Hur stor BLIR hon??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1980
  • Startdatum Startdatum
M

maria1980

Min åring e akribori mättes på ettårsdagen och är 141.5 cm hög.
Mamman är 158 och jag HOPPAS ju att denna dam kanske blir
160 iaf, men vad tror NI? =):angel:

Sv: Hur stor BLIR hon??

90% av sin vuxenstorlek på sin ettårsdag brukar stämma ganska bra vilket i ditt fall tyvärr inte ger mer än 157 som vuxen. Så du får hålla tummarna att hon är ett av undantagen som det inte stämmer på, dock är det ju inte konstigt om hon slutar där med tanke på mammas storlek.

Min mättes till 147,5 vid 11,5 månader. Har inte haft möjlighet att mäta henne efter det pga bete. Jag räknar med att min blir 163-165 ungefär.
Drar man bort 6 cm från det (så mycket som din var mindre) så blir hon ju 157-159, om det nu stämmer. Så det är tveksamt om hon kommer upp i den höjden.

Vad har mamman bakom sig? Har de växt sent?

Min häst som i dag är 4 år mäter 157,5 cm i mkh, som ett åring var hon 145cm.
Mamma 162,5, pappa är Acacio som är 163 cm.

Det hörs litet en normal halvblodsåring brukar ligga mellan 145 -155 cm. Så 141,5 låter litet. Men sedan så beror det också lite på vilken tillväxttakt hon har haft. Om det är den som kallas för reducerad eller den som kallas för forcerad. Har hon haft reducerad så kan mycket väl braka iväg nu på bete. Men har hon haft forcerad så kommer det knappt att märkas att hon vaxer alls i sommar.

Jag har hört att akriboris döttrar kan vara väldigt sena till växten, så jag hoppas på det! Sen verkades hon ordentligt dagen innan så det kanske gjorde några cm med! =)

Min arabåring är större än din, jag kommer inte ihåg måttet fram, men bak är hon ca 145 (överbyggd), så jag tror hon kommer bli stor för att vara arab!

vad gör man om de "fastnat" i växten då? Kan man hjälpa dem på traven måntro?

vad gör man om de "fastnat" i växten då? Kan man hjälpa dem på traven måntro?

Har du gett hästen bästa möjliga uppväxt med bra och riktig mat o s v så finns inget att göra. Det är genetiskt programmerat hur stor den blir.
Men om de fått för lite och/eller dåligt foder så kan den innan tillväxtzonerna sluts ta igen det den missat om den får rätt foder.

Hej Hur räknar ni ut hur höga era hästar blir. (Inte bra på matte)
Och om min är lite över året spelar det roll eller är det vid exakt 1 år?? inte 1,5 år som man ska mäta?
Min var vid exakt 12 månade 149 i manke och 151 över baken.Hur hög tror ni att hon blir.
Mamman är 165 och pappa 168. Hon växer sent En Frieser .. Tills dom blir 8. Om det har betydelse.

ursäkta tråd kapning men min kille som nu är 155 cm. han är 1 år å 2 mån snart. har stått still i växten i 2 månader nu.. hur hög kommer han bli tro??? någon som kan ge mej en humm om hur hög han blir.

Min mättes vid 1 år och 3 månader till 144 cm, han blev 157.
Mamman 162 och pappan 167.

Hej Hur räknar ni ut hur höga era hästar blir. (Inte bra på matte)
Och om min är lite över året spelar det roll eller är det vid exakt 1 år?? inte 1,5 år som man ska mäta?
Min var vid exakt 12 månade 149 i manke och 151 över baken.Hur hög tror ni att hon blir.
Mamman är 165 och pappa 168. Hon växer sent En Frieser .. Tills dom blir 8. Om det har betydelse.

ett år på våren innan dom växer till, om hon är 149 så tar du det gånger 1,1 = 163,9

Men för min Ametist stämmer det inte för han var 130 cm vid ett år och det skulle bli 143 nu så slutade han på 148. Då stämmer 130*1,14 mycket bättre = 148,2 och vist är det skillnad på en maxad-D och en liten-D 5 cm så där :angel:

Om det är du som har mamman kan du jämföra längden på skenorna. Är de längre än på mamman brukar det vara ett tecken på att avkomman blir större.

Här är hon: Mätte henne igår och hon är precis lika hög fram som bak. Hon växer säkert långsamt pga att hon växer så jämnt också. Det gjorde mamman med... Men jag hoppas som sagt hon klättrar över 160... Tog bilder på henne igår så gå in och kolla!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1085470_page0.html

ett år på våren innan dom växer till, om hon är 149 så tar du det gånger 1,1 = 163,9

Men för min Ametist stämmer det inte för han var 130 cm vid ett år och det skulle bli 143 nu så slutade han på 148. Då stämmer 130*1,14 mycket bättre = 148,2 och vist är det skillnad på en maxad-D och en liten-D 5 cm så där :angel:

Om en 1 åring är 149 cm, och det är 90 % av den färdiga höjden så ska du ta 149/0,9, alltså inte så som du räknar. (Det du har räknat ut är om ettåringen växter 10% till, inte att den nått 90% av sin sluthöjd) :)

Din Ametist som var 130 cm skulle alltså enligt denna "regel" blivit 130/0,9=144,4 cm som färdigväxt.

Jag tror att regeln har kommit fram från travare och fullblod, stämmer alltså inte så bra på ponnyer och kallblod, antagligen för att de växer saktare.

Liknande trådar

Utrustning Snart är vintern här 🙈 Jag letar vinterridstövlar som är varma och tål att göra annat i då jag inte byter mellan skötsel å ridning. Men...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: zarmino
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 262
Senast: ylvalill
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka