Hur tar man hand om en häst?

K

KlaraJasmin

Jag vet att rubriken får mig att låta jättekorkad, men det passade som ändå. Jag känner mig faktiskt lite korkad eftersom allt jag har lärt mig har jag som glömt bort.

Jag har ridit på ridskola i över 8år, varit på ridläger där man ansvarar för sin häst m. utrustning och allt i en vecka flera somrar. Jag har haft sköthäst och halvfoderhäst så jag kan det mesta när det kommer till ridning och mycket när det kommer till skötsel men jag har aldrig haft allt ansvar själv. Nu har jag börjat fundera på att ta en foderhäst (egen häst är ju drömmen men det är inte aktuellt än) men det är ju hunda tusen grejer man måste tänka på och komma ihåg.

Så.. vad ska man tänka på? Tipsa mig gärna om allt möjligt. T.ex när man skor sin häst, ska man köpa skor själv då eller har hovslagaren det som man betalar för? Hur ofta vaccinerar man en häst? Hur upptäcker man lättast om en häst är sjuk? När ska man kontakta veterinär? Hur lindar man benen när man transporterar en häst? Hur gör man med sår etc?

Det låter som att jag är helt okunnig, men jag frågar hellre en gång extra än gör fel. Mycket av det här tror jag att jag kan egentligen för jag har gått igenom det på teorin på ridskolan och så men som sagt hör jag det gärna en gång för mycket.

Alla häst"ägar" tips är mer än valkomna!

Sv: Hur tar man hand om en häst?

Hur ofta man skor beror på hästens hovtillväxt så fråga ägaren, men normalt är mellan 6-8 veckor emellan skoningarna.
Om du köper skor själv eller av hovslagaren beror på hovslagaren, fråga!

Hästar ska vaccineras en gång per år normalt sett, vissa anser att tävlingshästar ska vaccineras oftare mot hästinfluensa då det är lite osäkert om den verkligen håller ett helt år. Det får inte gå över ett år, inte ens en dag, så fråga ägaren när nästa vaccination är aktuell.

Man upptäcker sjukdom enklast genom att verkligen lära känna sin häst.
Att ta tempen morgon och kväll vid samma tid under en veckas tid gör att du vet hästens normaltemp och vet hur mycket förhöjning det ev. är om hästen verkar hängig. Tänk på att tempen varierar om hästen har ätit innan så därför kan det vara bra att ha fast tid man tempar under den veckan.

Jag resonerar så här med veterinär; sådana saker jag hade åkt till doktorn med om det hade drabbat något av mina barn, då ringer jag veterinären.
Det är väldigt mycket en bedömningsfråga men man kan alltid ringa till veterinären och fråga hur man ska göra, bättre att de kommer ut en gång för mycket än en gång för lite.

Sår tvättar man med rent vatten och mild tvål, tex lactacyd, inga starka grejer på nya sår, jodopax tex dödar alla bakterier även de som är bra och man förlänger och försvårar läktiden i onödan.
Alla sår som sitter nära eller på en led ska kollas av veterinär.
Alla ögonproblem är akut och veterinär ska tillkallas omgående.

Vid transport vill jag ha transportskydd, inga lindor som kan gå upp och som hästen kan trassla in sig i.

Läs på hur man räknar ut foderstater så du vet vad din häst ska äta för att må bra.

Lär dej se och känna över din häst så du vet varenda liten upphöjning och genast märker om det blivit någon förändring någonstans.

Mät din häst med viktmåttband, det är lätt att bli hemmablind och inte se upp eller nedgång i vikt.

Kolla sadeln noga så att den verkligen ligger bra, ta hjälp och sug i dej kunskap som en svamp så lär du dej snart att se och känna själv om din sadel inte passar.

ska man köpa skor själv då eller har hovslagaren det som man betalar för? det brukar ingå i priset men om man vill ha special sko kan man ju köpa själv
Hur ofta vaccinerar man en häst?ca1 gång om året
Hur upptäcker man lättast om en häst är sjuk? den blir "konstig". om den har ont kan den bli sur, om den är sjuk kan den bli hängig. det är svårt att se, hästar försöker visa sig friska för att inte bli uppätna av bytes djur. så om en häst ser sjuk ut så är den det.
När ska man kontakta veterinär? direkt, bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite
Hur lindar man benen när man transporterar en häst? precis som stal lindor, löst men inte så att de kasar av
Hur gör man med sår etc? rengör med jodopax, ta på sår salva. rengör dagligen

det är mycket mer jobb med att ha egen häst, men om du är uppstallad så borde det finnas ngn att fråga som vet mer än en själv.

Det här är en jättefråga. Mitt tips är att låna böcker och läsa samt kombinera detta med att hjälpa till vid jourer på någon ridskola/stall. När det gäller böcker vill jag direkt tipsa om apotekets bok om häståkommor. Den ger en bra översikt och beskriver även sjukdommars symtom så att man i tid kan förebygga och behandla dem. Har du en hästintresserad vän att rådfråga vore även det toppen!
Lycka till med hästeriet! :)

Först: Du gör helt rätt som frågar en gång för mycket än för lite :D Det är ett tecken på ansvarsfullhet!

Jag var i samma situation som dig för några år sedan; massvis med ridskoleår, ridläger, medryttarhästar, stall 5 dagar i veckan bara för att ta hand om favorithästen och pyssla runt.
Ärligt talat tycker jag att hästägandet var så svårt som jag trodde. Antagligen pga tidigare erfarenheter som du säkert också har. Det "svåra" är egentligen bara att inse att det faktiskt är du som håller i det längsta strået och faktiskt har ansvaret för hästen, vilket kan göra en lite nojjig i början. Det felet jag gjorde, som jag inte hoppas att du gör. Är att jag lyssnade för mycket på vad alla andra sa, även de som var mindre erfarna än mig (men de tänkte jag ju inte på då) och trixade lite för mycket med vissa saker. Visst får man göra misstag - men lyssna på dig själv och din häst först. Jag hade dock en person vars häst jag varit medryttare på i flera år innan som var mitt extra stöd. Så det kan vara skönt att ha en person i stallet som hjälper dig i början med de grundläggande sakerna!
Som TheBlackOne sa är Apotekets hästsjukdom-bok en riktig höjdare, jag har den i min ryktväska till och med. Den är jättebra tycker jag.

Dina frågor:
ska man köpa skor själv då eller har hovslagaren det som man betalar för? Alla hovslagare jag har träffat har haft skor med sig och prövar ut de skor som passar hästarnas hovar bäst.
Hur ofta vaccinerar man en häst? 1 gång om året, om du syftar på hästinfluensa och stelkramp. Numera finns en kombinerad hästinfluensa-stelkrampspruta, two in one. Stelkrampen tas var 3dje år. Som tidigare skrivet; det får inte gå en enda dag över 365 dagar mellan hästinfluensa-sprutorna, då måste du grundvaccinera om.
Hur upptäcker man lättast om en häst är sjuk? Om hästen inte verkar vara sig själv. Om den visar ett beteende som du inte är van vid. Den kan visa tecken på obehag. Du märker om hästen inte är som den ska!
När ska man kontakta veterinär? Om du har vet. boken jag och TheBlackOne tipsade om hjälper den dig mycket på vägen. Det finns vissa saker man kan kolla hemma innan man tar ut veterinär.
Hur lindar man benen när man transporterar en häst? Jag skulle rekommendera att du köper transportskydd istället.
Hur gör man med sår etc? Med utspädd jodopax lättast (i flaskan man köper är den koncentrerad). Blanda ut med vatten i en ren flaska, håll en bomullstuss mot öppningen och vält flaskan över, tvätta sedan såret med bomullstussen.

Det finns hur mycket som helst att säga om hästägande ;) PM:a mig ifall du vill ha lite fler boktips och webb-tips.

M-oaa

Tusen tack för alla svar, ni sa alla mycket nyttiga saker. Det är ju fortfarande en bit kvar innan jag faktiskt kan ta mig an en häst, men när jag läser det ni skrivit så inser jag i alla fall att jag nog skulle klara av det vilket känns jättekul :)

Tack och bock!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 586
Senast: Stereo
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 730
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar