Hur torrlägga markområde

devere

Trådstartare
Jag har ett markområde som behöver "torrläggas" för att hästarna skall kunna gå på det.

Idag finns det två diken på området, men det är inte tillräckligt, tyvärr.

Området ligger mellan en stor sandkulle som trycker upp vattnet, under marken går dessutom en underjordisk bäck som mynnar ut litet längre bort. På motsatta sidan sandkullen går en väg, som ligger högre än marken, och på andra sidan vägen sluttar det uppåt - så även den avrinningen kommer på min mark.

Växtligheten på området är främst björkar + sly. Björkarna står ganska tätt så där vill jag ta ned en del, utan att "kallhugga" området.

För sådär en femtio år sedan var det just betesmark detta område, och jag vill återställa det.

Hur gör jag?

Mera diken, dräneringsrör, fylla upp? Jag är helt novis på detta och känner att jag behöver information om hur man kan göra, innan jag anlitar grävare :)

Tips och råd mottages tacksamt :)
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Björkarna hade jag låtit stå kvar, de är duktiga på att suga upp vatten.

Nu har jag iof inte försökt torrlägga för att få bete utan bara torrt.
Vi har dikat ur ordentligt (igen vuxna diken leder itne bort vattnet) sen har vi lagt markduk och grusat upp.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Ibland kan det hjälpa att gräva ut befintliga diken, men då krävs tillstånd av länsstyrelsen.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Björkarna hade jag låtit stå kvar, de är duktiga på att suga upp vatten.


Al är tydligen också ett träd som dricker mycket i alla fall klarar den av att växa där det är sumpigt. Kanske det kan vara läge att röja bort allt sly och bara spara det som kan bli stora fina träd av arter som dricker mycket vatten. Samt plantera fler vattendrickare i kanterna av området?

Fördelen med träd är ju att de också ger hästarna vindskydd.

En större björk dricker tydligen omkring 600 liter vatten per dygn.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Tack alla för svar och tips.

Det är redan tillräckligt med träd, så pass mycket att det inte går att gå in med en grävare, så det skall gallras. Inte just för grävarens skull utan för att det är helt vildvuxet och behöver gallras en del.

Dessutom bär inte marken för grävare, ännu. Först måste allt vatten bort.

Marken ligger dessutom ganska nära stora mossområden så det är i grunden vattenrika marker. Funderar på om det finns några alternativ till att försöka leda bort allt vatten - kanske damm?

Det känns som att det här utvecklas till ett allt större projekt. Som jag sa tidigare så finns det redan två diken som sedan mynnar ut i en liten bäck som går över grannens mark. Men detta räcker tyvärr inte för att "dränera" marken.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

En liten tanke bara... om du ska dränera undan vatten från din mark, och avrinningen är mot din grannes mark - hur ställer sig grannen till att plötsligen få allt ditt vatten på sin mark? :confused:
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Han får inte allt mitt vatten, i utkanten av hans mark går en bäck som sedan mynnar ut i stor mosse (allmänning). Kunde säkert uttryckt mig klarare ;)

Ett av problemen är att han inte håller denna bäck öppen, varvid avrinningen från min mark minskar. Jag har, med hans tillstånd, rensat upp bäckfåran - på min bekostnad - för ett par år sedan.

Men detta räcker ändå inte, utan marken är fortfarande för vattenrik, det trycker på från två håll kan man säga, från min sandkulle och från en höjd som ligger på annan grannes mark.

Och nu känner jag att nu vill jag ha bort detta vatten en gång för alla.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Jag tror inte du ska fokusera på att gallra i första hand. Se till att få marken torrare och hägna in området - släpp ut hästarna.

Vi har släppt hästar på hagar med skog i och de mindre träden tar rejält med stryk och dör... Hästarna älskar att gnaga på dem. Och de älskar att gå in i trång sly/buskage på sommaren för att klia sig och komma undan insekterna.
Börja gallra när hästarna har tagit död på träden.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Hmmm, det var ju ett alternativ ;)

Jag kanske har stirrat mig blind på träden - just för att det inte går att gå in med några maskiner som det ser ut idag.

Bra med nya tankebanor! Skall fundera runt dränera, dränera, dränera ;) hur sjutton man nu skall åstadkomma detta utan att komma in med maskiner.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Egentligen skulle du ta ut nån från Länsstyrelse/hushållningssällskap. Jättesvårt att råda dig till nåt annat, när vi inte ser marken. Men prio ett bör väl vara att få igång ordentlig avrinning i grannens diken. Att du dikar har ingen betydelse, om grannens diken är igenproppade.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Som CK är inne på så prata med Länsstyrelsen. Då inte bara för att få tips utan för att få veta om du ens får lov att dränera marken. Med den beskrivning du har lämnat om att det är grundvatten och våtmark så finns risken att marken inte får dräneras eller torrläggas. Som du inte redan gjort det är dags att kontrollera den biten innan du gör något annat.
Positivt är att om du får göra något med den så kan du få bidrag om du gör det på rätt sätt. Ett sådan sätt kan vara att istället för att göra diken och dräneringar att man gör en damm som samlar upp vattnet.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Tack igen alla för bra tips.

Jag har redan pratat med Länsstyrelsen (det är verkligen svårt att få med allting när man skall försöka beskriva läget). Det är ok att dränera, det är egentligen inte våtmark utan problemet är att granne ett tidigare inte har hållit rent den delen av bäckforan som går på hans mark, och att granne två har dragit dränering (sedan många år) från dennes mark till min mark samt att dikningen längs med vägen inte är korrekt dikad, blir bara avrinning från vägen och granne tvås utvatten blir stående och sprids på min mark i stället för att rinna iväg. Detta ytvatten söker sig mot mina diken, men blir stående.

Tack vare alla här tror jag ändå att min något förvirrade bild av gången på arbetet har klarnat.

Jag tror, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, att jag skall börja med dikningen längs vägen, gräva ur, lägga dränering och sedan fylla igen och gå igenom bäckforan igen och se om detta räcker, annars blir det nytt samtal med länsstyrelsen för att se om jag kan/får anlägga en damm (vilket jag helst inte vill).

Sedan se hur mycket detta ger och vad som behöver göras ytterligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur torrlägga markområde

En fråga bara , har grannen rätt att bara strunta i sina diken och låta dom växa igen?
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Nej, inte enligt länsstyrelsen. Men grannen är inte intresserad av att göra det han är skyldig att göra, och hans försummelse påverkar tyvärr inte honom och hans mark, utan bara min.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Nej, inte enligt länsstyrelsen. Men grannen är inte intresserad av att göra det han är skyldig att göra, och hans försummelse påverkar tyvärr inte honom och hans mark, utan bara min.


Just därför borde det finnas några påtryckningmedel.:grin:
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Det klingar någonstans i bakhuvudet att du får lov att åtgärda hans diken och sedan fakturera honom för det.

Han är skyldig enligt lag att hålla efter sina diken så att det rinner även från din mark.

Vet dock inte riktigt vad för personer som har koll på sådana lagar. Men din relation till grannen kan ju bli påverkad...
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Tack för tipset!

Jag avstår dock, för det blir verkligen som Du säger - relationsproblem, och jag har ingen lust att få ett problem till på halsen, oavsett hur rätt jag har.
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Förmodligen är du inne på rätt spår, men svårt när man inte vet hur det ser ut...

Pröva att få gräva ur grannens dike på din egen bekostnad (för grannfridens skull) eftersom det troligen är huvudproblemet.

Är det höjder runt kan vattnet därifrån "trycka på", kan avhjälpas med dike i kanten mellan höjd och (blivande) betesmark.

Men innan du gör något skulle jag ta hjälp av någon, t ex konsult eller från hushållningssällskapet. Konsult kostar pengar, men det kan bli ännu värre om något går fel...

(Har liknande privat problem - löst med liten damm på min tomt för att inte störa grannen. Har också rel. nyligen varit med om att halva trakten svämmades över efter det att en oförsiktig markägare täppte till stort dike...)
 
Sv: Hur torrlägga markområde

Skall absolut kolla med hushållningssällskapet om de kan bistå med konsultation.

Tyvärr är de inte speciellt aktiva där jag bor, däremot finns det ett fantastiskt hushållningssällskap i grannlänet.


Tack för tipset!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp