Hur svårt ska det vara?

K

Kimz0r

Vill bara skriva bort lite frustration. Det börjar bli dags för valpis att gå lydnadskurs, men det verkar väldigt svårt att få plats på en bruksklubb. Det är frustrerande.

Jag skickade en intresseanmälan till Lunds BK redan innan vi flyttade, men fick häromdagen veta att de inte ger några valpkurser förrän till hösten. Så efter en sökning på nätet hittade jag Lomma BK, tack och lov bara en dag före deras första inskrivningsdag, så jag åkte dit då jag bor nära. Blev placerad på reservlista då jag inte tillhör deras upptagningsområde. Igår mailade jag även Burlövs BK, det ligger en dryg mil härifrån och det kan vi väl köra en gång i veckan, men inget napp där heller p.g.a. fulla kurser.

Det finns ju fler klubbar i Skåne, men den närmaste efter Burlöv är DYR och ligger två mil bort, och man vill ju inte sitta och köra hur långt som helst heller.

Valpis är 7,5 månad nu, det känns lite sent (även om det är bättre med sent än aldrig) att sätta honom i en valpkurs/allmänlydnadskurs för valpar över 6 mån. när han är ett år.

:crazy:
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

Ja, jag har samma erfarenheter här i Sthlm. Ska börja om en månad och valpen är redan 5 månader. Hade velat komma tidigare, men den som väntar på något gott...
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

I Sthlm är det väl förståeligt (lite fördom ;)), men här i Skåne kryllar det ju av bruksklubbar på en miljon invånare (och då har inte alla hund heller).

Lite tur att du fick komma så tidigt. :) Vi hade ju eg. tänkt skriva in oss i HBG, men vi flyttade ju bara någon dag efter deras inskrivning. Jag kör gärna 12 mil t.o.r. för en hundkurs, det är mest en ekonomisk fråga (tidsfråga också) att vi inte vill göra det.
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

det är inte lätt :(. jag har precis fått plats i deras träningsgrupp efter ett drygt halvår i kö. och då var jag nr 2 på kölistan...

men du har fått ett PM om en privat tränare :)
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

Jag kan bara svara för klubbarna i mitt område, men här handlar det om instruktörsbrist. Oftast ställer man som instruktör upp ideellt och får inte ens milersättning för milen man kör till klubben. Har man då mycket annat så skippar man en kurs, därför blir det sen svårt att ta emot nya medlemmar eftersom man prioriterar gamla medlemmar.

Så vaska fram lite instruktörer så kan de nog fixa det ;)

//E
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

Jag gav också upp klubbarna, jag tränar privat och fick plats direkt. Jag kommer kanske försöka träna med en klubb om det börjar bli dags för tävling lite senare.
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

Jo, nu har jag mailat en privat tränare, ska se om jag kan rota fram några till. :crazy:
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

Jo, det är just instruktörsbrist som verkar vara problemet i Lund. Tror jag, de var lite luddiga i sitt mail.
 
Sv: Hur svårt ska det vara?

*kl*

Uppdatering:

Sedan en vecka tillbaka har vi kontakt med en privat tränare som vi träffat en gång och kommer mkt. väl överens med. Han gillar valpis och valpis gillar honom. :D

Och idag ringde de från Lomma BK - valpis har fått plats där och vi börjar på tisdag! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 571
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: Martina_m
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 503
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp