Hur träna utan att hästen glömmer?

Septicemia

Trådstartare
Vet inte var jag ska lägga tråden så moderator får flytta den om den är fel.
Jag har min ponny i samma stall som en 7-årig travare som varit travttränad innan han skulle bli ridhäst.
men det där med ridningen verkade det inte bli något av, tror inte han har någon grundridning så hästen kan det här:

*Ha ryttare på ryggen
*Gå framåt med trygg kompis
*Trava om han får gå först, annars tror han att det är lopp och ska trava iväg.
*Jag gissar på att han kunnat galoppfattning men inte fått chansen att lära om den.

Jag har inte ridit hästen själv ännu, utan bara varit med när den blivit riden. Jag har fått lov att när som helst rida och sköta om hästen men jag har tyckt att det varit synd efersom det bara skulle bli på helger samt en vardag när jag inte slutar hysteriskt sent och inte har allt för mycket läxor.

Men har blivit lite sugen på att försöka göra om honom till mysig skogshäst i stället för att han fortsätter som stirrig travare. Då tycker jag att det känns mest rätt att börja om helt, från marken. Har jag rätt där?
Att få honom funka i lina innan jag börjar rida känns som en bra grund att falla tillbaka på om något "oförutsett" skulle hända.

Men nu till min fundering: Kan jag börja lite smått med longeringen fast jag bara har tid 3 dagar i veckan? Får hästen någon behllning av det jag lär (eller lär igen) fast jag bara har tid de här dagarna?
Eller är det bättre att låta hästen stå och bli riden någon gång då och då av andra ryttare, halvstirrig och osäker till sommaren nör jag har tid med hästen varje dag?

Sv: Hur träna utan att hästen glömmer?

okej, vad bra! Så jag gör inte hästen en otjänst genom att träna den de dagar jag har tid? :)

*Trava om han får gå först, annars tror han att det är lopp och ska trava iväg.

Jag förstår inte riktigt..han travar när han går först annars tror han att det är lopp... :confused:
Förklara lite mer vad som är problemet med honom är du snäll, så kan du troligtvis få annu mera hjälp.

Det kan inte vara så att du/ni inte är vana vid så långklivande hästar så att det känns som om han stirrar iväg när han bara väljer den gångart som han är född till..
Vet själv att jag kan förundras när jag har varit ifrån travarna ett tag vilket driv och kliv" vissa har..utan att det för den sakens skull är ett problem egentligen..

Att du skulle göra honom en otjänst..absolut inte!! :D

Jag har inte ridit honom ännu, vill inte börja i den änden som jag skrev, men har varit med när andra ridit.

Och han tar låånga kliv från början, något som inte gör mej något men bli okontrollerbar om det är en häst framför.
Då ska han om till varje pris och nöjer sej inte med det utan fortsätter i 390 km/h tills han är hemma i princip.
Men om han får gå först i traven så går han bara med långa kliv :D och går att hålla in när man vill sakta av.

Det var det jag menade. Han kan/kommer inte ihåg så mycket av ridningen som sagt. Om han ens blivit ordentligt upplärd...

Hej,
mina erfarenheter av varmblod(för jag antar att det var en varmblodig travare du menade) är att de är lättlärda och vill lära sig nya saker, positiva hästar. Men det varierar ju från häst till häst.

Som det skrivits innan så har travare ett visst steg som kan vara svårt att få bort (om man nu vill det) och de kan även vara tävlingsinriktade om de gått mkt på bana. Men det varierar också en hel del såklart.

Man får helt enkelt få dom att inse att det inte är tävling, kanske börja med att skritta bredvid någon häst, eller bakom för att sedan trava försiktigt bakom/bredvid och berömma om han inte försöker springa om.

Och som du redan fått svar på så glömmer inte hästen bort det den gjort(vad jag märkt iaf), däremot kan det ta ett tag innan den verkligen Lärt sig något, ett helt moment. Man får ta det ett litet steg i taget.

Att hästen är stissig kan bero på olika saker och kan vara olika svårt att få bukt med, den travaren jag ridit längst var väldigt stissig i början men är nu lugn i de flesta situationer, om man försiktigt och kontrollerat utsätter hästen för olika situationer så kan det bli bättre.
Såklart måste du ha hästens förtroende innan du börjar med det.
Hoppas mitt svar kanske var lite till hjälp iaf :D läggdags här, upp kl 5 så man är ju lite snurrig :crazy:

Tror jag förstod. Ja, det är ett varmblod och han är nog mer stressad av förvirring och osäkerhet än "stissig av naturen".

Jo, självklart tar det tid, men jag har ingen press på vare seig hästen eller mej själv, det får ta den tid det tar.

Tack för tipsen! :bow:

Vad roligt att du tänker ägna dig lite åt honom! Mitt tips är att ut och gå med honom så han får "se världen" lite, gärna gå i skog och mark så han får titta ordentligt var han sätter fötterna (många travare är snubbliga). Att sen longera tycker jag låter som en utmärkt idé. Jag har själv börjat rida och utbilda ett sjuårigt travsto (har ridit henne i ca 2,5 månad nu) och det är hur roligt som helst! Ett annat tips är Ridtravareföreningens hemsida på http://www.ridtravare.com , där finns både artiklar man kan läsa och ett forum med många som har ridtravare som man kan fråga om man vill ha tips :)

Trygg skrev:
Jag förstår inte riktigt..han travar när han går först annars tror han att det är lopp... :confused:
Förklara lite mer vad som är problemet med honom är du snäll, så kan du troligtvis få annu mera hjälp.
Hon kanske har svarat på detta men jag gör det ändå :angel:
Vissa Travare som inte hunnit lära sig ridning ordentligt har svårt att trava bakom någon annan häst eftersom det ligger i ryggmärgen att vara först, att vinna helt enkelt... Dom springer som galningar för att hinna om....
Jag tror att det var det hon menade...

Men min travare var tvärtom, fick han bakspår i lopp så kunde vi lika gärna ställa in skorna...för bakom hästar gick han inte något.. :D

Men väl i spets så släppte han "aldrig" någon förbi sig.. ;)

Det var väl därför jag inte riktigt förstod..i o m att vissa travare är precis tvärtom.

Att ta kontakt med ovan nämnda förening är nog inte dumt!
Jag har i o försig aldrig haft problem med mina hästar som ridhästar...fast jag har å andra sidan inte haft mer krav än att de ska vara lugna och reglerbara..

får lite känslan av att man kan bli lite "rädd" och osäker när de sätter iväg för man intalar sig att de är tävlingsbiten i dom som gör det..Jag har aldrig märkt den biten hos mina fd starthästar men däremot hos han som inte har startat!

Vet själv hur nervös jag var när jag skulle rida en galoppör första (och enda!) gången..jag var så inriktad på att den inte gick att stoppa den att den lydde mig precis på den punkten.. :D

Ja där ser man! Det finns verkligen flera sorter! (Fast så är det ju bland människor också så varför inte bland hästar?!)

Alltså det gör inget att den får små pauser melan träningarna, många hästar sälter det de har lärt sig under den tiden då de ha paus. Det är tex därför det är viktigt att unghästar får vila (samt för att de växer), för de hinner tänka igenom och mogna när de vilar, och nästa gågn så brukar det gå änu bättre.

Så jag tycker du lungt och sakta kan sätta i gång hästen!

Du vill jobba han från lina, varför inte tömköra honom, man kommer åt hästarna mkt bättre och får mkt bättre kontrol med!

Jo, jag har tänkt tömköra också, måste bara fixa ett par tömmar. ;)
Har gjord och allting så det bara de som fattas..:)

Jag tror snarare det är en fördel att inte träna varje dag, speciellt om man gör saker som är helt nya för hästen.
Visserligen är detta en vuxen häst, så man behöver ju inte gå lika långsamt fram som med en unghäst, men om han inte är van att träna så behöver han nog lite betänketid (beror ju också på hur lättlärd han är).

Om även andra ska rida och träna honom så försök komma överens med dem vad han ska lära sig och hur ni tränar detta så han inte blir förvirrad.

Om jag ska börja träna honom ska jag be om att ingen annan rider honom, dels för att det nog bara förvirrar och för att ja...hrrrmmm...de kanske inte är så lugna till häst :o.
Dessutom antar de att hästen ska kunna göra allt de ber den om så han har blivit ännu mer osäker.

Jag hade en period förra året då jag inte hann med min unghäst så ofta pga. skolan och lite personliga problem.
Men eftersom jag gav honom tid på sig och repeterade allt vi gjorde så spelade det ingen störe roll.
Nu har jag mer tid och framförallt folk som hjälper till och han har inte tagit skada på något sätt så allt jag har att göra är att önska dig lycka till!

Mount Never Rest skrev:
Hon kanske har svarat på detta men jag gör det ändå :angel:
Vissa Travare som inte hunnit lära sig ridning ordentligt har svårt att trava bakom någon annan häst eftersom det ligger i ryggmärgen att vara först, att vinna helt enkelt... Dom springer som galningar för att hinna om....
Jag tror att det var det hon menade...
nu är du helt ute och vimsar.. :eek:
"ligger i ryggmärgen att vara först"? ta och kolla på en travsändning och studera loppet, hästarna och taktiken..
Först ska man vara över mållinjen...

förövring så tränas travare oftast i långsamt jogg tempo och ligger ofta head to head (brevid varandra)... :idea:

Fast den här hästen vägrar vara jämte eller bakom. han ska vara FÖRST!
Det är ingen proffstränad häst, kan de ha olika taktik/upplägg på träning?
Eller så ligger det bara i hans natur att tävla.

Vimzis skrev:
Fast den här hästen vägrar vara jämte eller bakom. han ska vara FÖRST!
Det är ingen proffstränad häst, kan de ha olika taktik/upplägg på träning?
Eller så ligger det bara i hans natur att tävla.
Travare är precis som alla andra hästar- individer... :D

Det jag besvarade var att alla travare skulle ha i ryggmärgen att vara först... man tränar dem inte så, vilket många verkar tro...
En häst som måste vara först eller pullar för att vara först, är ofta en het häst och det är inget man eftersträvar..
Fast att hästen vägrar ligga i rygg verkar ju konstigt? :confused: ok, att han blir het att ligga brevid, men de flesta brukar kunna ligga lugnt i rygg?

Det var det jag också funderade på. :confused:
Tänkte att ni bukefalister kanske hade ett svar på den frågan.

Ingen annan som kan svara på det? :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka