Hur stor blir hästen?

H

Happy

Hur mäter man om man vill veta hur stor en ettåring blir som vuxen? Stallägaren har ett halvblod som är exakt ett år nu, och det vore kul att veta hur stor hon kommer bli... :)

Sv: Hur stor blir hästen?

Jag vet inte någon riktigt bra metod, men man kan kolla på hur stora hästens föräldrar är. Om både hingsten och stoet är stora så är ju chansen/risken (vad man vill) stor att hästen också blir stor som vuxen.

Stoet är 1,66 och hingsten 1,68... Skulle man då kunna säga att fölet troligtvis inte! blir högre än så?

Mät från armbågen ner till marken + från armbågen till nederkant på kotan. Så får du ett riktmärke på hur hög hästen ska bli.

Man säger att dom växt ca 90% av sin totala mankhöjs som åring. Så mät hur gammal den är nu + 10% på det. :idea:

Då skulle mamman till min nuvarande 1-åring varit 158 cm :angel: när hon var 1 år...
- och då blir förhoppningsvis inte Lavazza mer än 169 cm :D (enligt formeln 152/0.9) fast nu har jag ju inte mätt henne på ett tag förståss.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix