Hur skulle ni göra?

T

toketossan

Vet inte om jag lagt detta inlägget under rätt kategori men iaf..

Min 19 åriga gamla pålle har konstaterats hjärtfel, (förstorat och förslappat hjärta) vetrinären säger att han inte har ont av det men kan eventuellt få problem längre fram och då behöva medicin. Han får numera bara ta det lungt och får därför endast skrittas och kanske travas lite någon gång ibland (lufsa runt i skogen ridning).
Han är inte i kondition alls nu och har efter vetrinärens inrådan fått hagvila i två veckor. Nu efter dessa två veckor är jag ordinerad att börja skritta honom igen och jag har nu under två dagars tid gått en liten promenad med honom varje dag eftersom jag vill ta det lungt och stilla med honom.
Han är väldigt pigg och glad i övrigt och älskar att komma ut :)

Frågan är då hur ofta han ska skrittas, jag hade tänkt mig (då jag tycker det låter bäst) att skritta honom en liten runda varje dag regelbundet så att han får upp en jämn kondition för detta men min stallkompis tycker annorlunda, hon tycker istället han borde få gå och skrota i hagen och enbart motioneras någon enstaka gång ibland.
Skulle därför vilja veta hur ni skulle göra om det var samma situation?

Min tanke är att det är bättre med samma och regelbunden motion för att underlätta eventuella/kommande påfrestningar för hjärtat, skulle han enbart gå i hagen och skrota och så ridas någon gång ibland så blir det väl en värre ansträgning eller tänker jag fel?
Han rör sig inte själv så mkt i hagen så om han bara går där så försvinner både kondition och muskler vilket inte heller kan vara så bra väl?

Mvh

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag hade gjort som du..låter mkt bättre! Hoppas det går bra med pållen! Hemskt med hjärtfel ju :crazy:

JAg tror att du är inne på rätt spår... Regelbunden och inte ansträngade motion måste vara att föredra framför motion någon gång ibland...

Vad säger veterinären? Har han sagt att det är OK att skritta hästen några gånger i veckan så är det säkert inga problem.

Jag går nog på din linje - jag tror att hästen mår bättre, både fysiskt och psykiskt, av att få komma ut på lite trevliga skrittrundor i skogen några gånger varje vecka. Du märker ju själv om han inte orkar och då kan du ju ta lite kortare rundor eller låta honom vila några dagar.

Men jag tycket du ska extrakolla med veterinären vad som är bäst.

Hoppas du och din pålle får många sköna skrittrundor till. :)

Vetrinären har sagt att han kan ridas lungt "lufsa runt i skogen" men inte tränas och att jag nu efter två veckor skulle börja skritta igång honom.

Och min tanke är att det är bäst att göra det regelbundet (om än bara små rundor) så att han får upp en viss kondition istället för att bli jätte ansträngd vid slumpmässiga tillfällen.

Tack för era svar :)

Mvh

Ja det är inget roligt med hjärtfel, får göra det bästa av situationen och det som är bäst för pållen :)

Har bara ägt honom i lite mera än ett år och är ledsen på dom gamla ägarna för att dom inte sagt något till mig, eftersom vetrinären sa att han haft det längre än så tycker jag att dom borde vetat om det.

Dom gamla ägarna gjorde vetrinärbesiktning av honom innan jag hämtade honom och då borde ju detta upptäcks men det står inget på pappret så jag undrar vad det var för konstig besiktning egentligen :confused:

Tycker ju såklart lika mkt om min lilla pålle med eller utan hjärtfel :love:

Vet inte heller om jag ska ringa och prata med dom gamla ägarna eller inte, känner lite så att om dom inte bryr sig mer om hästen än att dom inte sa något så kan dom lika gärna strunta i hur han mår nu.. hmm.. vet inte.

Tack för ditt svar iaf :)

mvh

Tack för svaret, min tanke också :)

Mvh

Hade rört på hästen regelbundet, typ varje dag.
För att hålla lite kondis, plus att se till att hästen rör på sig..
och att den får känna att den fortfarande får "vara med", social tid ungefär.

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: super
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat