Hur skydda hästens svans under transport?

Minett

Trådstartare
Min häst har ovanan att stå och luta rumpan mot bakdörren när han transporteras vilket innebär att svansen blir helt masakrerad... :crazy: (Det är dessutom en islandshäst - där en tjock, rejäl svans hör till rasstandarden.)

Har provat några olika varianter av svansskydd som man fäster med kardborre runt svansen och i en gjord runt magen... Först och främst har det varit svårt att hitta några som är tillräckligt stora för att rymma en tjock islandshästsvans... och de som gjort det har ändå inte hjälpt. För när han stått och gnuggat rumpan så har skydden hasat ner eller vridits snett och svansroten varit masakrerad i alla fall... :mad:

Numera använder jag en vanlig benlinda och lindar överdelen av svansen riktigt hårt - men när vi lastar av brukar lindan alltid ha glidit ner i alla fall 5 cm och översta delen på svansen ser INTE rolig ut...

Det måste väl finnas fler där ute med samma problem - hur skyddar ni svansen? (Funderar nu på att testa en sådan där "klistrig" linda... men den kanske är svår att ta lös sedan?!) Finns några andra tips!

(Jag har ett Umesläp med "sparkgavlar" - så det är denna dörr han står och lutar sig mot när han åker.)

Sv: Hur skydda hästens svans under transport?

Det finns ju olika sätt att linda på. Dels cirkulärt där lindan lindas runt runt likadant eller så kan man linda så att det bildas ett "kryssmönster" (hittar inga bra ord för att beskriva...), det senare alternativet halkar inte lika lätt. Har du testat att tejpa över lindan? Att tejpa svansen känns inte som någon jättebra ide.

har du testat att linda in bitar av svansen i lindan? Alltså stoppa in bitar här och där medans du lindar som lix. "låser" lindan :)

Jag tror jag förstår hur du menar... det ska jag testa!

har du testat att linda in bitar av svansen i lindan? Alltså stoppa in bitar här och där medans du lindar som lix. "låser" lindan :)

OJ så smart!!!

Det tipset har jag ju faktiskt fått en gång när jag köpte svansreflex - men tänk att jag inte tänkt på det nu! :eek::o

När han ska åka transport igen till helgen blir det en "åtta" med "låsande svansbitar"!

Jag vet att Bison här inne tipsat om att linda med padd, enkel linda hjälpte inte hennes häst men med padd under fungerade det om jag inte missminner mig.

Min är numera helt ok i transporten. Som yngre var det ett helvete :eek: Bajs och tovig svans precis överallt när man lastade ur. Det fungerade dock bra med en elastisk bomullslinda under ett svansskydd. Var för sig satt de inte tillräckligt bra.

Min häst kliar sönder svans och rumpa tills det blir stora brännsår och köttsår när han blir stressad. Han har blivit bättre med åren och sen han fick ett bra svansskydd, då triggas han inte lika mycket.

Han har ett rejält svansskydd, helt oelastiskt, med tre kardborreband som man knäpper det med runt svansroten. Dock skydd runt hela så kardborren inte ligger mot hästen någonstans. Sedan går det en rem upp som man fäster i en fast gjord som han har runt magen. Eftersom oelastiska täckesgjordar slutade tillverkas typ samtidigt som skyddet jag har (som är hittat i en gömma på tävlingsstallet där jag jobbade) så köpte jag en inkörningsgjord för travhästar som jag använder (det är bara små ringar på sidorna, en på vardera, samt en uppepå på en sån).

Fungerar super. Han kan inte vända skyddet, det kan inte kasa ner och eftersom det inte är något elastiskt i så kan det inte bränna huden på honom.

Jag skulle akta mig för allt elastiskt, fleece och andra material som kan stasa sönder huden vid friktion. Men så har min också lyckats åstadkomma rejäla sår ett par gånger. Inte alls kul då han sedan kliat upp dem när de skulle läka osv.

Liknande trådar

F
Utrustning NU behöver jag hjälp. Snart finns de inte mkt svans kvar vid svansroten. Kör med ett vanligt svansskydd,sånt som man fäster i en...
Svar
16
· Visningar
1 246
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka