Hur tänker man inom travaveln?

Masse

Trådstartare
Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där vill ägarna ta det lugnt. Nummer två har nu startat två gånger och har två vinster, ser med andra ord riktigt bra ut. Nummer tre var helsyskon till tvåan men fick avlivas p g a infektion som inte gick att häva två månader gammal.

Inom den svenska ridhästavel är ett mer regel än undantag att man byter hingst var gång. Men t ex i Tyskland och Holland resonerar istället "Varför ska man bryta ett vinnande koncept?" och kör på med samma hingst. Ibland till och med ger avkommorna samma namn med ordningsnummer efter.:confused:

Hur ser man på det inom travet? Är det enklare om jag väljer samma hingst igen att sälja avkomman? Är det vanligt att köra på med samma kombination eller brukar man byta?

Så jag som så gott som hade bestämt mig när den här avkomma nu har ställt till det med två vinster, sitter och funderar. Ska jag göra en favorit i repris, om det finns plats kvar hos hingsten? Ska jag ta den hingst jag hade bestämt mig för med helt annat blod? Eller ska man chansa på att kronan fortsätter att vara stark mot Euron och välja en utländsk hingst?

Sv: Hur tänker man inom travaveln?

Jag tänker som så att om man kan höja ribban med hingstar så är det ju intressant även för köparen...alltså en annan hingst med kanske ännu bättre facit, det blir iallafll inte svårar att sälja...ofta blir dom aldrig lika bra som sina äldre helsyskon ( om dom är väldigt bra)

Jag tycker ju att From Above är en bättre hingst än Rotation såhär bara direkt....en höjning i försäljningssyfte skulle ju vara t ex Love You

Love you är fin, en annan fransk som är fin är So Perfect som kommer att stallas upp i Sverige.

Det är mycket snack om So Perfect-men hur bra ÄR han?
Vad har han för prestationer?
Och vill man avla vidare på Defi dÁnou?

*KL*

Jag skulle hellre satsa på ett helsyskon, om det finns ett bra helsyskon. Det är en myt att helsyskon aldrig blir lika bra. I snitt har helsyskon 50% gemensamma gener. Det kanske är lite? Men halvsyskon har bara 25% gemensamma gener. Jag skulle aldrig avstå från att köpa en häst p.g.a. att den har ett framgångsrikt helsyskon...någon annan som skulle avstå?

Däremot ska man passa sig i aveln för helsyskon till framgångsrika och meriterade avelshingstar, om "brorsan" saknar egna meriter. UNGHÄST-prestationerna väger oerhört tungt för möjligheterna att lyckas som avelshingst. Enstaka undantag finns, och kommer alltid att finnas, men det är nog inget som har så hög arvbarhet som just prestationer. Ska man avla på att försöka hitta "undantagen", så gör man det svårt för sig.

Håller med om att det kan vara positivt ur kommersiell synpunkt att välja en "bättre" (kanske man ska säga mer kommersiell) hingst, än den "lyckade". I detta fall, så anser jag att From Above är en lyckad hingst och skulle helt klart överväga att gå åter. Love You är en riktigt bra hingst, men man får då kalkylera om man tror att man får ut så mycket mer för honom i förhållande till utgifterna...och hur mycket man är beredd att satsa.

Återigen, UNGHÄST-prestationer väger tungt när man ska välja avelshingst.

Kanske pröva min favorit Juliano Star?
Har funderat på honom och man har ju haft honom på hennes mamma med bra resultat. Finns bara ett men tror jag och det är damen själv är något skarp och verkar kunna lämna det vidare. Skarpa avkommor som tydligen bara älskar att vara ute på banan och är underbara att köra där. OM/NÄR man väl kommer dit :crazy:

Love You har varit en stark kandidat, men jag vet inte om jag vågar chansa på en hingst som betalas i Euro. Just nu ser det ju väldigt bra ut men hur det ser när fölavgiften ska betalas vet man ju inte.

I detta fall, så anser jag att From Above är en lyckad hingst och skulle helt klart överväga att gå åter.
Jag skulle ochså överväga åter. From Above är en bra avelshingst och hans avkommor är populära.
Återigen, UNGHÄST-prestationer väger tungt när man ska välja avelshingst
Precis! Jag vill ha tidiga hästar och både stoet och hingsten ska helst startat som 2 åringar eller tidiga 3 åringar.
Jag skulle aldrig få för mig att betäcka med en hingst som blivit kanon på äldre dar. (dvs som 4 åring:D)
gulan

Precis! Jag vill ha tidiga hästar och både stoet och hingsten ska helst startat som 2 åringar eller tidiga 3 åringar.
Jag skulle aldrig få för mig att betäcka med en hingst som blivit kanon på äldre dar. (dvs som 4 åring:D)
gulan

:bow::bow::bow:

Stor eloge till dig där!!

Nu är det här ju uråldriga hästar som säkert är glömda men .......https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaAvkommor&hestId=114713
Jag skötte tidvis om alla avkommer efter detta stoet och Sandy Bowl. Samtliga var förutaom tangfulla oerhört trevliga, fantastiska. Sen är det ju så att inom travet händer det saker som gör att vissa hästar aldrig får en ärlig chans vilket var det som hände med några av dem. Tyckte det var coolt att samma kombination gav så många fina hästar.

Samma som garland lobell och Amour Angus som enbart lämnade kanoner med Garland Lobell, enl uppgifter hade en avelsguru sagt att det är den enda hingsten att betäcka henne med för med andra skulle hón inte kunna lämna nåt

Love You har varit en stark kandidat, men jag vet inte om jag vågar chansa på en hingst som betalas i Euro. Just nu ser det ju väldigt bra ut men hur det ser när fölavgiften ska betalas vet man ju inte.
Sätt in fölavgiften i aktuell valuta på ett konto, så har du så att säga "fryst" avgiften till dagens kurs. :idea:

Sätt in fölavgiften i aktuell valuta på ett konto, så har du så att säga "fryst" avgiften till dagens kurs. :idea:
Smart! :idea:
Har just fått ett mycket bra erbjudande på en fransk Euro-hingst, så nu blir det verkligen ett alternativ att fundera över med den lösningen.

Smart! :idea:
Har just fått ett mycket bra erbjudande på en fransk Euro-hingst, så nu blir det verkligen ett alternativ att fundera över med den lösningen.

Smart...så länge inte kronan stärks ytterligare! :-)

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 262
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama