Hur tänker döva och hur drömmer blinda?

purity_666

Trådstartare
Då gäller det såklart de som redan från födseln varit döv eller blind.

När jag tänker så är det ju som en konversation i huvudet. Men hur tänker en döv människa som inte har talet? "Hör" de ändå funderingar i huvudet eller hur funkar det?

Mina drömmar utspelar sig som filmsekvenser där man är delaktig. Men om man är helt blind från födseln, hur drömmer de då? Är deras drömmar fyllda med ljud och lukt istället för bilder? Är drömmen helt svart liksom?

Jag menar absolut inget illa med tråden. Jag är nyfiken på hur olika vi fungerar. Jag skulle tycka det vore intressant att veta vilken bild en blind människa har av sig själv också. Jag antar att de också är intresserade av att se fina ut, men de vet ju inte vad som är fint egentligen. Så hur vet de vilken stil de vill ha? Litar de på omgivningen som talar om att de passar bäst i grönt tex? Eller vilken frisyr de ska ha? Ytliga funderingar som ändå är en del av vardagen.

Nu har jag inga källor på det här och kommer inte alls ihåg vart jag har läst det, men jag har läst att de utfört experiment där blinda har fått måla tavlor. Försökspersonerna har varit blinda från födseln. När de då fått i uppdrag att måla en bild på ett hus har de målat ett hus i samma stil som de flesta människor ritar hus (Dörr, tak, knutar, fönster m.m.). Slutsatsen var i alla fall att blinda "ser" i bilder och drömmer i bilder.

Blindas drömmar är på samma sätt som de upplever vardagen, precis som seendes drömmar inkluderar bild eftersom det är en vital del av deras vardag :)
(Och nej, man ser inte "svart" när man är helt blind. Tänk dig dina knän till exempel, de ser du ju inte med så alltså är de blinda ;) Ser du "svart" med knäna då? Nope :) )

Gällande utseendet så tror jag att just preferenser kring färg på kläder etc ofta utgår från vad någon sagt att man passar i. Frisyr eller stil på kläder däremot behöver inte alls göra det, då det inte är särskilt svårt att ta in fast man inte ser.

Jag är blind för övrigt, men har vissa synrester kvar (Tänk som att titta genom en extremt igenimmad ruta, typ kontraster i starka färger / ljus&mörker, konturer/skepnader etc. Räknas alltså som blind fast jag inte är "helt blind") så känn dig fri att fråga om du undrar nåt mer :) Youtube-kanalen som rekommenderades av någon tidigare är också väldigt bra!

Det finns en jättetrevlig youtubekanal på temat. En man som varit blind från födseln förklarar hur det är att vara blind och hur han upplever världen.

Tips:
Hur drömmer blinda?
Hur blir det när man som blind ritar?
Intressant!
Det blir ju svårt för dom att förklara också eftersom de inte kan jämföra med oss liksom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 921
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama