Hur tidigt innan mensen?

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag ställde faktiskt den här frågan till en sköterska på mottagningen när jag skulle göra en rutinkontroll på könssjukdomar. Hon kunde inte svara på det och bad mig fråga den manliga personen jag skulle träffa, men det kändes bara wierd..
Jag hade då börjat gnaga på funderingen..

Kan man bli gravid innan mensen?- Ja det kan man väl,typ..
men min fråga var; Om jag har oskyddat sex säg.. 3-4dagar innan min mens beräknas komma..killen kommer i osv osv.. KAN det ta sig då? Och om det isf gör det, blöder man likförbaskat den mensen eller uteblir den helt redan första så tätt inpå?
Är det möjligt säg.. 2dagar innan?
:)
En sån där fråga som har retat gallfeber på mig men som man inte riktigt vet vem man ska fråga det om :devil:
Ganska tramsigt att undra över det egentligen men..

2) Hur tidigt EFTER mensen är det möjligt att bli gravid då?
Kan det liksom 'bara bli' 1-2 dagar efteråt det slutat blöda helt..
Såg nämligen på Oprah och det pratades om slemhinnor som skulle hinna byggas upp och bla bla.. befruktas och när det inte blev befruktat så sprack den och det var mensen osv osv :)

Mycket ordbajs men det är mina funderingar iaf;)

Sv: Hur tidigt innan mensen?

Allt beror på när du har ägglossning. Och ägglossning är väl i regel 14 dagar innan mens... så då beror det på hur lång cykel du har. Sen lever spermien många dagar och så kan väl ägget ta lite tid på sig att färdas.

Jag skulle vilja påstå att man kan bli gravid när som så vill du INTE bli det, använd kondom ALLTID! (eller annat skydd)

Du kan bli gravid ungefär när som helst, men det är större chans/risk 14 dagar innan mens.

De som förlitar sig på s k säkra perioder kallar man för "föräldrar".

Om du har ägglossning 14 dagar innan mensen (som många antar att de har) så kan du inte bli gravid två dagar innan mens. Men om du har ägglossning två dagar innan mens kan du bli gravid då. Då kommer du inte att blöda eftersom blödningen beror på att kroppen utsöndrar ett hormon som betyder "du är inte gravid så jag släpper ut membranet som bebisen skulle fäst i och gör ett nytt till nästa månad".

Om du ÄR gravid så utsöndrar kroppen andra hormon som säger "hey vi behöver membranet, skicka inte ut det".

I äggstockarna har man äggblåsor och i där finns äggceller. När en äggcell släpper från äggblåsan bildas en en gulkropp av det som är kvar av blåsan.
Ägget vandrar mot livmodern och gulkroppen stannar kvar i äggstocken.

Gulkroppen säger åt kroppen att utsöndra östrogen och progesteron och en mysig slemhinna byggs upp i livmodern och livmodertappen öppnar sig för att släppa in spermierna.

När ägget blir befruktat så tar det sen 3-10 dagar för den att hitta en bra plats i slemhinnan. Ägget är oxå de som bestämmer så är det bara dåliga spermier kan den välja att inte släppa in någon. De lever bara i ca 1 dygn, spermierna kan leva i 5 dagar!

När ägget är befruktat utsöndras humant koriongonadotropin (hcg) som säger till gulkroppen att fortsätta producera progesteron. Då bildas det flera blodkärl i livmodern och den "slutför bygget" eller vad man ska kalla det ;)

Finns det inget embryo som utsöndrar hcg så slutar gulkroppen att producera progesteron och bryts ner och man får mens. Vanligtvis händer allt detta och man har ägglossning ca 14 dagar före man har sin beräknade mens.

Så 2 dagar innan. Då ska du ha ett supersnabbt ägg som rejsar ner till livmodern och kastar sig in i slemhinnan ;)

Gör man en abort så får man hormoner som bryter ner gulkroppen för att avsluta graviditeten.

Du kan bli gravid ungefär när som helst, men det är större chans/risk 14 dagar innan mens.

När som helst kan man inte bli gravid, så länge lever inte ägget! Men man kan bli gravid om man har spermier på rätt plats när ägglossningen sker :idea:

Brukar märkas på flytningarna när man har ägglossning, och är man vig känner man de på livmodertappen.

PMM - Gravid i 5e månaden efter att ha upptäckt detta och skämtat och sagt åt maken "kom och ta mig jag har ägglossning" :o
Att man kunde pricka så rätt!

Ja, men ägglossningen är inte alltid när man tror.

När som helst kan man inte bli gravid, så länge lever inte ägget! Men man kan bli gravid om man har spermier på rätt plats när ägglossningen sker :idea:

Brukar märkas på flytningarna när man har ägglossning, och är man vig känner man de på livmodertappen.

PMM - Gravid i 5e månaden efter att ha upptäckt detta och skämtat och sagt åt maken "kom och ta mig jag har ägglossning" :o
Att man kunde pricka så rätt!

Jag tycker det är jättekonstigt att inte sjuksköterskan kunde svara på en så enkel fråga. Hör inte det typ till 9ans biologi? Eller åtminstone gymnasiets?

Pmm skrev:
När som helst kan man inte bli gravid, så länge lever inte ägget!

Nej men du kan i princip bli gravid oavsett vilken dag i månaden som du har samlag om du råkar ha ägglossning i anslutning..

Det var nog det CillaW syftade på.

Man blir ju alltid gravid före mensen eftersom mensen är kroppens sätt att göra sig av med det som inte blivit barn av! Det tar ungefär 14 dagar efter ägglossning innan det ska ut, och det är perioden från mensen till ägglossning som är den som kan variera och göra att man har olika långt mellan menstruationerna.

Jag hade i flera år före mina graviditeter 37 dagar mellan, min kompis hade 21 men vi hade alltså båda två ca 14 dagar från ägglossning till mens. Att man skulle bli gravid 2 dagar före mens på sin normala menscykel förefaller osannolikt, det skulle kräva att ägget är funktionsdugligt under ca 12 dagar och så är det ju inte. Efter mens beror det på hur lång tid du har till nästa ägglossning (23 dagar för mig, 7 för min kompis) när du kan ha sex utan att bli gravid. För min kompis vore det väldigt osäker öht eftersom spermierna lever några dagar - är hennes ägglossning dessutom lite tidigare än vanligt :grin:. Jag däremot har mycket längre "säker" period före ägglossning. Efter ägglossning men före mens har vi samma osäkerhetsfaktor för graviditet.

Dock finns det de som menar att orgasm kan orsaka ägglossning, vilket inte låter helt ologiskt i mina öron. Det skulle isåfall innebära att oavsett när man är i cykeln, löper man risken att ha sex i precis rätt period för att bli gravid!

Japp! Min brorsa tillhör den föräldraskaran. "Det är heeelt lugnt" hade flickvännen sagt inför hans tvekan den gången. :D

Ja, men ägglossningen är inte alltid när man tror.

Barn visar vem som bestämmer redan då ;) Man kan ta ägglossningstest för att se när man får hormonhöjning strax innan äglossningen, man kan ta tempen (min kroppstemp stiger 1,5 grad när jag har ägglossning och sjunker 2 grader dagen innan mens) man kan känna på livmodertappen och kolla hur flytningarna ser ut.

Hur just flytningarna ser ut kan ju jag säga är 100% säkert i mitt fall. :o

Jag vet faktiskt inte hur min kropp funkar kring ägglossning, jag märker ingenting påtagligt sådär och jag har inte haft "ont" sådär som jag kunnat ha tidigare när det var dags, att man blir svullen och det värker.
Kanske har jag däremot inte funderat så mycket över det heller..

men nästa dumma fundering jag fick..
Om man haft sex säg dagen innan ägglossningen då, spermierna levde ju kvar.. men lever de även dagen efter tillräckligt aktivt för att befrukta då? :p

Jo man vet ju egentligen hur det funkar att bli med barn osv men det blev som en besatthet att få veta exakt vilka dagar/tider/hur/när osv mer exakt.. :D

Ja de lever upp till 5 dagar inuti dig. Om du vill bli gravid och du vet att du har ägglossning dag 14 ska du ha sex typ dag 10, 12 och 14. Eller 9, 11 och 13.

Om du inte vill bli gravid är det många fler dagar du ska undvika för att vara utanför riskzonen. Fast om man inte vill bli gravid finns det ju andra metoder som är säkrare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka