Hur tar ni hand om föl som föds i jan/feb?

Cornelia

Trådstartare
Det är ganska många som presenterat årets nyfödda föl redan, alltså då födda i februari.

Själv har jag fått mitt tidigaste föl i mars, och jag tyckte att det var hemskt ...! Det året var det mycket snö i mars och jag var orolig för jämnan att det skulle vara för kallt för henne, att hon inte fick vara ute tillräckligt osv. Alla mina andra föl är födda i maj/juni.

Därför undrar jag; hur gör ni som får föl i januari/februari? Det är ju full vinter med en massa minusgrader ibland, högt med snö och is, inget färskt gräs .... Man fick alltid lära sig förr att det optimala för en fölunge var sol, färskt gräs och utevistelse dygnet runt, men inget av det finns att tillgå vid den tiden.

Har ni uppvärmda stallar när fölen föds? Hur gör ni med den viktiga utevistelsen? Täckar ni fölen?

Sv: Hur tar ni hand om föl som föds i jan/feb?

Våra går nu i lösdriften dvs ute twentyfourseven. Alla är extremt välpälsade och som värsta nallebjörnarna. Kan säga att föl som föds i maj för ex inte alls föds med den pälsen som våra januari och februariföl gör. (har helsyskon dessutom och även där är det enorm skillnad) Jag har funderat på om/hur tusan naturen kan vara så smart, eller om vi bara har tur.

Kyla i sig brukar inte vara problemet sålänge väderleken är torr. Med det menar jag att det inte kommer väta från ovan eller töar så marken blir våt. Då tål de att vara ute. I januari då våra tre första krabater föddes hade vi så mycket snö att det var omöjligt att släppa ut dom små liven. Utan det blev promenader varje dag på kilometerslingan i skogen som vi plogade med traktorn. Samt boende i "enrummaren" på 16½kvm

Det har varit väldigt olika om vi har behövt täcka föl eller ej. Normalt sett gör jag inte det, men i år är det två av fem som täckats första dygnen.( Den ena föddes dessutom sjuk och fick en resa till djursjukhuset 12 timmar gammal) Det jag däremot varit kinkig med -eftersom vi har kallstall är att vi har torkat fölen ordentligt torra med handdukar och att vi har nappat alla i princip innan de ens kommit upp på benen. Dock inte femman som är en livlig gumma och kravlade upp innan morsan ens liggandes hann vända sig om och försöka lukta på henne. Hon blev bara torkad och sedan fixade hon resten supersnabbt.
Utgång i hage försenades ju aningen pga av snömassorna men största bekymret för oss har mest varit att två av fölen inte har följt sina mammor så bra. Båda förstföderskor varav den ena fortfarande kan låta sin unge springa runt och skrika förtvivlat efter mamma medan hon står och tuggar på en hösilagetapp i godan ro 20 meter bort. Där har det blivit mer boxvistelse för att trygga banden mellan mor-dotter innan de fått gå ut i flocken...

Förvisso tror jag att man kan ha betydligt mer is i magen än vad vi haft i år, men detta förfarande med torkande och nappande passade oss bäst och har inte varit mycket jobbigare än med ex majföl. (fast jag brukar förvisso nappa våra föl för att säkerställa ett minimum intag av råmjölk)

Funderar... Jo annars så har alla våra fri tillgång till ett kvalitativt grovfoder dygnet runt. De går i flock. Tas bara in på box vid dålig väderlek -vilket innebär att ett kort lättare snöfall är något de får tåla. :angel:

Satt på ett jobbmöte i tisdags där detta kom på tal med en av mina kollegor -en ganska känd uppfödare- och även han påpekade att sålänge fölen ges tillgång att ligga torrt så brukar det inte vara några bekymmer.

I vår normala beredskap finns alltid värmedynor och värmefläktar -fast inget vi har behövt använda.

Hoppas jag kunde klargöra några av dina funderingar med mitt virriga inlägg.

/Gira

Ps1: Det sjuka fölet är numera friskt.
Ps2: jag har tvingats täcka majföl som har varit frusna, så allt är relativt.

Tack, intressant!:)

Märker ni någon skillnad i tillväxten vad gäller januariföl jämfört med majföl?

de fol som kommit i feb march har alltid varit mkt friska och full av piss och vinager.. Medans senare fodda fol har inte vaxt sig sa mkt..
nu vantar jag en i 7 veckor. jag var ner till secondhand shoppen och inhandlade en dunvast storlek 10 ar som foletkommer att anvanda som tacke de forsta dagarna da jag har kallstall.. OM tempen ar under en viss temperatur (fruset). Forsta dagarna far de nog stanna inne men sen blir det ut i paddock, sno eller inte. Och forstas, mkt torkande och vara saker pa att det ar torrt i stallet for dem att ligga.
De tidigt fodda folen har ocksa ordentlig pals och pa ngt satt ar starkare an sommarfol. De far bra grovfoder fran borjan och aven om det ar inte huvudfodan hjalper det mkt att fodra marren med quality. Spendera pengar nu pa foder och undvik veterinarrakningar senare i livet..
Bara se till att folet ar torrt och har ordentlig badding sa klarar de sig. Om det inte ar ngt annat fel pa dem..

Jag personligen föredrar att betäcka tidigast April. Jag vill att fölet ska ha sol, värme och varmt och gott när dom föds. Jag tror att många som tar tidiga föl gör det i egoistiskt syfte, att dom ska bli klara tidigare i och med treårs test osv.

Bra svar här ovan. Enda regeln är nog att det inte finns en enda regel som gäller för alla individer.

Viktigast är att just ha koll, inte lämna ett föl föl utan vakt första dygnen, när man tycker att nu diar den och mår bra och man själv är supertrött.

Instämmer att förutom råmjölk och att magen kommer igång så är TORRT att sova på viktigast! Nedkylning från marken eller från ovan är riskabelt.

Man kan inte lita på att en nyfödd fölunge väljer att sova i halmen på en lösdrift, om inte mamman ställer sig där, om mamman går iväg med de andra hästarna kan fölet ramla i hop och somna i en lerpöl. Och om du har ett sto som är lite oroligt och går mycket så får inte fölet tillräckligt med vila.

Jag har alltid varit 'tuff' med fölen när de är lite större, för att de ska härdas och röra sig mycket, men första veckorna är jag en riktig hönsmamma.

Våra hästar går ute väldigt mycket, men inte på lösdrift tyvärr, men när fölen föds tidigt och man inte har vädret med sig har jag de nyfödda hellre ute 3 korta pass om dagen så att de får röra sig så mycket de vill, men när de blir trötta får de komma in och sova torrt ett par timmar tills de vill ut och busa igen!

Det har fungerat hittils, ta i trä och kilovis med salt över axeln.

Lycka till, nu är det snart fölsäsong igen!!

Jag tänker som du. Jag vill också ha sol, värme och färskt gräs att smaka på för de små liven. Det måste betyda något att vilda djurungar föds företrädesvis i maj ...

Jag förstår av vad ni skriver här att man kan ge fölen en alldeles utmärkt start även om de föds i januari, men jag förstår också att det inte är något för mig. Antar att man måste se till att det alltid är någon hemma första tiden för att ta in och släppa ut beroende på väderlek, vilket inte funkar här när båda jobbar heltid, och jag skulle oroa slut på mig över att fölet skulle lägga sig och sova på blöt och kall mark ....

Nope, det blir fortsatta majföl här!:)

Jag har ju två föl som fötts i februari,men jag tycker det är samma jobb med föl som föds senare.Jag har aldrig fölen ute så länge att dom inte orkar stå utan lägger sig ner.Det betyder ca en kvarts utevistelse för nyfödda föl och ca 45 min för ett 3 veckors föl.Sen får dom komma in och vila i boxen.Dom får däremot gå ut flera gånger under en dag-naturligtvis beroende på vädret.Vi har haft ett par minusgrader här i skåne men en förskräcklig blåst och då blir naturligtvis utevistelsen kortare.Mina föl är inte ett dugg mer långhåriga än dom som föds i maj/juni.Sen har jag väldigt stora boxar där fölen kan rusa runt ganska mycket.Har aldrig(än så länge)haft problem med dom tidigt födda, däremot var det en unge som var född i juni som fick solsting.Men allt detta kräver mycket passning och att kombinera detta med ett heltidsarbete är helt uteslutet.Sen kan man ju tycka att även om fölet är född senare skulle jag aldrig bara släppa ut en nyfödd unge i hagen och åka hemifrån hela dagen.Vad som helst kan ju faktiskt hända.

Jag har fått föl i både januari och februari. Ser inga problem med det såvida det inte är lervälling (vilket det ju kan vara) och man inte har en hage med lämpligt underlag. Jag har haft tur att det har varit snö. Kylan har aldrig varit något problem, dom kommer ut lurviga och fina och kyla klarar dom bra, dock inte blåst och väta -men det får dom inte gå ute i. Jag har använt föltäcke vid behov.

Men visst, man låter inte sto o föl vara ute längre stunder iaf inte i början. Med täcke på och om det är torrt, kallt och vindstilla kan jag tycka det är okej om dom ligger korta stunder när dom är lite äldre men inte nyfödda. Jag släpper hellre ut dom i omgångar. Men ut kommer/ska dom! Och jag har inte fölen ute mer i början även om dom föds senare, dom kommer också ut i omgångar så. Jag ser mycket positivt med att få tidiga föl, men jag har fått sena också. I år får jag en i slutet på juni, hade lätt föredragit att den var här redan :D

I maj/juni har jag mycket större möjligheter att vara hemma delar av dagen än vad jag har nu, jag lämnar inte heller nyfödda föl vind för våg!:eek:

Men bortsett från det; de föl som föds på våren/ försommaren har jag alltid låtit vara ute i stort sett hela tiden utom om det regnar och blåser. I början tar jag in på nätterna, men snart är det utevistelse dygnet runt som gäller. Har hittills bara haft ett sjukt föl, hon fick ett öga utsparkat, fick massor av antibiotika och sjukhusvistelse och var sedan så försvagad att hon fick lunginflammation ett par gånger. Trots att hon var mycket mer på stall än vanligt. (Fick t ex inte lägga sig ute några längre stunder).

Hihi, ja, jag undrade också när jag läste det!:laugh:

svarar flera.. piss och vinager betyder val att de ar "vakna", fulla av sprut (hoppar springer etc), och i allmanhet mar bra. Ingen direkt vaggblomma (?), utran haller sig framme och har mkt "sting".

Sen om att avla for tidiga fol. Min personliga anledning ar ju annorlunda. I Usa gar man efter arsalder. Alltsa ett fol som ar fott 2010 ar en ettaring och sen spelar det ingen roll nar de var fodda pa aret. Som example, jag fick ett litet hingstfol i November 2000, Han blev visad i folklasser i 2001, och var 3 manader vid forsta show. Medans de andra i klassen var minst 6 manader.. Sa har kom den lille skrutten men gjorde bra ifran sig i alla fall.. OCH skall namna att mamma hastar var med i klassen ocksa, sa det var inte att vi tog sma babiesar och slangde ut i showringen.
Sa det ar en av anledningarna till att man forsoker fa sa tidiga fol som mojligt. Bortsett fran showsammanhang sa ar det ultimata runt march, da skiner solen och dagstemp ar runt 15C. Och det nya graset har borjat komma upp. Och de har hela sommaren innan det blir for varmt att leka och vaxa. Dock forstar jag det ar annorlunda har dar snon fortfarande ligger 1/2meter hog.
Nuvarande fol, ja med ett sto som hoppar over staketet for att komma till hingsten, vad gor man?? Tror inte pa abortion sa det blir en babies lite tidigare an planerat.. Men med TORRT underlag, och skydd fran vader och vind, ja aven solsken och varme, spelar det ju ingen roll.

Jag har ju en fölunge nu som är en vecka gammal och jag håller med ovanstående. De går ute i hagen så länge som de vill tills fölis verkar trött och vill lägga sig, då åker de in. De har stor box och jag har stort stall så i början fick de motionera sig i stallgången.

Jag har kallstall och det ligger mellan minus 5 och plus 3 grader sen hon föddes. Den lilla hade täcke då och då första två dygnen, inte mer! Hon har mkt mer päls än de normalt födda föl jag har.

Jag tänker dock inte medvetet betäcka så jag får föl så här tidigt, utan det här råkade bli så då den är gjord i Tyskland där de får föl året runt...

Liknande trådar

C
Trav Eller, ja som rubriken säger....Lite klumpigt skrivet, men jag tror att det duger! Vilken månad skickar ni iväg era travstona för...
Svar
19
· Visningar
3 411
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross