Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

C

Chanelle

Behöver erfarenheter och goda råd om hur vi ska göra, har ett dominant sto med ett 6 månaders stoföl som gått ensamma hela tiden, om ca en vecka kommer ett nyss avvant stoföl på 6 månader till stallet. Kan vi släppa ihop alla tre eller är det bästa att ta bort märren, hur stor är risken att märren ger sig på det nya fölet?? Min önskan är att dom ska kunna gå ihop alla tre (hade tänkt skilja mitt sto o föl defenitivt till sommaren då fölet ska på bete o sen låta dom gå ihop till hösten igen) så stoet ej behöver gå ensamt men man vill ju inte att om små ska bli skadade.
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

Hur har det avskilda stofölet växt upp? Bäst om hon gått med en blandad flock och blivit mycket bra på hästspråk och inte springer rätt fram till stoet. Har hon bara gått med sin mor att risken stor att hon gör det. Tror inte stoet attackerar henne men hon kan dock sparka till henne om hon blir för närgången
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

Det andra fölet har gått med blandad flock så hoppet finns att hon lärt sig hästspråket. Kanske man vågar testa då, för förhoppningsvis "allas" trevnad!
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

Släppa ihop alla tre såklart. Den nya fölisen behöver en vuxen i sin närhet om hon jusst är avvand. Men det är ju en omöjlig fråga, Du får prova dig fram.
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

Beror ju lite på var du vill släppa ihop dem. Är det i en stor hage eller är det i en box stallet?
I en stor hage hade jag efter att det fått bekanta sig med varandra i stallet släpp ihop dem. I stallet i en box eller en mindre hage där det kan vara svårt att komma undan om det skulle bahövas hade jag inte vågat göra det.
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

Självklart handlar det om utomhus i en STOOR hage, inomhus står alla i varsin box brevid varandra. Men som åke sa, det är väl omöjligt att svara på, bara o testa.
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

En fölmärr som är vettigt funtad kan fösa bort det främmande fölet på milt sätt.
Kanske visa lite grinighet..
Men definitivt inte vara dum..
Oftast tycker sådana att det är skönt att deras egen "kotte" nu har någon att leka med.

Prova men håll henne under uppsikt.
Du bör ja en långpisk i närheten "ifall" hon är korkad nog att bli elak.
Långpisken behövs säkert inte men kan vara bra att ha till hands om du måste gå emellan..

AM
 
Sv: Hur skulle ni göra? Släppa in föl till sto o föl, eller??

Mitt sto gick i en rätt stor flock inklusive sitt senast 6 månaders föl. Då kom det ett avvant föl och blev faktiskt riktigt förvånad över att mitt sto jagade ut det stackars fölet så fort hon fick syn på henne. De sprängde hagar flera gånger om dagen faktiskt. Trodde verkligen inte att mitt lugna trevliga och sympatiska :love: (trodde jag hon var i alla lägen!) sto kunde göra så. Kanske var fölet som kom in inte speciellt flockvan och kunde läsa att det är mitt sto som leder i hagen. Lite svamligt säkert!
Hoppas det går bra! Oftast går det över förväntan! :bump:
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp