Hur sköter jag min orkide?

MsSleepalot

Trådstartare
Fick en orkide i somras som jag "vattnat" varje-varannan vecka. Nu har blommorna ramlat av de 4 strånkarna som sitter fast med klämmor i blompinnar. Nu då? Ska strånkarna klippas ner eller låtas vara?

Sv: Hur sköter jag min orkide?

Jag brukar låta dom vara. Brukar vara så att dom dör och blir bruna rätt fort eller så dyker det plötsligt upp mer knoppar! Gäller bara att ha tålamod :)

Jag vet att man inte "ska" göra så, men jag har mina (brud)orkidéer stående i vatten i krukan och de stormtrivs.

Blommorna står i en evighet och stänglarna blir inte vissna utan blommar om.

Om stänglarna är gröna så låt dem vara så kommer det förmodligen nya blommor om ett tag. Har de däremot vissnat så gör du bäst i att klippa bort dem. ;) Fortsätt vattna med jämna mellanrum, eventuellt lite mer sällan på vinterhalvåret har jag fått för mig (?).

Jag hade en orkidé som stod utan stängel i närmare ett år. När vi skulle flytta tänkte jag kasta blomman men när jag tittade närmare såg jag en ny liten stängel som var på gång och snart blommade den igen. :)

Kl

När mina har tappat alla blommor så brukar jag vattna dom rikligt, ställa dom i garderoben i 3v och sen ställa tillbaks dom och då blommar de som tusan!!!
Hade 27(!) knoppar samtidigt på den senaste under en period.

Sen har jag mina i sydväst läge, där trivs de, lite halv mörkt och svalt. Jag vattnar mina när jag kommer ihåg :angel: så kanske en gång i månaden

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka