Hur väcka en lat häst?

Soppan

Trådstartare
Hej!
Jag har precis blivit medryttare på en häst som tycker att det är urtrist att jobba i paddock/ridhus.
Om man inte driver i varje steg saktar han av till lunk.
Har ni tips på hur jag kan förbättra framåtbjudningen? Just nu känns formen inte så viktig utan jag vill fokusera på att få honom att vakna först så kan vi koncentrera oss på finliret sen om ni föstår vad jag menar.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Kanske ska lägga till att jag rider honom 2 dagar per vecka och att han också går i ridskoleverksamhet några dagar i veckan, dessutom rids han av sin ägare. En dag i veckan är han ledig och slappar i hagen
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Eftersom du förmodligen är ute efter en snabb metod, så är nog konsekvens det som ligger närmast till hands. Se till att hästen svarar på framåtdrivande genom att i princip direkt lägga till spöet (så hårt/snällt som det behövs för att få en reaktion) om den inte svarar direkt på hjälpen.
Sen får man se till att inte missbruka det genom att be om mer än den orkar eller har balans till, eller själv sitta och tjata med skänklarna. Ska skänklarna betyda accelerera kan dom inte också betyda "håll farten".
Balans och känslan av "frihet" brukar också hjälpa till att ge bjudning, så fokus på såna övningar i ridningen.

Den långa vägen handlar mer om att bygga upp fysiken och tekniken som krävs för att själv kunna börja bjuda framåt. Hitta dragläget. Men det kan ta sin tid med en del hästar.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Tar tacksamt emot bade kortsiktiga och langsiktiga tips saklart. Vad for ovningar kan jag gora for balans och frihet?
Jag har tankt prova att se hur han reagerar pa att trana overgangar. Och aven att lagga in cavalletti /bommar, inte samtidigt dock.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Rid ut är mitt tips! :) Trimma dressyr på ängen istället för att harva runt på banan. Många hästar taggar till extra ute och den energin försöker man sedan att bevara.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Vissa hästar har väldigt dålig framåtbjudning. Det är liksom deras temperament.

Men man kan göra en hel del.
1. Kondition, de flesta hästar som är slöa har helt enkelt dålig kondition. Ut och galoppintervalla.

2. se till att hästen är på hjälpen. Går den i ridskoleverksamhet är den nog van att vara "avstängd". Se till att du är sjukt konsekvent och gör mycket övergångar. Det ska vara trav direkt och skritten ska vara aktiv emellan.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Jag tycker det är bra att jobba med såna här problem från marken också. Hästar som är sega framåt är ofta lite sega 'bakåt' också - de är helt enkelt inte uppmärksamma. Och inget att säga om det ifall han inte hanterats konsekvent. Så enkla ledövningar kan fungera, där du ser till att han fokuserar på dig och lyder direkt när du ökar eller minskar tempot.

Sen är det ju jättebra att hitta något han tycker är kul - bommar som du skriver kanske fungerar (gärna galoppbommar!) och att rida ut. Skänkeln har han säkert lärt sig att nonchalera så undvik den och använd spö och röst. Och undvik att driva för mycket med sitsen också - man ska inte bära runt sin häst.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Tack sa mycket till alla er som svarat! Bra tips :)

Hur gor jag med galopp bommar, vad for avstand/hur manga? (Han ar liten stor hast ungefar 155)
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

PS ja, jag tror man kan kalla honom 'skankeldov'. Agaren har bara haft honom sen i borjan av sommaren sa hon haller ocksa pa med 'operation vackning'
En till fraga till, sporrar? Istallet for att sitta och nota med skankeln? Eller ar det battre att lamna dem tills vi kan paborjs 'finliret'? Om/nar vi nu kommer dit?
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Först: Är hästen kollad av veterinär? Dubbelsidig frambenshälta tex kan vara ett klassiskt exempel på en häst som totalt saknar framåtdriv och utan att den ser uppenbart halt ut.

Jag tror inte på att våld eller tvång funkar utan en motivationsboost vid dålig framåtbjudning då risken för skänkeldöv häst som slår av ännu mer känns överhängande, altså blir det isf bara ett väldigt kortsiktigt resultat om man tvingar den fram.
Är det något speciellt som hästen taggar till på?

Vissa vet jag kommer igång ordentligt av att få flänga runt lite i början av passet i galopp

Om hästen svarar bättre på sporrar är det ett plus, men använd med måtta, annars kan den bli ännu mer skänkeldöv och då har ni inte kommit runt problemet.

Är hästen mycket "munriden" tidigare? Såna har jag sett ett par exempel på som fortsätter ligga med handbromsen i av vana för så fort de får helt slacka tyglar pinnar de på av bara den framåt..

Någon som går på marken och driver på/förstärker kan också hjälpa.

Testa bryta vanor/ändra upplägg på ridpassen osv och se om det blir någon skillnad.

Men främst, försäkra dig om att hästen är frisk för det är få hästar som nästintill vägrar gå framåt om de inte har någon form av problem
 
Senast ändrad:
Sv: Hur väcka en lat häst?

Eftersom det är en ridskolehäst så tror jag problemet ligger i att den tycker livet är ganska tråkigt och ridskoleryttare(beroende på nivå) blir lätt att dom sitter och skänklar till förbannelse utan att det händer något och kanske även inte har balans själva, så samtudigt som dom skänklar drar hästen i munnen.

Få hästen att tycka att livet är roligt och var konsekvent! Lyssnar den inte på skänkeln så förstärk med starkare skänkel eller spö.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Jag lärde mig något utav min tränare häromveckan. En häst kan inte vara "skänkeldöv". Han känner dina skänklar jättebra, han bryr sig bara inte.
Mina tips:

Se till att han alltid trampar på framåt, bara för att du skrittar fram eller skrittar av eller tar en skrittpaus, så får han inte gå och lunka bara för det.

Se till att han lyssnar på din skänkel, sitt inte och tjata med skänkeln, det slutar bara med att han slutar bry sig om den. Lyssnar han inte på en gång, peta till honom med spöt så att du får en reaktion!

Försök inte få honom i form förrens han lyssnar framåt, han är inte där ännu och det kommer bara att bromsa honom.

Rid gärna utomhus, jag hade också tappat motivationen om jag gick i ett ridhus större delen av ridpassen (om han nu gör det). Det ska vara kul för både häst och ryttare!

En annan viktig sak är att det hela tiden måste hända saker när du rider, så att han måste lyssna hela tiden och inte hinner tröttna. Tempoväxlingar, övegångar, mm.

Det bästa är att t hjälp av en tränare, det gjorde underverk för min egen del :)
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Få hästen att tycka att livet är roligt och var konsekvent! Lyssnar den inte på skänkeln så förstärk med starkare skänkel eller spö.

Och om den är ridskolehäst tror du detta är det bästa tipset?
Alla andra lär troligtvis göra precis samma, dvs den slutar lyssna..

Somsagt, jag tror inte på våld eller tvång om hästen är frisk men inte vill framåt utan det är förändringar som måste komma till för att hästen högst troligt är så himla uttråkad och less.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Ja det tror jag. För på ridskola sitter dom ofta å nöter nöter nöter och nöter ännu mer! Det är bättre att sparka/lägga till spöt en gång ordentligt än 10 sparkar.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Jag tror helt klart att hästen är döless på att gå på bana om den går i ridskola med. Hur många dagar per vecka går den på bana? Ut i skogen med er, rid serpentiner runt träd, gå lite off road så den måste lyfta på benen ordentligt, rid övergångar på en raksträcka o.s.v. På raksträckor rider jag gärna också serpentiner, skänkelvikningar m.m. om vägen är bilfri och den är tillräckligt bred och underlaget är okej.

Bara fantasin sätter stopp för vad du kan göra ute såvida inte hästen blir het eller farlig på något sätt. En del hästar kan ju bli otroligt glada när de kommer ut särskilt när de går i ridskola och då får man ju kanske prova sig fram lite försiktigt i början. Om du har kunskapen och det finns utrustning till hästen kan tömkörning vara ett utmärkt sätt att jobba också.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Tack till er alla aterigen for era tips!

Jag har precis blivit hans medryttare sa jag ar osaker pa hur ofta han rids ut, men det ar vanligt har i England med bade lektioner pa banan och 'hacking' sa jag tror att han rids ut ett par ganger i veckan iallafall. Enligt agaren ar han piggare vid uteritt och det later ju rimligt att han ar lat i ridhus/paddock just for att han tycker att det ar trist.

Jag har inte ridit ut pa honom annu men ser framemot att gora det och se hur han ar da.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Kanske ska lägga till att jag rider honom 2 dagar per vecka och att han också går i ridskoleverksamhet några dagar i veckan, dessutom rids han av sin ägare. En dag i veckan är han ledig och slappar i hagen

Att han går som ridskolehäst tror jag spelar stor roll i att han väljer att inte längre bry sig om hjälperna. Han går i det tempo som är bekvämast helt enkelt.
För att gå en lat häst att bli mer uppmärksam på hjälperna och bli mer framåt så krävs det att du inte tråkar ut honom. Sitt inte och rid runt längs fyrkant-spåret varv efter varv. Gör massa övergångar, skritt-trav, trav-skritt, trav-galopp, galopp-trav. Gör flera övergångar 3 st på varje långsida. Gör volter, stora och små. Gör massa tempoväxlingar, men lika där, öka INTE en hel långsida utan tänk 3 steg fram och 3 steg "bak". Formen spelar mindre roll han ska vilja gå framåt först och han ska hela tiden undra vad som händer härnäst.
Detta kan du även göra när du rider ut, tempoväxlingar, övergångar osv. :)
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Och säkerligen är det flera som våldsför sig genom att banka hästen framåt och tänker exakt likadant "hellre några gånger hårt"..stackars krake om tio ryttare tänker samma sak..
Vem sparkar eller slår en häst framåt? Och vem lär ut detta??
Där konsten tar slut, tar våldet vid..

Är det så illa för en ridskolehäst som inte vill fram, så bör vederbörande ta sig en funderare om hästen egentligen är lämpad i verksamheten. Lektionshästar ska tycka det är roligt att bära många, olika ryttare varje dag och klara av olika uppgifter varje dag i positiv anda, annars ska de pensioneras.
I min värld nästan djurplågeri att behålla ett sådant djur som dagligen måste bankas fram för att den tröttnat så totalt på sin uppgift.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur väcka en lat häst?

Det handlar inte om att banka Jag skrev hellre EN gång ordentligt

Åk du runt på landets ridskolor så ska du se att det är så det ser ut, trött hästar som är så uttråkade att dom inte bryr aig om du så skulle en elfösare på dom(nej jag menade INTE att man ska det, det var i teorin ett exempel på hur det är)
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 668
Senast: LionQueen
·
Träning Hej! Jag har tidigare ägt en haflinger (min första häst) och innan dess var jag medryttare till ett gammalt, litet halvblod. Något som...
Svar
5
· Visningar
1 394
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mustang
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp