hur snabbt kan man öka krafftfodergian?

bapro

Trådstartare
En av mina hästar han tunnat ur ganska mkt på sistone, troligtvis en kombination av pälsfällning och annat, kan inte hitta nåt fel på henne i övrigt och hon äter bra... Under vintern gick hon på 12kg hö och 1,5kg krafftfoder + betfor och var fin på det. När tävlingarna började i feb/mark ökade jag till 2kg (krafft sport + groov). Sedan hon blivit tunnare i april/maj så ökade jag till 3kg och bytte från att blanda krafft sport och krafft groov till att ge bara krafft groov 125 (3 kg per dag uppdelat i 3 givor) Nu har hon fått den mängden i ca 3 veckor och även fått ca 3kg extra hö per dag och jag inbillar mig att det börjar gå åt rätt håll igen men vi är ju mitt i tävlingssäsongen för hennes del och jag börjar fundera på att ge henne ytterligare 1 kg krafftfoder. Måste man ge 4 ggr /dag då tror ni och hur fort kan man öka på, lägga på ett kg till direkt? Hon har aldrig behövt få så här mkt krafft tidigare och jag vet inte om jag vill öka höet nåt mer eftersom hon har lätt för att bli bukig och går ganska höga klasser i hopp.
 
Sv: hur snabbt kan man öka krafftfodergian?

Prova ge Lucern, är ju grovfoder så det kan du ge mycket av, men det är inte alla som gillar det. Rapsolja 1dl/kg häst kan man också ge.
 
Sv: hur snabbt kan man öka krafftfodergian?

Man ska max ge 0,4 kg kraftfoder/100kg häst/utfodringstillfälle. Dvs om man ha en häst som väger, låt oss säga 500 kg, då bör den max äta 2 kg kraftfoder/utfodringstillfälle (0,4 kg * 5 = 2 kg) Om hon äter lucernpellets är det ett bra alternativ med.
 
Sv: hur snabbt kan man öka krafftfodergian?

Man ska max ge 0,4 kg kraftfoder/100kg häst/utfodringstillfälle. Dvs om man ha en häst som väger, låt oss säga 500 kg, då bör den max äta 2 kg kraftfoder/utfodringstillfälle (0,4 kg * 5 = 2 kg) Om hon äter lucernpellets är det ett bra alternativ med.

Är det inte 0,4 kg spannmål/100kg häst o utfodringstillfälle?
Många "färdigfoder" innehåller en hel del annat förutom spannmål.
// Linda
 
Sv: hur snabbt kan man öka krafftfodergian?

Är det inte 0,4 kg spannmål/100kg häst o utfodringstillfälle?
Många "färdigfoder" innehåller en hel del annat förutom spannmål.
// Linda

Enligt vad det står här så gäller det både spannmål och helfoder/koncentrat.
 
Sv: hur snabbt kan man öka krafftfodergian?

Tänkte bara kommentera en grej angående lucern... pellets är bökigare, måste blötläggas först och de hästar som jag sett ätit lucern har ratat pelletsvarianten men älskat den i hackad strå!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 548
Senast: Sofie.S
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp