Hur stor är risken...

Shaggy

Trådstartare
... att Novan slog upp sin ryggskada igen idag?
I morse släppte jag ut Novan och hennes kompis i sommarhagen så de skulle ha bättre chans att röra sig. De började springa direkt och Novan la sig ganska snart på en 15 meters volt i närheten av ledet :confused: :crazy:. Vad skulle hon där att göra. Hon gick givetvis omkull (sucka). Hon landade på sidan och magen tog i marken först. Vad tror ni är det risk att hon slog upp skadan hon har i ryggen igen, den har blivit extremt mycket bättre dom två sista veckorna, men nu? Att skadan blivit bättre märks på att hon galopperar rakare, och hon har fått tillbaka sin mjuka flytande galopp. Hon har haft skadan sen i mars förra året men har hittills inte varit så bra som hon är nu.
Måste iväg på ett möte så jag hinner inte skriva om det hela så det blir mer begripligt.
Min et kan inte komma ut nu då hon är barnledig.

Sv: Hur stor är risken...

Att du bara vågar att släppa ut dom i en hage som risken finns att det ska hända något efter en sån lång tid av skada :eek: Jag förstår att man vill att hästen ska få sträcka ut men i detta underlag?? Inget illa menat med dessa rader och jag klandrar dig inte skulle inte själv våga göra det ;)
Hoppas nu inte att det gått illa tror nog att du märker det när du kommer till stallet nästa gång.

mysko skrev:
Att du bara vågar att släppa ut dom i en hage som risken finns att det ska hända något efter en sån lång tid av skada :eek: Jag förstår att man vill att hästen ska få sträcka ut men i detta underlag?? Inget illa menat med dessa rader och jag klandrar dig inte skulle inte själv våga göra det ;)
Hoppas nu inte att det gått illa tror nog att du märker det när du kommer till stallet nästa gång.

Vänd på det tycker jag. Hästen skulle uppenbarligen släppas ihop med kompisarna igen. Och då skulle jag också valt sommarhagen, som för de flesta just nu är BÄTTRE underlag än vinterhagar, det är ofta jämnare mark och mindre is etc. Dvs för mig skulle det vara för att ge dem BÄTTRE underlag.

Spring blir det alltid när de släpps ihop igen, och då föredrar jag större ytor och mer spring 'rakt fram' än att de snurrar runt på sämre underlag i små volter eller med många tvära kast och vändningar i en vinterhage.

I morse släppte jag ut Novan och hennes kompis i sommarhagen så de skulle ha bättre chans att röra sig.
jag fattade inte det så :o
Jag skrev inte att hon gjorde något fel vilket jag påpekade i inlägget utan att JAG skulle inte vågat göra det.
Det är skillnad att gå i en liten hage & stor :D

mysko skrev:
I morse släppte jag ut Novan och hennes kompis i sommarhagen så de skulle ha bättre chans att röra sig.
jag fattade inte det så :o
Jag skrev inte att hon gjorde något fel vilket jag påpekade i inlägget utan att JAG skulle inte vågat göra det.
Det är skillnad att gå i en liten hage & stor :D

Fast jag släpper min muskelskadade tvååring på sommarbetet med jämna mellanrum med, för de de SKA FÅ springa av sig/ha bättre chans att röra sig.

Just för att vinterhagarna är inte springvänliga just nu, men när piggheten når en viss nivå och energin kokar över så springer de alldeles oavsett var de är och underlag, och då får de hellre springa av sig på betet på bättre underlag. Så kan förstå det ändå.

och såg att du noga förklarade att du inte kritiserade, jag bara ville ge en annan syn, att det kan handla om att man vill MINSKA en risk..

Hon har aldrig varit ifrån sin kompis men vinterhagen är för liten för dom att röra sig i. Jag har dessutom ridit hästen lite hela tiden som hon varit dålig eftersom hon har hosta och måste anstränga sig för att lungorna inte ska gro igen. Givetvis har ridningen berott på dagsformen bra dagar ca 20 minuters jobb dåliga dagar bara några minuter för att få upp andningen. Det kan låta som om jag pressat hästen för hårt problemet är att flera gånger under tiden fram tills nu råkat ut för saker som slagit upp skadan. När hon spännt sig i ryggen och därmed förvärrat skadan så har hon givetvis fått en kortare vila, skulle gärna velat ge en längre vila men inte kunnat för lungorna skull. Jag har inte ridit varje dag utan gått ut och gått med henne mycket. Ovanpå detta har jag masserat lite försiktigt.
Anledningen till att jag släpper henne i somarhagen är att det är mer plats att springa på där än i ridhuset vilket borde göra att riskerna för att hon går omkull minskar drastiskt, om nu bara hästskrället fattar att man inte galopperar i full fart på 15 meters volt :crazy:. Underlaget i hagen är kanonbra lite snö och tjäle under. Det finns ingen is i hagen eftersom dom bara går där vid riktig vinter. Hästen är dessutom broddad runt om med fyra brodd i varje sko.
Jag tror jag gör så att jag rider försiktigt ikväll och ser hur hon känns verkar hon fräsch så är hon det annars får jag försöka få ut någon som kan kolla igenom ryggen på henne.

Alexandra_W skrev:
... men när piggheten når en viss nivå och energin kokar över så springer de alldeles oavsett var de är och underlag, och då får de hellre springa av sig på betet på bättre underlag.
Exakt hellre att hon springer i sommarhagen än skenar runt i ridhuset eller är vansinnig på den isiga vägen och där står på bakbenen (har inte hänt hittills). Gud förbjude att hon försöker springa i vinterhagen det är inte lämpligt både pga underlag knöggellera eller stenhällar och pga utrymmesbrist.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Liten
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 662
Senast: Fille
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 176
Senast: Carolrita
·
Hästvård Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det. (Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig) Kort...
Svar
10
· Visningar
3 756
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka