HUr tidigt?

F

faksen

Vid vilken ålder kan man börja jobba hästen från marken och vilka övningar är bra?

Sv: HUr tidigt?

Min personliga åsikt är att man ska vänta med allt "seriöst" tills det att hästen är minst 3,5år. Sedan beror det ju helt på hästen om man ska vänta längre än så.

Innan det så tycker jag att man kan gå ut och gå med hästen, titta på farliga saker, gå in på ställen som de tycker är läskiga. Allt för att bygga upp förtroende och kommunikation. Då är det givetvis också viktigt att man tänker igenom allt noga innan man gör något så att inget går snett och istället leder till något negativt i relationen.

Sedan tycker jag också att hästen ska gå att lasta, verka, borstas, stå uppbunden och ska ha ett allmänt hyffs så att den går att handskas på ett bra sätt och att man har en bra relation med sin häst.

Vid 3,5års ålder, eller senare om hästen är sen fysisk eller psykiskt både beroende på ras och på individuell mognad, tycker jag att man kan börja med longeringen.
Då inte bara runt, runt utan en longering som syftar till att lära hästen att ställa och böja sig samt nedåt-framåt sökningen och efter det att den lär sig olika kommandon för olika gångarter och avsaktningar samt att göra halt och stå still.

Det första man då börjar med är att bara stå stilla och be om ställning/böjning och framåt-nedåt. Då håller man under tiden ett öga på innerhöft. När den kommer framåt och hästen avslappnat ställer/böjer sig och söker framåt-nedåt har man fått rätt reaktion.
Detta är mer en chek för att se att inget har hänt eller att hästen har problem i sin kropp. På en äldre stel häst kan denna reaktionen vara helt borta.

Efter det börjar man med överträdelse vid handen. Man går snett framför hästen och ber den att flytta in sin bog lite lätt samtidigt som man ber den ställa/böja sig, söka kontakt med handen nedåt-framåt. Det är första steget till att lära hästen att trampa mer in under sig.
Det är viktigt att man inte går så att man hämmar hästens steg för det är undertrampet som ryker först. Utan hästen ska ha fritt fram att skritta på som den vill. Vissa hästar får man istället uppmuntra att skritta på lite mer för att den ska kunna komma mer in under sig med innerbak.

Efter det börjar man med longeringen. Och det jag nu beskrivit som mer "seriöst" ska man försöka hålla på en "lekfull" nivå i korta pass och låta det ta så lång tid som krävs. Börjar man tråka ut en unghäst är det som att be om problem.

Efter inlongeringen, som kan ta allt från någon månad (veckor med en äldre häst) till ett år beroende på om hästen är klar att gå vidare eller inte. (Det kan givetvis alltid ta mer tid också, men det är inte vanligt förekommande skulle jag tro), så kan man börja tänka på att sitta upp och rida. Det bästa är då att låta någon annan som känner hästen fortsätta att longera tills det att det går att göra halt, svänga, göra volten större/mindre och "starta", då kan man ta loss longerlinan och kolla om det går lika bra utan.

Det tar tid, det medger jag direkt, men det får man tillbaka i mångfald senare genom en bra kommunikation, sammarbetsvillig häst, väl grund skolad häst samt en häst som tolkar signalerna från ryttaren på ett korrekt sätt.

Jag kan skriva med om resten av longeringen också om du vill, men det kändes som att det redan nu blev ganska mycket att läsa.

/Renée
http://www.akademiskridkonst.se

Du får gärna skriva mer om just inlongeringen.
Jag har en unghäst på tre som jag vill börja med så smått när hon känns mogen för det.
Att arbeta en häst vid handen har jag erfarenhet från tidigare men longeringen ala AR(inte jaga runt på volt i motionssyfte :devil: ) har jag ingen koll på.
Vad är det för utrustning du rekomenderar?
Är det lämpligast att just inlongera en unghäst, varför inte ta det vid handen? Hur lär du tex in en skänkelhjälp?

/T

Ett annat väldigt bra sätt är att jobba med hästen bara i ren grimma och få den att balansera upp själv. Jag jobbar då med aktivering bakifrån, sökning framåt-nedåt och avslappning och längning av överlinje.

Se i en annan tråd (kanske du läst där?) där Carola förklarar en del runt det.

Beror på hur du definierar arbete från marken.
Det börjar ända från dag ett med fölet. Hur man väljer att jobba med djuret under uppväxten beror kanske på vad du vill ha den till? Arbetet vid hand kan användas på många olika sätt - kanske lika många som det finns människor och hästar, och ingen kan säga vilken ålder som är bäst för varje individ. Såna enkla mallar finns inte..... Som jag ser det finns det några viktiga grundpelar i den unga hästens liv - där måste finnas möjlighet för unghästen att träna sej själv både socialt och fysiskt i flock och hagar som stimulerar dem. Unghästar vill röra sej, vill utvecklas och stärka sej, sån är ju naturen skapt... Hur många har möjlighet till det i små fyrkantshagar med högst en (tråkig) hagkompis?

Det finns forskning som visar att den unga hästen mår bra av träning och utvecklas bättre ifall den får röra på sej. Men samma forskning visar också att under det första levnadsåret tillgodogör sej inte unghästen något extra, den som "tränas" och den som enbart lever unghästliv i hage har samma utveckling av muskler, muskelfibrer, syreupptag och allt annat som påverkas av träning. Men efter det första levnadsåret börjar det finnas en skillnad i utveckling mellan den som tränas och den som inte tränas - något att tänka på! Vill man ha en hållbar häst som har fått chans att träna upp hela sin rörelseapparat innan det ställs krav på den?

Jag kan känna att det lilla jag umgås med fölungen - nog finns flera faktorer från arbetet vid handen och från marken med även där. Följsamhet, respekt för space, (indirekt och direkt) tryck och eftergift, kroppsmedvetenhet och kroppskontroll. Och då handlar det om högst 10 minuter om dagen. Jag märker att han har en sämre medvetenhet över sitt högra bakben - varför inte hjälpa honom med det redan nu?
Det är samma faktorer som spelar roll även i arbetet vid hand.

Men nog fasiken är det svårt och nog fasiken krävs det massor av lyhördhet och känsla.... Det kommer man aldrig ifrån. Och jag kan nog känna att longering och annat som kan vara mycket svårt att göra utan att hästen tar illa, måste få vänta tills unghästen är färdigväxt, balanserad och "i ordning". Arbetet vid hand kan man väl använda även på den yngre hästen just för att hjälpa den i ordning. Men vilken ålder går inte att säga exakt, hästar är inte som maskiner eller apparater och kanske behöver 2-åringen hjälp för att inte ta sönder sej på egen hand ute i hagen? Eller så växer den så mycket att det bästa är att låta den ha mycket tid och möjlighet att vila och förstå sej på sin nya kropp på egen hand?
Men är det inte så att ridfolk i allmänhet rör alldeles på tok för lite på sina unghästar? De får stå i sina hagar tills hösten de är 2,5, då ska de ridas in under ett par månader och sedan sätts de igång under ryttare - utan kondition, kroppsmedvetenhet, balans eller någonting. Skynda långsamt, med lyhördhet och känsla och det kan inte annat än bli roligt och bra ;)

knapplån

Jag har en hingst som jag hoppas ska kunna bli godkänd. Han är nu två år och eftersom jag har lånat pengar för att köpa in honom så har jag lite press på mig, han måste alltså göra bruksprovet senast som 4-åring. Han ska göra ett ridprov som bruksprov.

Han är shire så han blir ganska stor (är över 170 cm nu) och tung. Han växer mycket och är därmed KLUMPIG. Han har mest fått gå i hage för att växa och få ordning på sin kropp. Tyvärr får han sedan ca tre månader gå ensam men det skuttas mycket ändå, fast inte lika mycket som innan.
Han har promenerat och han har varit uppbunden på i boxen och på gången.
Pga. av en ovanligt korkad hovslagare så var han först väldigt rädd och nu har han kommit på att han är ganska stark. Att få förtroende vad gäller att lyfta hovrna och att få verka är alltså nummer ett.

Jag vet hur jag hade tänkt gå vidare (på ett ungefär), men hur hade ni valt att gör i denna situation. Alla erfarenheter, tankar eller funderingar är trevligt, kanske lär man sig något nytt och kanske planerar jag om hans träning.

(Idealet är ju naturligtvis att promenera mm. tills han har växt färdigt men det funkar ju inte, vilket gör mig lite irriterad.)

Glöm inte att konditionsträning är JÄTTEVIKTIGT för den unga hästen. Ibland glömmer man det i de skademiska kretsarna. Det är i sina unghästår som hästens muskulatur utvecklas och muskelfibrerna utvecklas ifrån typ IIB till IIA (vilket innebär att hästen kan arbete effektivare med mindre mjölksyra, den kommer dock alltid att ha även typ IIB-fibrer och skall så ha). Även senor och ligament behöver stärkas upp för att få en individ som är så hållbar som möjligt, och där räcker inte 10-20 minuters skritt så långt... Dock skall man tänka på att ha så lite belastning som möjligt. Tömkör gärna, ha hästen med som handhäst, se till att den går i stor hage med roliga hästvänner att leka med o.s.v.
Nu säger du ju inget om hur gammal din unghäst råkar vara och självklart måste kraven anpassas till ålder och utvecklingsgrad. Detta är bara några allmänna tips som inte är att förglömma. Varrierad träning även för den unga hästen skapar bäst förutsättningar för en hållbar häst i framtiden. Har du inte longerat in/ridit in en häst tidigare rekomenderar jag absolut att du tar hjälp av någon som har det.

Mvh/Marie

Glöm inte IIx-fibrer också... ;) Indelningen är ju inte så enkel som man tidigare trott..

Fast vårat arbete är ju inte att träna hästen i början, eller ja, det beror väl på vad man menar med träna. Jag vill hjälpa mig häst att få bättre medvetenhet och bättre koordination så att han kommer röra sig på ett mer hälsosamt sätt. Den mesta "träningen" får han ju dock i hagen, där han har möjligthet att röra på sig dygnet runt.

Först så ska jag berätta min definition av arbetet vid handen så det inte blir några missförstånd.
Arbetet vid handen är för mig något man gör efter att hästen börjats rida för att korrigera något eller lära in något som visar sig vara svårt att lära in från ryggen. När "ryttaren" är på marken och jobbar sin häst vid handen flyttar man över alla hjälper direkt till marken (förutom då sits inverkan som är lite svårt att få med sig).

Longeringen tycker jag är bra att börja med för att unghästen själv får lära sig att hitta sin egen balans samtidigt som den lär sig att man ska ställa och börja sig och hur man söker nedåt-framåt. Sen också att den lär sig kommandon för halt, skritt, trav och galopp samt att sakta ned.

Skänklarna lär jag helst in från ryggen sedan, alternativt att man ber hästen göra volten mindre och större på longen för att på så .sätt börja.

När man sedan tar upp en ryttare på ryggen så börjar man med att denne åker häst så unghästen blir trygg med att ha någon på ryggen. Sen tar ryttaren allt eftersom över och det enklaste är då att börja med ingångsättning till skritt och halt för att sedan plocka med de samsidiga hjälperna och göra volten mindre och större. Efter det är det ofta lämpligt att börja vända igenom volten för att på så sätt få mer kontroll och kommunikation. Sedan kan man antingen gå ut längs med spåret, fortfarande med en longör, eller titta lite lätt på traven.

Sedan när hästen känns mogen för det så kopplar man av linan och rider som om man blivit longerad för att sedan börja göra mer och mer övningar.

Jag såg just denna varianten mycket hos Bent och gillade den väldigt mycekt eftersom hästen får mycekt tid på sig att hitta sig själv och att man kan hålla på med det i ett halvår eller så utan stress och utan att hästen tröttnar eller blir uttråkad.
Samt att det känns som ett ganska säkert sätt att börja rida sin häst på . Jag har sjävl ridit in en unghäst jag hade på inridning på detta sätt. Trots att hon skulle gå western efter det.
Det gick över förväntan på en dam som var det mest lättskrämda och känsliga mött!!

Det jag vill ha som utrustning är en bra kapson, longerlina och en ridpisk. Pisken är där för att man ska kunna hjälpa till och visa vad det är man vill när man själv inte når.
Sedan tycker jag också att det är bra att börja rida på enbart kapson för att sedan rida på två bett. Antingen kapson och tränsbett eller kapson och stång beroende på ryttare och häst för att sedan gå över helt till bettet om man vill det.

Longeringen är enkel att lära sig om man har bas begreppen inom den Akademiska Ridkonsten klar för sig. Bara man har någon som gjort det innan så kan man själv senare se på hästen när det blir rätt och när det blir fel.

Det jag hade svårast för var att inte backa när hästen gick närmre. Det är fortfarande en ful ovana jag har och har man med en hingst att göra som är agressiv kan det sluta illa. :crazy:

Jag tycker också att det är en bra början med en häst som redan är riden, men som ska omskolas till den Akademiska Ridkonsten. Jag är lite ledsen över att jag inte fick gjort det med min häst för det har hjälpt både mig och henne väldigt mycket nu när vi gjort det.

hästen ifråga är en gotlandsrusshingst på 2år. Han är väldigt lugn och cool i alla lägen. Nyss fått sina första dojjor påsig och det gick väldigt bra. Lastad m.m utan problem. Så allmänt hyfs har han! är också just inkörd så han kommer att bygga upp en bra kondis tills nästa år det är dags att så smått börja rida in honom! tack för alla tips!

Jag skulle nån gång i framtiden vilja skaffa en unghäst och börja från grunden. Så det är väldigt intressant det ni skriver.

Nu till mina funderingar; just det här med att inte förstöra hästen mentalt/kräva för mycket fysiskt, hur kan man kombinera det med att ändå träna unghästens fysik? För som en del här skrivit så håller ju hästen bättre när den fått röra på sej.
Jag har också fått den uppfattningen om att leder, senor och ligament måste härdas rel. tidigt för att hålla bra resten av livet + att jag ANTAR att man vill härda dom för det ändamål man kommer använda hästen till? Alltså, skulle man bara tömköra/longera/köra hästen tills den blir 4 år (som det verkade i Spider84´s inlägg) då har alltså hästen inte blivit härdad för vikten av ryttare på ryggen? Är tanken då att den ska muskla sej så bra att den inte belastar frambenen mer med ryttare?

Jag får väl göra ett tillägg till det jag skrivit.

Den dagen jag har en egen unghäst kommer jag mer eller mindre bara se till att den har allmänt hyss och sedan skicka den på unghäst bete på ett ställe med kuperade och riktigt stora hagar så unghästen (förhoppninsvis) får den konditions träning m.m den behöver där.

Fast jag har också lite svårt för det att vi ska "hjälpa" dem att härda sig när de är yngre. Har man små hagar där de inte rör sig mycket så har man satt krokben för sig själv och måste givetvis reda ut det på ett eller annat sätt, men som sagt så hade jag personligen inte gjort det eftersom det finns bra beten där man slipper "hjälpa" dem vilket jag tror är mycket nyttigare.

Men var och en har olika uppfattningar om detta. Vissa anser att hästarna alltid behöver hjälp att "härdas" och andra gör det inte. Jag tänker inte lägga mig i åt något håll för det är som att säga till en förälder att den gör fel med sitt barn. Alla har sin egna variant och det är bara att acceptera. Givetvis är det bra med diskussioner så man kanske ändrar sin uppfattning.

Jag håller med dig... Varför vänta tills de är över 2-3år? Jag började samma dag hon var avvänjd från sin mamma. Gick ut i skogen, sen byggde jag lite mark hinder, en bro, bildäck, bommar etc. Vid ett års ålder var hon bombsäker och hade ett bra självförtroende. Men aldrig nån press, utan allt ska vara kul. Att kunna stå uppbunden och bli lämnad under några sekunder, minuter. Vid 2 års ålder började jag tömköra henne. Vänja vid utrustningen gjorde jag på ca en månad. Inte ha bråttom. Sadel fick hon känna på vid 2.5års ålder. Sen fick hon vara ifred. Vid 3.5 års ålder fick hon börja tömköras, longeras igen. Sadel och träns. Ut i skogen och gå och jobba på marken... Vid 4 års ålder uppsittning. Och inga problem alls. Fanns inte en tillstymmelse till något missförstånd.

När jag jobbade från marken, så fick hon gå undan för tryck. La handen mot hennes sida vid skänkel läget och ttrycker tills hon reagerar, släpper och berömmer.
Har idag en underbar 5åring som är kanontrevlig. Visserligen har hon skickat av mig 2 gånger då hon brallade. Men det är ett minne blott. Jag känner att jag inte har bråttom. Trots att jag börja "jobba" henne redan som fölis så har jag aldrig haft brådis att få henne "klar"

Men sen beror det mkt på hur hästen är mentalt och fysiskt. Vissa hästar är sena fysikt andra tidiga. å andra sidan kan en häst se tidigt ut, men slår man en plåt så är tillväxtzonerna inte tillslutna.

Ut o ha kul med din lilla totto. ;)
/CJ

Fast jag har en häst som är "likadan" som din, men han har gått vild tills 3½ år och utvecklats på ett mycket bra sätt i flock. Bombsäker (förutom det jag klantat mig med då..), social, trevlig och lyssnar på minsta lilla. Han kan redan gå undan för tryck, fysiskt som mentalt osv, inget jag behöver lära honom. Först gången jag satt upp gjorde jag det själv utan medhjälpare och hästen sa inte någonting.

Så jag vet inte jag.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Oknytt
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama