Hur sköter man bäbis med magsjuka?

ako

Trådstartare
Tja, som rubriken lyder... Vätska o åter vätska antar jag? Än är inte magsjukan ett fullbordat faktum, men sambon var dålig i förrgår o i går o nu i kväll känner jag av så smått, så sannorlikheten att Ludde, 9 mån, ska bli sjuk är ju rätt stor, tyvärr.

Tackar på förhand!
AKO - inte helt pigg o fräsch:eek:

Sv: Hur sköter man bäbis med magsjuka?

Vi blir magsjuka varje år, första gången var Rasmus bara 5-6 månader och klarade sig. Andra gången var han över året och var den som blev först sjuk. Den värsta veckan i mitt liv, jag grät för jag tyckte så synd om honom och kunde inte sova.
Han kräktes bara på natten, men massor, det var äckligt och han var jätte rädd och skakade som ett asplöv :cry:

Han fick blåbärssoppa och rostat bröd utan någonting på. Erbjöd honom hela tiden, de första 3 dagarna var han pigg på dagen och vrålhungrig, sen ville han inte ha men jag gav honom vätskeersättning en tesked ofta.

Närhan var som sämst sov vi två på soffan på handdukar så jag kunde hålla honom över en hink när han kräktes för att slippa nerspydda kläder.
Tack och lov för vi har eget hus med tvättmaskin och torktumlare :bow:

Både exet och jag fick magsjuka när sonen var nyfödd men han klarade sig.

Nu vid 1 års ålder har han haft det ett par gånger.
Det som gäller är mycket vätska! Gärna vätskeersättning, om han vill äta så mild mat och lite men ofta.

Vi blir magsjuka varje år, första gången var Rasmus bara 5-6 månader och klarade sig. Andra gången var han över året och var den som blev först sjuk. Den värsta veckan i mitt liv, jag grät för jag tyckte så synd om honom och kunde inte sova.
Han kräktes bara på natten, men massor, det var äckligt och han var jätte rädd och skakade som ett asplöv :cry:

Han fick blåbärssoppa och rostat bröd utan någonting på. Erbjöd honom hela tiden, de första 3 dagarna var han pigg på dagen och vrålhungrig, sen ville han inte ha men jag gav honom vätskeersättning en tesked ofta.

Närhan var som sämst sov vi två på soffan på handdukar så jag kunde hålla honom över en hink när han kräktes för att slippa nerspydda kläder.
Tack och lov för vi har eget hus med tvättmaskin och torktumlare :bow:

Så var isak också när han var sjuk.

Pigg först men sedan blev han slöare och slöare.
När han var som värst sov han först flera timmar i vagnen.
Vaknade, jag tog upp honom och så fort jag satte ner honom somnade han på golvet. Löft upp honom och böt blöja, då somnade han på skötbordet. Det var otäckt, han var helt slut stackarn. Satte honom i stolen och fick i honom vätska. Då kvicknade han till och vaknade riktigt

ammar du så är det bra att amma lite extra när de är magsjuka.

Elina fick vinterkräksjukan när hon var 9 mån, och blev jättedålig, alldeles slapp. Orkade inte gråta, kunde inte sitta själv. Vi fick ge henne 5 ml vätskeersättning med en liten spruta in i munnen var 5e minut i ett dygn... sedan kunde hon dricka lite och vi kunde glesa ut lite. Hemskt var det :cry:

KL o svar till alla: Låter inte som något att se fram emot direkt :( . Än så länge kryper han runt helt ovetande men jag har spytt ett par ggr i natt, så det är nog bara en tidsfråga tyvärr.

Jag ammar fortfarande lite, så det känns ju bra i a f.

Detta med vätskeersättning var 5 min har man ju läst på mga ställen, o sambo o son ska åka o köpa nu i förebyggande syfte, men ska de inte få sova något alls? Ger man var 5 min dygnet runt så hinner de ju inte det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka