Hur utfodra hö/silage i hagen?

C

cafu

Har funderingar på att ge mina 2 hästar som går på lösdrift fri tillgång på hösilage utomhus - men samtidigt som jag helst vill att de ska äta i en så naturlig ätställning som möjligt så vill jag helst inte ge det direkt på backen. Finns det någon anordning som löser problemet? Hur gör ni andra? Tips på lösningar på detta mottages tacksamt!

Sv: Hur utfodra hö/silage i hagen?

Jag kontaktade den lokala lådfabriken och fick tillverkat två stycken potatisbingar. Nästan inget hamnar på marken och det är lätt att städa ur rester.

Immer

En variant...
DSC00035.jpg

I denna hage går två ponnyer...
//marti

Jag har ett skotar-däck (skogsmaskin) för torrt hö och hösilagebalen står i ett traktordäck med ena sidan bortkapad

Köpte ett par pallkragar på Granngården och monterade på EU-pall. Bra att de går att ta isär så det är lätt att ta in på sommaren t.ex.

Jag lägger ut höet i ett badkar. Har även provat att lägga det i traktordäck.

Tack för alla svar.

Säkert jättedum fråga men vad händer när fodret blir blött av regn eller snö?

Jag menar, det kommer ju att ligga ute längre (kanske flera dagar) än när jag fodrar 3 ggr /dag.

cafu skrev:
Tack för alla svar.

Säkert jättedum fråga men vad händer när fodret blir blött av regn eller snö?

Varför inte med hjälp av lite bräder och en takplåt göra ett tak över "lådan" med fodret. Kanske kan en sida på "lådan" vara heltäckt och taket öppet likt en maskinhall.

Vi ger på backen, men det finns ju perioder då underlaget inte är topp för det. Min far har i deras stall byggt foderhäckar som ser ut ungefär som en gammaldags sågbock i ändarna och däremellan har du plankor (så att det bildas ett V) som du kan lägga höet i.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka