Hur snabbt verkar rimadyl?

Jenka

Trådstartare
Hur snabbt kan man räkna med att se en förbättring (smärtmässigt) av rimadyl?

Sv: Hur snabbt verkar rimadyl?

Inom någon/några dagar tror jag de har sagt till mig tidigare. Om nu inte hunden har fått via injektion, det går fortare.

Hur snabbt kan man räkna med att se en förbättring (smärtmässigt) av rimadyl?

Det beror ju lite på varför det ges. Rimadyl är både smärtlindrande och antiinflammatorisk och en inflammation tar lite längre tid på sig att läka. Så viss effekt inom några timmar, men mer effekt efter flera dagar om det gäller inflammation.

Tack för svar. Borde väl kunna se nån förbättring samma dag iaf med andra ord.
(måste vara blind för jag hittar inte på fassvet :p)

När jag gett det pga smärta hos hunden så har jag för mig att det märktes klar skillnad efter en timme. Kan dock komma ihåg lite fel eftersom det (som tur är) är länge sedan nu.

Samma fråga fast tvärtom, hur lång tid tar det innan effekten försvinner? Han kommer ha ätit det 2 ggr/dag i 10 dagar när det är dags.
Och då både vad gäller smärta och inflammation.

*otålig matte*

Jag vill minnas att veterinärerna ofta vill att hunden ska ha varit utan smärtlindring i några dagar om de ska in på vidare undersökning, för att det inte ska finnas kvar och dölja saker.
Så, 2-3 dagar kanske?

NSAID som Rimadyl tillhör kan ge en ökad blödningsbenägenhet, därför brukar veterinärerna vilja att man slutar med det ett par dagar innan en ev operation.

KL
Vår hund har gått på Rimadyl i 3,5 veckor nu och hans hälta är fortfarande kvar.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har spondylos och eventuellt början på artros i höfterna (skuggor på röntgen, men inte tillräckligt tydligt för att se om det...
Svar
5
· Visningar
265
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar