Hur skulle ni gjort?

Yayis

Trådstartare
Hur hade ni valt att stalla upp en häst med fång, bronkit, patellaupphakning och eksem? Hade velat ha lösdrift för bronkiten och patellaupphakningarna, men utebox för fången och eksemet. Hur hade ni resonerat och varför? Är så trött på att alla sjukdomarna går emot varandra och att jag aldrig kan göra det bästa för alla sjukdomarna på samma gång, behöver lite tips och idéer, tack!

Sv: Hur skulle ni gjort?

Lösdrift med reglerade matgivor- det finns ställen där tex fånghästar och de som har tex fångnacke osv får gå i en lösdriftshage tillsammans...

Hittar du ett sådant så är det ju bara att hänga med på sommaren, då brukar de gå i magrare hagar med bäst dränering och öppna ytor på sommaren med täcken på...

Annars Täcke och lämplig hage eller installning plus täcke på sommaren...

Vet du vad som triggade igång fången? Tråkigt med så många sjukdomar på samma häst. Vintern måste ju vara bästa årstiden i alla fall :)

Hade valt utebox, helt klart. :) Skulle aldrig våga ha en fånghäst på någon slags lösdrift alls.

Varför inte lösdrift till fånghäst tycker du? Lösdrift betyder faktiskt inte fri tillgång på mat, jag vet många lösdrifter där de fodras 4 ggr om dagen som vanligt och det finns absolut inget för hästarna att pilla med heller.

Till TS: Nu ställer jag min vanliga fråga, vet du vad fången beror på? Ta reda på det annars! Det finns 3 orsaker till fång och 90% av alla hästar som drabbas lider antingen av PPID eller EMS/IR, dessa går att ta prov och kolla upp om hästen lider av det.. Båda går att medicinera mot men EMS/IR betyder striktare koll på sockerintaget.. Är det PPID som är orsaken så finns medicin som hästen äter livet ut vilket gör att hästen i de flesta fall kan leva helt normalt!
Tips på bra artikel!
http://www.hippson.se/blogs/VeterinarStudenterna/fang-ems-och-ppid-det-mystiska.htm

Det som fungerar alla årstider är en box med utgång till hage. Det hade min häst.
Dom flesta hästar går in och ställer sig på sommaren när knotten kommer och går ut när knotten försvunnit. Bra då knotttrycket varierar under sommartiden.
En patellahäst ska inte stå på box. En eksemhäst ska ha tillgång till skydd under sommarkvällarna inte bara täcke för det räcker inte om man vill att hästen ska må bra. Har den fång ska den inte ut på gräs. Jag har själv haft häst med fång, spatt och eksem så jag vet att det inte är lätt att göra det bästa för hästen.

Man måste ju inte ha likadant året runt...
Men generellt hade jag valt lösdrift. Jag har mina fångponnyer (varav en jättekänslig) på lösdrift med fri tillgång till grovfoder. Om jag bara har rätt grovfoder så fungerar det alldeles utmärkt. Och sommartid hade jag valt en hage med möjlighet att gå in för att få skydd mot knotten.

(sen att jag personligen inte hade haft kvar en häst med så många olika lidanden, det är en annan femma. Det är ju upp till varje hästägare att göra den prioriteringen, så länge hästen inte lider.)

Lösdrift alla gånger. Min fångponny går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder i nät. Inga problem :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 081
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka