Första veckan skulle han skrittas 2 x 10 min om dagen, vecka 2-4 2 x 20 min om dagen och vecka 5-6 2 x 30 min om dagen. Sedan återbesök och försiktig igångsättning.

I samband med OCD:n blev åkte han på kotledsinflammationer i båda kotlederna fram pga att han avlastat haserna och därmed överbelastat frambenen. Kotornalederna behansladesmed Hy-50 och är nu bra!

Han är fortfarande lite gallig i haserna men det är bara skönhetsfel, förövrigt har han kännts fin sedan han satts igång! :)

Vi hade en häst som varit försäkrad i A*ria sedan födseln. Redan som unghäst upptäcktes lös benbit. Denna häst opererades på MK, det gick på runt 11.000 inkl moms, dock fick vi detta betalt av försäkringsbolaget.

Enligt den handläggare jag pratade med innan operationen så var detta från fall till fall just när det gällde lösa benbitar.

om försäkringsbolaget ersätter eller ej beror ju på om felet förelegat vid försäkringstillfället eller ej, är det på gränsen ersätter de i regel men handlar det om kort tid ( hålvår i ditt fall) erätter de i regel ej eftersom det med säkerhet förelegat då. Förstår att du är frustrerad, ahr suttit i liknande sitser själv men samtidigt är det ju så att om bolagen ersatte även sånt som de inte behövde eller som ägaren borde ta själv skulle ju perimierna vara betydligt högre än de är idag, (och de är ju redan höga) däremot är det ju så i ditt fall att detta är ett klassiskt dolt fel som säljaren av hästen får stå för, detta utgör ju även försäkringsbolaget presumtion för, så det är ju bara att kontakta säljaren och be dem betala alternativt för dem är ju att ta tillbaka hästn och ersätta dig för alla kostnader du haft , något som inte brukar vara aktuellt. förresten finns det ju dolda felförsäkringar att teckan från säljarens sida tror jag!

Lycka till

Mitt 8-åriga travarsto opererades som tvååring i båda haserna och det gick helt problemfritt.

Vi har precis opererat åringen (också travare) och det gick på 9500 inklusive moms (ÅB för stygnen ej inräknat). Han fick 2 veckor boxvila, 2 veckor liten hage som restriktion så om ca en vecka är han ute i det fria igen.

Min kompis har som du importerat från Tyskland i år och hennes försäkringsbolag täcker inte operationen heller, men hon kommer att operera hästen ändå då han har hemska hasgallor. Som jag förstått det hade de betalat om hästen blivit halt pga OCD men frågan är ju om det ändå inte blir "dyrare" än att operera innan problem uppstår.

Alla tre har alltså haft OCD i båda haserna.

hingstsugen skrev:
om försäkringsbolaget ersätter eller ej beror ju på om felet förelegat vid försäkringstillfället eller ej, är det på gränsen ersätter de i regel men handlar det om kort tid ( hålvår i ditt fall) erätter de i regel ej eftersom det med säkerhet förelegat då. Förstår att du är frustrerad, ahr suttit i liknande sitser själv men samtidigt är det ju så att om bolagen ersatte även sånt som de inte behövde eller som ägaren borde ta själv skulle ju perimierna vara betydligt högre än de är idag, (och de är ju redan höga) däremot är det ju så i ditt fall att detta är ett klassiskt dolt fel som säljaren av hästen får stå för, detta utgör ju även försäkringsbolaget presumtion för, så det är ju bara att kontakta säljaren och be dem betala alternativt för dem är ju att ta tillbaka hästn och ersätta dig för alla kostnader du haft , något som inte brukar vara aktuellt. förresten finns det ju dolda felförsäkringar att teckan från säljarens sida tror jag!

Lycka till
Nähädu !!! Ocd i haslederna kan man glömma att få igenom som dolt fel upptäcks enkelt med röntgen vid köpet har man valt att inte röntga så får man själv stå för det misstaget. Dolt fel är fel som inte med normal undersökning (vilket idag omfattas även av normal röntgen vid halvblodsförsäljningar ialla fall) kunnat upptäckas vid köpet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 854
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 048
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar