Hur stor chansning är det???

Streiff

Trådstartare
Vi har hästarna på halm nu men stallägaren vill att alla hästarna ska stå på spån istället. Halmen har inte varit av absolut bästa kvalite, men jag tycker inte att det är så farligt. Jag sorterar alltid bort sånt som är dåligt och bonden kommer och byter ut balarna mot nya om de inte är okey. Nu tycker dock stallägaren att vi gnäller för mkt och sa att vi får ta det som sätts fram (alltså inte byta ut) eller flytta. Hennes förslag är då att ställa på spån. jag har lite betänkligheter om det och är nu lite villrådig.

Förutom att det är ordentligt mkt dyrare med spån!
Så är min häst krubbitare. Han pillar och pysslar alltid i halmen i boxen, vilket jag tycker är bra eftersom handå krubbar mindre.
Stallägaren vill ta bort ALL halm dvs inte ge någon halm alls ens att fodra med. Utan är det spån är det spån för hela slanten. Förutom att det inte är bra för en hästmage är jag orolig för att min pålle kommer att krubba mer när han står på spån. Jag har frågat grannen om jag kan få köpa lite halm att fodra med och det gick bra....men räcker det??? Min häst har ju redan en beteende störning och jag vill inte förvärra det. Alla i stallet envisas med att ta in hästarna vid 15.30 jag hade gärna haft ute längre men min kan inte vara ute själv tyvärr. (hoppar ut ur hagen då) Vad ska jag göra...byta stall??

*tar tacksamt emot kloka råd*

Sv: Hur stor chansning är det???

Jättesvårt. Men jag tror det är jättedumt att ta bort halmen, men å andra sidan har du inte så mycket val :crazy: . Om du kan fodra med ganska mycket halm borde det ju fungera nästan lika bra, men annars skulle jag nog överväga att byta stall - främst för att ha honom ute mer. Vi har en krubbitare i stallet, men han har slutat nästan helt :eek: Han är ute till 21 och står på halm. I ett annat stall vi stod i (där han också stod då ;) ) stod han på spån och då gnagde han rejält ...

Ja, har funderat på att byta stall....tack för ditt svar iaf!

Är stallägaren helt oresonerlig då?
Har du prövat att lägga ut fakt för henne/honom?
Berätta att det inte funkar och fråga om du kan få skaffa egen halm (måste ju finnas lagringsplats eftersom ni haft det innan).

Du får väll berätta att det ligger mellan halm och byta stall.
Antar att hon/han inte vill förlora sina hyresgäster..

Kan du inte ge mer hö då?

Men jag hade faktiskt bytt stall i ett sådant läge. En häst med beteendestörning (ingen häst alls) ska inte behöva gå sysslolös större delen av dygnet.

Är stallägaren helt oresonerlig då?
Har du prövat att lägga ut fakt för henne/honom?
Berätta att det inte funkar och fråga om du kan få skaffa egen halm (måste ju finnas lagringsplats eftersom ni haft det innan).

Du får väll berätta att det ligger mellan halm och byta stall.
Antar att hon/han inte vill förlora sina hyresgäster..

Jo hon är tyvärr ganska oresonlig. Jag har förklarat min oro för henne angående mitt problem. Hon sa bara att det är hon som stallägare som bestämmer vilket strö som används. (det kan jag iofs förstå) Hon har oxå vid ett annat tillfälle sagt till mig att det inte finns någon halm i hela Sverige att få tag på som är av bra kvalite så "du kommer inte undan spånet" har hon sagt även om du flyttar.

Jag tycker inte att det är något större fel på den halm vi har nu.
Förvaringen är det värre med, bonden kör fram en storbal halm åt gången till oss. Den platsen ska hon ha till spånet sen.

*suck* Varför har problemen en tendens att ploppa upp som svampar??

Byt stall..
eller..
ha spån, men ge mer hö?
Ingen annan som vill ha ute sin häst längre?

Dålig halm= framtida problem.. :crazy:

Ingen annan som har någon åsikt. är det en stor risk att sätta en krubbitare på spån?

*puttar*

Att ha en krubbitare på spån, behöver ju i sig inte betyda något problem, så länge du fortsätter att ge fri till gång på grovfoder, dvs fortsätta att fodra med halm, eller ge fri tillgång på hö/hösilage.
Din stallägare har rätt i att det är mkt svårt att få tag i halm i år. Själva byter vi nu till spån, för att kunna spara de halmbalar vi har kvar från i fjol, till nästa års fölningar. Vi räknar med att inte kunna få tag på någon halm i år.
Krubbitning beror ofta på magproblem, så fri tillgång på grovfoder bör du ju absolut ge, även ur den aspekten.
Största anledningen till att byta stall tycker jag är att de får vara ute så lite. Pga det, hade jag bytt stall om jag vore som du.

Hej!
Jag tycker att stallägaren ska låta de som vill ha sina hästar kvar på halmen. Jag menar, hon får väl skylla sig själv att hon förlorar massor med pengar på att du flyttar därifrån.
Även om det är svårt att hitta ny plats så är det ett bra sätt att markera, hon kan ju inte bestämma över dig och din häst! :D

Själv tycker jag att spån är bra, att det är lätt att mocka i det och så, men om man har krubbitare blir det ju mer problem... Jag tror inte det är någon fara. Man kan ju alltid låta honom få något annat att pyssla med, som en såndär krubbitargrej.
Om han börjar krubbita igen, mer än vanligt, så ska du byta stall.

Om det finns andra i stallet som också vill ha halm så kan ni fixa ett hästägarmöte och rösta om hur det ska bli. Om det inte fungerar kan ni ju alltid gå ihop och "hota" med att alla hoppar av stallplatserna. (det sista är ingen bra ideé men lite kul att skriva! :D )

Det kan ju vara väldigt jobbigt för en krubbbitare att byta stall också.

Byta stall o kompisar kan ju vara en jätteomställning.

Jag hade minskat på kraftfodret och gett mer hö istället, du kanske kan få tag på magert hö nånstans och fylla halva boxen istället.
Då kan hon ju inte klaga:idea:

Men hon kan väl inte förbjuda dig att fodra med halm ialla fall:confused: så vida den inte är så dålig så andra hästar blir sjuka av den:smirk:

Jättetråkigt när det blir ett dåligt halmår som i år. Ibland har man inget val utan måste ta det minst onda av två onda ting. Om halmen är dammig/möglig lider alla hästar av det så jag förstår att stallägaren vill ha ut halmen helt och hållet. Ni kanske har någorlunda balar nu men vem vet hur det ser ut lite längre fram. Att sortera mycket i balarna orsakar damm och att sporer från dåliga partier sprider sig i den fina halmen. Stallägaren ser kanske problemet accelerera och behöver ta radikala beslut nu för att ha strö i vinter.

Var det ställer dig och din häst är ju frågan. Visst kan du ge halm för sysselsättningen, havrehalm är ju t ex jättegott och brukar uppskattas av hästarna. Kanske du kan hitta småbal. Havrehalmen ger mycket sysselsättning eftersom det kan finnas små goda korn som de letar efter. Mera hö, eller varför inte en blandning hö/halm är ett annat alternativ. Bra och dammfri förvaring måste du naturligtvis lösa om du köper egen halm.

Att byta stall är förstås ett alternativ. Eller prata ihop dig med övriga hyresgäster, kanske flera vill ha halm att fodra med.

För länge sen hade vi motsvarande problem ett annat dåligt halmår och då gjordes en lösning där de som inte ville strö med stallets halm, som många tyckte var mindre bra, fick köpa egen halm eller annat valfritt strö. Förvaringsplats fixades men man fick själv ordna med transport och hantering av sitt eget strö. Lösningen fungerade bra för oss, det var ett stort stall med många inackorderingar men blev inga större problem. En del gick ihop och köpte strö tillsammans, andra köpte sitt eget.

Det finns ingen möjlighet alls att köpa ett annat hö eller annan halm heller. Finns inget förvaringsutrymme alls. Vi måste dessutom betala hyra för att ha spånet stående utomhus på gården. De andra i stallet bryr sig inte att deras hästar står på bara spån eller inte. Halmen är inte av så dålig kvalite' tycker jag, visst den är inte perfekt men så länge den inte är dammig eller möglig tycker jag det är okey. Jag har själv pratat med bonden vi handlar av och han sa att balarna som står längre in i ladan är bättre. Alltså kommer vi att få finare halm ju längre in på vintern vi kommer.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 861
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur