Hur transporterar ni minishetland?

G

Geisli

Hej! Jag undrar hur man på bästa sätt egentligen transporterar en minishettis. Ingen bom i någon transport är låg nog. Ställer ni dem lösa så att de kan åka med baken före då istället? :idea:

Ska nämligen köra min minishettis ensam i en transport och undrar om jag helt enkelt ska ta bort mellanväggen och låta honom stå lös i hela alltet?? Det är lite bråttom med tips, för jag ska köra honom i morrn! :o

Sv: Hur transporterar ni minishetland?

'Jag ställde bara in min shettis i transporten och körde iväg, vår granne har en hel del shettisar och dem gör likadant. Men det är olika hur folk gör.

fick hem min fodershettis idag, kom ensam i transport lös utan mellanvägg
funkade jätte bra :)

Tack båda för svar! Låter bra, då ska jag ta bort mellanväggen åt honom å köra honom lös. Blir ju en ordentligt stor box åt honom att stå i när jag ska käka lunch under utställningsdagen också! ;)

Personligen hade vi nog tagit ett så litet djur i bagagen på bilen... (har ex. kört får där...)
Men så finns det ju dom som är rädda om sina bilar... :D

Lös i transporten är väl annars det vanligaste...

Tänkte säga ngt liknande, riv ur baksätet och ställ ponnyn där. Men det var mest på skämt. Vad har du för bil, om du nu kan köra får i den?

Jag vet inte riktigt... passat? tror det... (det är min mors)
men att köra längre sträckor ska väl inte rekomenderas... Det luktar inget vidare :D

tänk bara på att regla dörren mkt noga ! ( den fram ) en envis shettis mule kan ju dra i lite snören och vips är dörren öppen :crazy:så om det är ett snöre man öppnar med så får man tejpa .. annars får man komma på någon annan lösning

inte så kul att ha en shettis som hoppar ut på motorvägen :eek:

När vi kör våra shettisar åker de med rumpan först och vi binder dem utan mellanvägg i den bakre bommen. Bra och stadigt, fick tipset av förra ägaren till stoet som alltid körde små ponnyer så.
Lycka till!

En varning bara om det! Det finns shettisar som har hängt sig då de varit uppbunda i bom utan stöd för bog eller runt om!

Det bästa är att köra dom lös.

Kanske för sent, men fyll upp med halmbalar där fram...

Vi gjorde en permanent konstruktion till vår shettis vi hade men en RIKTIGT grov dubbelsydd läderrem med kraftiga krokar i ändarna på 70-talet när vi for omkring med vår. Lätt att sätta dit och ta bort och suverän för shettisen.

/// ghost

Senast ändrad:

När vår minishettis kom till oss, åkte han visserligen i en liten lastbil och inte vanlig transport. De förra ägarna hade då lagt 3 höbalar i öppningen till "boxen" i lastbilen olch så stod han lös där inne. Han skulle ju ändå ha med sig hö för att ha nåt att ge i övergången till vårt hö, så där slog vi två flugor i en smäll.
Men å andra sidan så var det inte långt han åkte heller, kanske en kvart. Ska man åka längre så är det kanske bättre att lägga halmbalar så hästen inte äter så mkt och får foderstrupsförstoppning eller så när de inte har nåt att dricka.

Min shettis går lös i transporten. Fram vid bommen har jag ställt en SJ-pall som jag spikat på en träskiva, funkar jätte bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Anemone
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka