Sv: HUr tidigt?
Min personliga åsikt är att man ska vänta med allt "seriöst" tills det att hästen är minst 3,5år. Sedan beror det ju helt på hästen om man ska vänta längre än så.
Innan det så tycker jag att man kan gå ut och gå med hästen, titta på farliga saker, gå in på ställen som de tycker är läskiga. Allt för att bygga upp förtroende och kommunikation. Då är det givetvis också viktigt att man tänker igenom allt noga innan man gör något så att inget går snett och istället leder till något negativt i relationen.
Sedan tycker jag också att hästen ska gå att lasta, verka, borstas, stå uppbunden och ska ha ett allmänt hyffs så att den går att handskas på ett bra sätt och att man har en bra relation med sin häst.
Vid 3,5års ålder, eller senare om hästen är sen fysisk eller psykiskt både beroende på ras och på individuell mognad, tycker jag att man kan börja med longeringen.
Då inte bara runt, runt utan en longering som syftar till att lära hästen att ställa och böja sig samt nedåt-framåt sökningen och efter det att den lär sig olika kommandon för olika gångarter och avsaktningar samt att göra halt och stå still.
Det första man då börjar med är att bara stå stilla och be om ställning/böjning och framåt-nedåt. Då håller man under tiden ett öga på innerhöft. När den kommer framåt och hästen avslappnat ställer/böjer sig och söker framåt-nedåt har man fått rätt reaktion.
Detta är mer en chek för att se att inget har hänt eller att hästen har problem i sin kropp. På en äldre stel häst kan denna reaktionen vara helt borta.
Efter det börjar man med överträdelse vid handen. Man går snett framför hästen och ber den att flytta in sin bog lite lätt samtidigt som man ber den ställa/böja sig, söka kontakt med handen nedåt-framåt. Det är första steget till att lära hästen att trampa mer in under sig.
Det är viktigt att man inte går så att man hämmar hästens steg för det är undertrampet som ryker först. Utan hästen ska ha fritt fram att skritta på som den vill. Vissa hästar får man istället uppmuntra att skritta på lite mer för att den ska kunna komma mer in under sig med innerbak.
Efter det börjar man med longeringen. Och det jag nu beskrivit som mer "seriöst" ska man försöka hålla på en "lekfull" nivå i korta pass och låta det ta så lång tid som krävs. Börjar man tråka ut en unghäst är det som att be om problem.
Efter inlongeringen, som kan ta allt från någon månad (veckor med en äldre häst) till ett år beroende på om hästen är klar att gå vidare eller inte. (Det kan givetvis alltid ta mer tid också, men det är inte vanligt förekommande skulle jag tro), så kan man börja tänka på att sitta upp och rida. Det bästa är då att låta någon annan som känner hästen fortsätta att longera tills det att det går att göra halt, svänga, göra volten större/mindre och "starta", då kan man ta loss longerlinan och kolla om det går lika bra utan.
Det tar tid, det medger jag direkt, men det får man tillbaka i mångfald senare genom en bra kommunikation, sammarbetsvillig häst, väl grund skolad häst samt en häst som tolkar signalerna från ryttaren på ett korrekt sätt.
Jag kan skriva med om resten av longeringen också om du vill, men det kändes som att det redan nu blev ganska mycket att läsa.
/Renée
http://www.akademiskridkonst.se