Hur stor frekvens kadaver i hösilage bör man tolerera?

Tabitha

Trådstartare
Detta är framförallt en fråga till er som har erfarenheter av att producera hösilage. Jag har fodrat med hösilage de senaste tre åren utan att hitta ett enda dött djur - fram till vi fick den senaste leveransen i slutet av mars. Av totalt tio öppnade balar hittills har jag nu funnit döda sorkar i tre balar, ett sorkben i en samt en huggorm i en bal.. :eek: :eek: Detta är förstås inte bara jä-ligt äckligt utan även enormt tidskrävande då jag numer inte vågar fodra ur någon bal utan att kontrollera precis allt minutiöst i förväg (trots TS ~ 65).

Att det slinker med något djur i någon bal ibland är väl ofrånkomkligt, men min fråga är i vilken omfattning man normalt kan förvänta sig dessa obehagliga överraskningar i balarna innan man bör överväga foderbyte? Är det bara en slump att sorkar kommer med i denna omfattning eller beror det på hur hösilaget är slaget? Har naturligtvis reklamerat dessa balar och kommer få dem utbytta, men det känns ändå ganska obehagligt. Det skall ju inte vara som rysk roulette varje gång man skall börja fodra med en ny bal..

Sv: Hur stor frekvens kadaver i hösilage bör man tolerera?

fy vad äckligt! och jag som tänkte börja med hösilage....iuuu...
fast å andra sidan, det borde väl kunna komma med i vanligt hö också?

Man skulle kunna tro att gården bytt traktorförare! Hur man slår och kör på åkern har stor betydelse för om man driver in djur mot fodret eller driver bort dem.

Jag ser kadaver i en bal på 500-1000 st. Dvs jag har sett 2 stycken på alla år, en orm och en fågel. Kanske kan det vara lika många som jag inte sett. Lägre kan man nog inte komma.

Jupiter-judex - i hö är det inte lika stor risk att de farliga syreskyende bakterierna växer till. Men risken är inte noll.HH

släng hela balen!!!!!!! använd absolut inte .det är blandannat av kadaver det bildas botulism.

Men det har ju trådskaparen redan gjort! Det var inte det frågan gällde. HH

Detta är framförallt en fråga till er som har erfarenheter av att producera hösilage. Jag har fodrat med hösilage de senaste tre åren utan att hitta ett enda dött djur - fram till vi fick den senaste leveransen i slutet av mars. Av totalt tio öppnade balar hittills har jag nu funnit döda sorkar i tre balar, ett sorkben i en samt en huggorm i en bal.. :eek: :eek: Detta är förstås inte bara jä-ligt äckligt utan även enormt tidskrävande då jag numer inte vågar fodra ur någon bal utan att kontrollera precis allt minutiöst i förväg (trots TS ~ 65).

Att det slinker med något djur i någon bal ibland är väl ofrånkomkligt, men min fråga är i vilken omfattning man normalt kan förvänta sig dessa obehagliga överraskningar i balarna innan man bör överväga foderbyte? Är det bara en slump att sorkar kommer med i denna omfattning eller beror det på hur hösilaget är slaget? Har naturligtvis reklamerat dessa balar och kommer få dem utbytta, men det känns ändå ganska obehagligt. Det skall ju inte vara som rysk roulette varje gång man skall börja fodra med en ny bal..

Du verkar ha haft otur. Vi plastar flera hundra balar per år samt c:a 14-1500 ton i strumpa (hösilage och ensilage) och det händer inte ens en gång vart femte år att vi hittar något. En viktig del i sånt här förutom att det finns olika mycket smådjur på olika platser, är hur gammal vall man har. En vall som är 1-4 år brukar inte ge fäste åt så mycket smådjursliv. I synnerhet sorkar och andra gnagare trivs på ytor där dom kan "bo in sig" vilket inte unga vallar inbjuder till.

Kicki :)

Tack för svaren, de bekräftar det jag trodde - nämligen att det måste blivit "lite fel vid skördningen".. :crazy: Hittade ytterligare en mosad sork idag, så nu är vi uppe i fem sorkbalar! Jag har fått mer än nog av detta och går numer över till hö istället!!

Man skulle kunna tro att gården bytt traktorförare! Hur man slår och kör på åkern har stor betydelse för om man driver in djur mot fodret eller driver bort dem.

Jag ser kadaver i en bal på 500-1000 st. Dvs jag har sett 2 stycken på alla år, en orm och en fågel. Kanske kan det vara lika många som jag inte sett. Lägre kan man nog inte komma.

Jupiter-judex - i hö är det inte lika stor risk att de farliga syreskyende bakterierna växer till. Men risken är inte noll.HH

Herregud, man får jobba hårt för att fånga en fågel i en sån där. Jag har hittat massor med smått och gott i balar. Jag har hittat en huggorm (jag skar upp balen på ovansidan och när jag drog bort plasten stack det ut en mäkta tillplattad svans, uuäk), en padda, en snok, en kopparorm och en hel drös med sorkar.
det värsta är nästan när man öppnar en bal som är möglig och man vet att nu när jag kommer dela upp den här för att slänga skiten, kommer så småningom en liten överraskning. Usch

va sugen man blir på att börja med hösilage.....:crazy:

Sorken trivs i gammal vall och där sorken finns kommer ormarna. Inslaget av ogräs (maskrosor och skräppor) ökar efterhand. Det kostar visserligen en slant att bryta/lägga om vallen men det är nödvändigt för en god vallkvalitet. Slår man inte vallen för snålt (hög stubb) så minskar också risken att balarna blir dåliga.

Som köpare så ska du dock vara beredd på att det kan kosta litet mer om du får balarna från en vall som läggs om regelbundet. Plöjning, harvning, sådd är inte gratis...

uscha, du verkar haft riktig otur:crazy:
jag har aldrig hittat nåt i silage balar faktiskt hittills *peppar peppar*

Men därimot hittade en kompis till mig ett avhugget finger i en bal!!!!:eek: UUÄÄÄKKK!!

Fick ringa bonden, och de visade sig vara en av hans arbetares fingrar:crazy:

Men fy vad läskigt!
Jag hittar några enstaka fjädrar ibland, men aldrig hela djur.

Har bara sett ett dött djur i mina balar, har skördat själv i 12 år, att slå hög stubb är jätteviktig, min abolut bästa hölägda är jättegammal ger inte så mycket foder men absolut bästa analysresultat , höt från den säljer jag aldrig utan fodrar mina avelston och unghästar, där finns jättemycket örter mm, gör både hösilage och torrhö.

Problemet är om botulinbakterierna hunnit växa till inne i djuret (efter att det dött). När väl botulinet bildats kvittar det hur syrerik och torr miljön är, det finns kvar ändå! Jag har läst om fall av boltulism på kor där man kunnat härleda problemet till en katt och en kråka i höbalar...

David

fast å andra sidan, det borde väl kunna komma med i vanligt hö också?

Jag hittade en hel hare (päls, ögon... hela kittet lixom) i en höbal en gång... Jag som aldrig skriker lät såpass högt att hovslagaren kom rusandes upp och undrade om jag höll på att bli mördad :rofl: Den var torr och platt som en pannkaka... *isch*

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka