Tabitha
Trådstartare
Detta är framförallt en fråga till er som har erfarenheter av att producera hösilage. Jag har fodrat med hösilage de senaste tre åren utan att hitta ett enda dött djur - fram till vi fick den senaste leveransen i slutet av mars. Av totalt tio öppnade balar hittills har jag nu funnit döda sorkar i tre balar, ett sorkben i en samt en huggorm i en bal.. Detta är förstås inte bara jä-ligt äckligt utan även enormt tidskrävande då jag numer inte vågar fodra ur någon bal utan att kontrollera precis allt minutiöst i förväg (trots TS ~ 65).
Att det slinker med något djur i någon bal ibland är väl ofrånkomkligt, men min fråga är i vilken omfattning man normalt kan förvänta sig dessa obehagliga överraskningar i balarna innan man bör överväga foderbyte? Är det bara en slump att sorkar kommer med i denna omfattning eller beror det på hur hösilaget är slaget? Har naturligtvis reklamerat dessa balar och kommer få dem utbytta, men det känns ändå ganska obehagligt. Det skall ju inte vara som rysk roulette varje gång man skall börja fodra med en ny bal..
Att det slinker med något djur i någon bal ibland är väl ofrånkomkligt, men min fråga är i vilken omfattning man normalt kan förvänta sig dessa obehagliga överraskningar i balarna innan man bör överväga foderbyte? Är det bara en slump att sorkar kommer med i denna omfattning eller beror det på hur hösilaget är slaget? Har naturligtvis reklamerat dessa balar och kommer få dem utbytta, men det känns ändå ganska obehagligt. Det skall ju inte vara som rysk roulette varje gång man skall börja fodra med en ny bal..