Hur stor blir min bladras

L

Lindyhop

Ja som ni ser i rubriken, funderar lite på hur stor min hund kommer att bli.

Han är blandras mellan Jack Russell och Bichon Havanais.

Jack Russeln ska ju vara någonstans mellan 25-30 cm och väger ca 5-6 kg.

Bichon Havanaisen blir ju ca 23-27 cm.

Han är nu 4 månader och är ca 24 cm hög och väger 4.4 kg.

Så vad tror ni? När brukar de små raserna vara färdig växta?

Hur vanligt är det att hundar fryser? Tycker han skakar lite å vill inte gå när det är några minus ute.

Sv: Hur stor blir min bladras

Det är ju jättte svårt att säga hur stor han blir... vissa hundar slutar växa fortare än andra... Men eftersom att du har en liten ras skulle jag gissa på ca 27-28 cm.

Ja du inte mindre än 23 cm o inte större än 30 cm :devil:
Men jag tänker iaf gissa på 26,5 cm

Den kan bli storleksmässigt som den ena rasen eller som den andra, eller så kan den bli en mix av storlekarna. Det är ju det kluriga med blandraser.

Som de andra svarat: strax under 30cm låter väl logiskt?

Sedan, om hunden verkar frysa och inte vill gå när det är minusgrader så är det väl ganska uppenbart att man sätter på ett täcke?
Behöver ju inte vara supertjockaste overallen, men ett litet, enkelt, "tunt" täcke uppskattar den nog..

Hur vanligt det är att hundar fryser beror ju både på ras och individ. Som exempel kan jag nämna två hundar av samma ras, storlek och kroppsmassa. Den ena fryser så fort det blir 2-3 minusgrader, den andra först när det närmar sig 10 minus.

Ja jag har ett litet täcke till honom som han får ha när det är runt 0 an och kallare. Det är lite fodrat men ingen hel overall eller så, det känns lite overkill verkar räcka med de täcket han har.

Funderade mest på hur vanligt det egentligen är att hundar fryser. En del verkar ju ha massa täcken å grejer fast de inte ens fryser (har några bekanta vars hundar har mkt kläder) men i själva verket har de inte frusit utan de har mest i förebyggande syfte.

Svarar alla:
Tack för era svar och teorier =)
Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av honom. Han liknar Jack Russelln i kroppen men Havanaisen i pälsen =) Temperamentet verkar vara lite från båda raserna, har inte märkt att någon av raserna har slagit igenom mer. Men så är han ju inte så gammal än heller så det kan ju ändras när man kommer igång och arbetar lite mera.

Många överdriver ja..
Sedan kan det vara lite praktiskt att slänga på täcke på hunden om det är en ras som hårar mycket. Den får ju inte lika mycket vinterpäls då och hårar mindre när den då ska tappa vinterpälsen.

Det är sant, har inte tänkt på det hållet =) mest tänkt att de lurviga borde frysa mindre!

Kan även se finessen med täcke om man är ute i regn å liknande med hunden, den blir ju bra mycket mindre blöt när det sedan är dags att ta in den igen, praktiskt om man kanske har lite bråttom el precis städat eller nåt annat =)

Men som sagt är det lite överdrivet med täcke ibland.

En JRTC-reggad jack russel ska enligt rasstandarden vara mellan 25-38 cm! :idea:-lampan Tänkte bara inflika det ifall din hunds mamma/pappa är en JRTC russel! ;)

Han är nu 4 månader och är ca 24 cm hög och väger 4.4 kg.

Så vad tror ni? När brukar de små raserna vara färdig växta?

Nu har jag ju iofs ingen liten ras, men min tik vägde 13 kg när hon var fem månader. Nu, som vuxen, väger hon 21-22 kg...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
Hundträning Någon som har tips på dragsele till liten hund? Väger i normalfallet strax över 5 kg, just nu strax under pga sjukdom, men hoppas få upp...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: startpompe
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 090
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka