Hur tidigt hoppar ni unghästar?

skári_lukas

Trådstartare
Jag hade Glória (5MÅNADER) med på ridbanan löst när jag hoppade hennes mamma. Min faster fotade och visp så var det ett svart streck efter den vita mamman. Glória ville också hoppa, hon sprang runt och lekte med sig själv där på ridbanan och ibland kom ett litet hinder i vägen och skutt sa de och över flög hon. :)
Hur tidigt börjar ni löshoppa hästarna på riktigt?

Sv: Hur tidigt hoppar ni unghästar?

Precis som du säger. Tidigt i lekform. Antingen med mamma eller med kompis. Så länge man inte gör det svårt eller för seriöst så är det bara bra träning/aktivitet!

Riktig löshoppning har jag aldrig gjort innan de är 2,5 år. Men jag tror inte det gör något om fölet är med på ridbanan och hoppar den med. Det är ju ett bevis på att den tycker det är kul:D Vill den hoppa så gör den det:)

Vi brukar börja vid 1,5 år ungefär. De brukar gå på lösdrift tills över sommaren då de fyller två. Sedan tar vi in de på stall (men givetvis en massa ute i hagen ändå) på hösten som ettåringar och börjar jobba med dem (löshoppning, ha på träns, lyfta hovar osv...). :)

Rids mamman så är fölet med på ridbanan, och visst brukar de hända att de tar några språng de också om de vill. ;)

Haha, ja hon tycker att det är kul.
Nån som har bilder på sina fölisar som skuttar?? :)

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 057
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 499
Senast: Cornelia
·
Hoppning Jag fick en dressyrhäst förra året som jag nu utbildar vidare. Han är 5år och är "ren" dressyrhäst. Jag har aldrig hoppat honom under...
Svar
4
· Visningar
2 376
Senast: Fiorano
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 073
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10