Hur skulle ni erfarna uppfödare gjort?

Zoya

Trådstartare
Detta är i och för sig en foderfråga men det känns som att de är större chans att få ett bra svar på denna fråga här än på fodersidan så därför lägger jag den här:

Jag ståtr i ett inackorderingsstall där vi tidigare haft två slags hösilagesorter. Ett från första skörd och ett från andra skörd. Silaget från andra skörd hade mycket bättre värden (mer protein bl.a) än första skörden så därför bestämdes det att det bara var de två dräktiga stona som skulle få äta av andra skörden.
Nåväl, nu är andra skördshöet slut och stallägaren (som har det andra dräktiga stoet) har tänkt fortsätta fodra sitt sto med "sitt" silage och komplettera med kraftfoder. Tilläggas kan att det kopmmer gå åt MYCKET kraftfoder t ex krafft protein för att komplettera detta silage.

Min fråga till er nu är - hade ni fortsatt fodra med ett hö med sämre värden och komplettera med kraftfoder eller hade ni försökt få tag på ett hö med bättre värden (om det nu är möjligt såhär på vårkanten)? Jag har nämligen funtat på omd et vore bättre för stoet om hon fick ett bra hö. Av detta kommer hon ju få peta i sig avsevärda mängder för att komma upp i bra värden.
Hur skulle ni gjort?
 
Hej!
Jag är ingen erfaren uppfödare, men har försökt räkna ut mitt stos foderstat (när hon ska dia), med hjälp av ett foderstatsprogram.
Mitt hö har bra värden, men jag måste i alla fall ge krafft protein, soja och extra fibergi elit, för att hon ska få den proteinmängd hon behöver. Ökar jag på höt blir det för mycket energi istället. Det bästa är nog att försöka få tag på ett bättre hö, men som sagt är det ju inte så lätt. Det är dumt att det inte finns ett bättre kraftfoder till dräktiga och digivande ston, så man slipper köpa 5 olika sorter. Det är ju inte så billigt heller. Lycka till med fölet! :)
 
Med tanke på hur otroligt kort tid det är tills man slipper höet och kan ge bara gräs så hade jag inte bytat höet.
 
Det finns inget riktigt bete där jag har mitt sto uppstallat. Hagarna räcker precis till antalet hästar, så de får aldrig vila så att det hinner växa. Jag måste ge hö + en massa extra protein. Eftersom mitt hö redan är ganska bra, är det nog svårt att hitta något som innehåller mer protein, samtidigt som energininnehållet inte får vara för högt. Det är inte lätt det där med foder!
 
Jag skulle i alla fall leta efter annat foder, du kan ju behöva ge även under sommaren, och det skadar ju inte att ha kvar av ett bra hö/silage under sensommaren när betet tryter.
 
Jag hadde i första hand försökt att hitta ett hö/hösilage med bättre värden i första hand. Dels för att hästen fortsätter att ha ganska höga behov av samtiliga näringsämnen även när den diar. Om det inte var möjligt att hitta ett grovfoder så har man ju som inget val att fodra det som "fattas" med kraftfoder.

Lusern är ett laternativ som finns, men som tyverr inte alla hästar äter.
 
Jag hade försökt få tag på ett bättre ensilage/hö. Har man otur så vill stona inte äta så mkt kraftfoder i slutändan. jag har några tips åt dig om du vill ha, på höbönder alltså :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 297
Senast: Ise
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 317
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp