Hur skulle ni ha gjort??

mik

Trådstartare
Nybliven 2 åring med en mjuk galla i v bakknä.
Hästen är stor och växer mkt.
Är ohalt och ej synligt besvärad.
Går på lösdrift och gör inget arbete.

Skulle ni omedelbart åka till klinik och göra röntgen eller avvakta och se?

Har någon erfarenhet av liknande gallor som visat sig vara ingenting?

Sv: Hur skulle ni ha gjort??

Min travare hade gallor i båda sina bakknän tror att det var när han var runt 2årsåldern, han växte väldigt mycket, jag avvaktade och dom försvann sen efter tag och han hade inga problem med dom och inget har märkts efter.

Hade tjock galla på vä bakknä på mitt föl för några år sedan. Gallan i sig var ingen fara i början men sedan blev hon halt och vi åkte och röntgade direkt. Resultat osteochondros, operation, hjälpte ej, avlivad 1åring :(

Hoppas det inte är något allvarligt men jag skulle inte tveka att röntga direkt.

Jag hade en åring med gallor bak förra året. De var mjuka, reaktionslösa och hästen visade aldrig hälta. Jag avvaktade en månad, men eftersom de inte försvann så åkte vi och röntgade. Röntgen visade inget, kliniken tyckte inte det var nåt att oroa sig för. Hästen är numer såld, gallorna kommer och går enligt köparna men är fortfarande inte besvärande.

Svarar alla:

Om det hade varit ett föl hade jag åkt direkt men nu känns det inte riktigt så. Hon är verkligen jättestor och har alltid växt mkt men hela tiden ganska jämnt. Har inte haft några gallor eller liknande förut och denna har kommit nu senaste månaden, den kommer och går litegrann.

Visst vet jag att det finns en risk för OC men samtidigt så borde det kunna vara växtrelaterat.

Hon är ju ohalt och inte öm, varm eller hård på gallan.

Skönt att höra att flera av er har positiva erfarenheter också...

Hm, bara för att gallan kommer och går betyder ju inte det att det är lugnt, så började det tyvärr hos min pålle. Veterinären som var ute och tittade skyllde på växtvärk eller spark, men jag envisades med att åka och röntga, för just när hästen är ung gäller det ju att upptäcka ev skador så man inte förvärrar det sedan när hästen ska börja tränas.

Grejen är ju att även om du tycker hästen är obesvärad så betyder en galla att något är fel, framförallt i stora leder som knä där ligament, ledvätska osv har mycket viktiga funktioner och behövs för att inte leden ska slitas ner och hästen får ont på riktigt.

Hoppas verkligen du kollar upp detta, jag skulle inte vilja ha hästen gåendes utan att veta vad det kan vara och om hästen kanske behöver vård eller annan skötsel...

Åk och röntga.
Jag har en nu treårig häst som halkade på gången som 1 åring och fick efter det en genomgående hasledsgalla. Det röntgade vi omedelbart och det var ingenting, hon har heller aldrig varit halt. Sen efter det har jag varit i kontakt med veterinär om den där jäkla gallan och bara fått till svar "hon kommer nog se ut sådär resten av livet och inte ha något problem av den."
Nu röntgades den igen i höstas eftersom den ska börja matchas och det finns ingenting på röntgen. Men jag har oroat mig varje dag för att det ska vara något och jag vet att det kommer bli problem vid en eventuell försäljning med försäkringsbolag och annat.... brrrr, den dagen den sorgen...

Min poäng med hela den här harangen är:): Röntga, det stillade åtminstone min oro litegrann. OM det finns något där, så kan du behandla det ordentligt på en gång. Jag önskar att jag kunde behandla min!

Jag skulle nog kolla upp hästen. Om det skulle vara något så kan ju hästen bli ok innan man ska börja rida in. Tråkigare att behöva operera när hästern är 3.

Ja om inte gallorna försvinner inom en snar framtid så kommer jag röntga henne, men jag tänker inte göra det just nu utan avvakta någon månad eller så. Försvinner de kommer jag inte åka alls. Hon kommer antagligen inte att ridas in förrän nästa vinter så om det är något som måste opereras så kommer det att hinnas med. Dessutom är inte 3 års hela världen heller, kommer bara visa henne om hon är något att visa....

tack för allas synpunkter.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka