Hur stor hage behöver mina hästar?

C

carnival

Jag sålde min dotters C-ponny i april och köpte istället en liten häst till henne. Nu två månader senare står vi här med två hästar i alla fall. Ponnyn fick vi köpa tillbaka för det visade sig att hon har två ihopvuxna ländkotor men är besvärsfri. Problemet är att pengarna fullkomligt rinner iväg. Nu över sommaren är det överkomligt men till vintern...(Om vi behåller henne)Vi har en mindre lada som vi lätt kan göra om till ett mysigt stall för våra två pållar men marken runt om är jag osäker på om det räcker till hage. Har letat på nätet efter rekommendationer på hagarnas storlekar men hittar inget. Sommarbet juni-august har vi hur stort som helst en km längre bort.
Om någon vet vad som kan rekommenderas i yta för ett par hästar hör av er.

Sv: Hur stor hage behöver mina hästar?

Det finns ingen regel för minsta mått på hage.
Hur stor hage kan du göra? Det som händer på vintern om hagen är för liten är att det blir söndertrampat och eventuellt väldigt lerigt beroende på markens beskaffenhet. Men titta på många ridklubbar t.ex, där hästarna går i små "ruthagar"... De överlever...

Eftersom du har en annan hage på sommaren så gör det inte så mycket om hagen är liten... Med tanke på mask mm. Mina hästar hade i vintras en hage som var CA (gissar) 30*40 (ponny+häst), vilket funkade bra. Funkar ju med mindre också, bara dom kan gå sig varma. Just under lerperioderna kan man ju t.ex dela av lite för att "skydda" marken lite...Träd i hagen att gnaga på är ju alltid bra underhållning om man har små hagar.

hästar går sig inte varma hästar äter sig varma, att gå slösar på energin som värmer upp dem.

Man kan ju grusa upp en del av eller hela hagen om den är liten.
Tror dom blir lyckligare av att stå två i en liten hage över vintern.

Liknande trådar

Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 786
Senast: Kratus
·
C
Hästvård Nu behöver jag lite hjälp då beslutsångesten är enorm.Sålde barnens c-ponny i april och köpte en stor häst.Två månader senare är ponnyn...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Alexandra_W
·
C
  • Låst
Hästmänniskan Återköp - triangelmärkning vad gör jag... sålde barnens C-ponny i april. Två dagar senare hämtar vi hem en vår nya häst. Ponnyn vet...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix