Hur skulle du gjort?

cress

Trådstartare
Jag är ingen tävlingsmänniska, tävlar lite lättklass då och då.. Vi får inte alltid till gångarterna.. Så vi brukar ligga runt 4,5-6.0.. Helt ok iof.. Men Jag vet att min häst kan bättre, det är Jag som inte ärt så duktig och har nerver för det..

Var och tränade här om veckan.. Min tränare sa då (Första gången Jag träffade henne) Att Jag och min häst skulle tävla Öppen klass, Inte Lättklass..
Anledningen var att hon tyckte att först och främst, hade man en häst med en sådan fantastisk ökad tölt skulle man inte rida lättklass.. Och för det andra så Öppen klass gjorde att min (Oftast ganska busiga häst) inte har tid att hitta på lika mycket bus.. Utan att han blir överraskad av de lite olika momenten..

Självklart drömmer Jag om rosetter, att få rida ervarv:p Men i Öppen klass vet Jag ju att det aldrig kommer inträffa.. Bara i ren tur i så fall..

Jätte svårt beslut för mig.. Jag hade ju tänkt klara lättklass någosålunda innan öppen klass så att säga..:cool:

Sv: Hur skulle du gjort?

Jag hade tävlat öppen klass. För det första för att det är mycket roligare ;)

Har hästen bra ökad tölt kanske den ökade kan väga upp lite om något annat moment inte gått så bra, :) då det är 5 siffror som ska slås ihop istället för 4.

Jag har precis ridit min första lättklasstävling, men jag hade gärna ridit öppen om jag hade fixat ökningar. Anledningen är inte att vi hade haft större vinstchans eller att vi hade fått högre poäng, utan för att jag helt enkelt tycker att de grenarna verkar mycket roligare.
Jag har ridit V5 för jag tycker det är fler roliga moment där. Tycker de lätta töltklasserna rent ut sagt verkar skittråkiga :angel: Tölta hit och tölta dit och sen är det klart :p
Ska man ändå lägga pengar för att tävla så vill i alla fall jag få rida så mycket som möjligt. Om vi en gång i framtiden blir tillräckligt duktiga för att träna passen skulle jag vilja tävla femgång också, varför inte visa upp allt man kan när man ändå ska in och visa upp sig? :D

Ska kanske tillägga att jag inte har några planer på att sälja min lilla pålla, så jag bryr mig inte så myycket om poängen, nån stans måste man ju börja. Hade jag däremot tänkt sälja hästen så hade jag inte tyckt att det var ett så smart drag att tävla om jag visste att jag som ryttare drog ner resultatet rejält.

Senast ändrad:

Jag skulle ha tävlat det som jag tycker känns roligast. I min värld är de öppna klasserna mycket roligare iom att det är fler moment och lite högre svårighetsnivå. Tycker det är viktigare att det inte blir tvärtom, att man prompt måste tävla öppen klass för att det är roligare när hästen inte är redo för kort/ökat tempo.

Om du tycker det är roligare med lätt klass ser jag inget skäl till att du inte ska tävla det, men du kan ju testa och starta i öppen för att se hur det känns, om det lockar.

Satsar man inte på OS ja VM inom denna ras och man tycker det är roligt att bara få komm aut så är nivån rätt ointressant tycker jag.
Jag menar jag tävlar för att få komma ut, tycker de är roligt att få träffa andra hästmänniskor, lite miljöombyte och ja roligt helt enketl.
Om ja kommer sist eller i mitten av startfältet spelar mig ingen roll, jag brukar komma alltifrån mitten och sist men lika glad är jag för de. Trots att jag har en häst som skulle kunna gå SM med rätt ryttare.

Men jag vill inte tävla SM dels har jag inte sådant stort intresse för just tävling sedan har jag inte tid eller råd att tävla så mkt. Jag har så mkt annat i livet som jag vill lägga pengar på än att tävla.

Så om du tycker lättklass är roligt så tävla lätt klass du, men det får inte bli som så att du vinner allt för du har en för bra häst för lättklass. Då bör du klassa upp er så dom verkliga nybörjarna får chansen att vinna.

Men numera har man väl tagit tillbaks uppklassningen??? eller har jag hört fel?=)

För ett tag var det väl som så att man kunde harva runt i lättlass med 8:or och vinna sig igenom klassen sovandes och ändå få fortsätta tävla lätt klass.Vilket betydde att de som verkligen var rena nybörjare alltid kom sist hur bra de än red.
Vilket kan knäcka även den bästa psyket rätt fort.

Så var de för oss en tävling vi fick i snitt 5,5 på alla moment och ändå kom jag näst sist:crazy: Vår 3.e tävling var det dessutom de har aldrig gått så bra förr oss men ändå kom man så långt ner på listan.
Det var bara för att de man tävade emot var många SM ekipage som såg tvlingen som uppvärmning inför kommande tävlingssommar.

Då var man lite sur faktiskt, och det var typ alla i lättklass.

Men mitt råd är.. gör de som du tycker är roligaste, tävling skall enligt mig vara roligt=)

Så om du tycker lättklass är roligt så tävla lätt klass du, men det får inte bli som så att du vinner allt för du har en för bra häst för lättklass. Då bör du klassa upp er så dom verkliga nybörjarna får chansen att vinna.

Men numera har man väl tagit tillbaks uppklassningen??? eller har jag hört fel?=)

För ett tag var det väl som så att man kunde harva runt i lättlass med 8: or och vinna sig igenom klassen sovandes och ändå få fortsätta tävla lätt klass.Vilket betydde att de som verkligen var rena nybörjare alltid kom sist hur bra de än red.
Vilket kan knäcka även den bästa psyket rätt fort.

Det där förstår jag inte. I min värld tävlar man lätt klass för att ryttaren/hästen/ekipaget inte är redo för momenten i öppen klass. Sen kan hästen vara hur fin som helst i lätt klass, men fortfarande inte ha styrkan/kapacitet för kort och ökat tempo. Hur ofta ser man 8: or delas ut på lättklass?

KL..

Jag är inte redo för öppen klass enligt mig själv.. Brukar ligga på 4.5-4.7 totalt i fyr gång.. Och något liknade i tölt.. Mitt Bästa resultat någonsin är 5.20.. Men det hände en gång och har aldrig hänt igen ;)...

Men Jag ska pröva kanske en gång öppen, bara för att testa liksom..
Men Jag håller med Niela på det viset att vissa topp ryttare kan starta lätt klass, visserligen med ny häst, men dom vinner ju alltid både uttagningar och finaler.. Sedan kan man läsa häst annonserna på dessa hästar : vann sin första tävling överlägset...

Nu har jag en bra häst.. Men ganska svår riden, dels för hans ständiga bus, (Oerhört tittig och letar faror, hittar han något läskigt så drar han en repa).. Och Kan bli väldigt passig och skritten kan bli taktig och trippig.. Så det är sällan vi får bra poäng av samtliga domare.. men Vi får alltid bra av någon av dom.. (Peppar peppar)... Men så det finns ju att jobba med så att säga :)..

Och Jo då,.. Vi har fått gult kort för Olydig häst ;)... Men jag älskar honom :)

Jag är i ungefär samma situation som mig. Massor (tränare, vänner, domare :)) av folk tycker att jag ska börja rida öppen klass men jag känner mig inte redo. I lättklass ligger vi runt 5-5,2 så det är ju inte så att vi är överlägsna direkt.

Jag har iallafall bestämt mig för att rida lätt klass resten av tävlingarna vi ska vara med på iår så kanske vi startar öppen nästa år beroende på hur det känns. Varför ha så jäkla bråttom? Klart att det långsiktiga målet är att vara med i öppen.

Så jag tycker verkligen inte du ska rida öppen om du inte känner dig redo för det. Folk kan säga sina åsikter men det är ju du själv som ska göra det.
Dessutom försvinner väl inte den underbara ökade tölten för att du rider lätt klass ett tag till? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Hanna2021
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 276
Senast: mily
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 806
Senast: Andalusier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama